WAT MOET JE NIET KOPEN

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

WAT MOET JE NIET KOPEN

Post by Jor » 20 Jan 2009, 17:30

In Nederland kun je heel wat chemicalien kopen. Maar er is gewoon een kleine groep waar je ver vandaan moet blijven. Er is een hele lange lijst maar ik haal er even uit, wat voor hobbychemisten stoffen zouden kunnen zijn die je zou kunnen kopen (dus niet allemaal hele moeilijker verbindingen) :

Ten eerst natuurlijk chemical weapon convention. Niet dat je ooit deze stoffen nodig zou hebben, maar het kopen ervan is chemie hobby over en uit. Zelfs het vragen erna brengt je in trouble.
Welke vind ik jammer: fosforpentachloride en thionylchloride. Deze stoffen zijn wel degelijk zeer interessant. thionyl chloride om watervriije zouten te maken (het reageert reageert met water, en er ontstaan SO2 en HCl , gaat weg als gas), en fosforpentachloride, omdat het zo'n sterke chloreerder is.
Het bezit ervan kan volgens mij wel bij CWC3, dus je mag daar een beetje van hebben, maar NIET kopen.

CWC1:
Hier kom je toch nooit aan, zowel, dan zit je zelfs als universiteit of bedrijf in de penarie.

CWC2:
Arseentrichloride, benzilzuur, pinacolylalcohol, thiodiglycol.

CWC3:
Thionylchloride (jammer he, zon handige stof), fosforpentachloride, fosforoxychloride, fosfortrichloride, tri(m)ethylfosfiet (ook di(m)ethylfosfiet), bepaalde gassen (chloorpricrine, cyanogeenchloride, HCN, fosgeen), triethanolamine, methyldiethanolamine en de zwavelchloriden.

Wvmc1:
safrol, efredine, enz. Drugs dus. Kopen en einde verhaal hobby. hebben we ook niet nodig, zitten geen interessante stoffen bij, alleen directe drugs.
Dit betekent ook einde hobby bij kopen of vragen.

Wvmc2:
Azijnzuuranhydride, kaliumpermanganaat (JA, dat heb je goed gelezen), anthralilzuur, piperidine, fenylazijnzuur. Je wordt bij kopen wel geregistereerd (kijk maar bij kaliumpermanganaat op de site van Labstuff), maar je mag kopen onder bepaalde hoeveelheden. je moet wel een verklaring afgeven. Volgens mij is KMnO4 onder de 100kg prima, azijnzuuranhydride onder de 100L, en de rest 1Kg of lager. Een mooie verklaring voor KMnO4 is dat je het wilt gebruiken voor in de vijver, ontsmetten.

Wvmc3:
Dit kun je gewoon kopen zonder problemen als je maar onder de limts blijft. Niet zon probleem voor hobbychemisten aangezien wij nooit veel kopen. De stoffen zijn tolueen, ether, zwavelzuur, zoutzuur, ether, aceton en MEK. Solventen 50kg, ether 20kg, zuren 100kg.

SG-DU:
Je kan dit volgens Labstuff kopen, mits in echt kleine hoeveelheden (100g). Hij moet elk jaar de lijst met kopers en adressen geven aan de douane. Dus het kan, maar echt niet meer dan 100g. Wat hoort eronder:
-fluoriden
-cyaniden
-natriumsulfide
-dimethylamine en zijn zouten en diiospropylamine
-fosforpentasulfide
-En nog een paar, niet relevante

EU-list:
Verdacht in grote hoeveelheden. geen registratie:
-rode fosfor, 1,4-butaandiol, lithiumaluminiumhydride, platina oxide, nitroethaan, (m)ethylamine, formamide, GBL, benzaldehyde, allylbenzeen, benzyl chloride en benzyl cyanide,

Dus, er zitten waarschijnlijk niet veel tussen die echt een prbleem zijn, aangezien we ze toch niet nodig hebben. Jammer vind ik thionylchloride, fluoriden en PCl5. Ook cyanide is jammer, daar kun je hele mooie metaal-complexen mee maken, en zodra je het weg houdt van zuur is er makkelijk mee te werken.

Ik dacht ik maak deze lijst even, dan zijn jullie in ieder geval op de hoogt wat je niet moet kopen.

Gruson
Neon

Re: WAT MOET JE NIET KOPEN

Post by Gruson » 22 Jan 2009, 11:50

Het verbaast me dat LiAlH4 niet op de Wvmc2 lijst staat. Heb je trouwens een bron voor deze lijst en zou je die kunnen posten?
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 22 Jan 2009, 16:18

Ik kan geen attachments plaatsen....

Als iemand een site weet waar ik EXCEL-files kan uploaden, dan hoor ik het graag.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 22 Jan 2009, 16:58

Natriumsulfide? Staat er ook bij waarom? Als je wel zwavel kunt kopen kun je dit toch zonder problemen maken? :s
Cyaniden: is bloedloogzout in dit kader een cyanide?

Edit: Bedankt voor de lijst, Jor.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 22 Jan 2009, 17:44

Nee, ik denk niet dat bloedloogzout onder de cyaniden wordt gerekend, het staat immers vrij in de verkoop bij Hekserij.

http://dump.hopto.org/mirror/LIJST%20RE ... 3-2008.xls

Ik verbaas me ook over natriumsulfide. Je kunt dat bij elke fotografie-zaak kopen. Maar ik lig er niet wakker van. Wordt zo ziek van die rotte eieren, wil dat spul niet hebben.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 22 Jan 2009, 17:47

Nee, ik denk niet dat bloedloogzout onder de cyaniden wordt gerekend, het staat immers vrij in de verkoop bij Hekserij.

http://dump.hopto.org/mirror/LIJST%20RE ... 3-2008.xls

Ik verbaas me ook over natriumsulfide. Je kunt dat bij elke fotografie-zaak kopen. Maar ik lig er niet wakker van. Wordt zo ziek van die rotte eieren, wil dat spul niet hebben.

EDIT: Ik heb een beetje zitten puzzelen, en ik denk dat ik weet waarom Na2S gereguleerd wordt. Ik DENK dat als je het reageert met 2-chloorethanol (ook gereguleerd, zie lijst) krijg je thiodiglycol en NaCl. Thiodiglycol is de directe precursor tot mosterdgas.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 22 Jan 2009, 20:00

Mm, klopt, op Wikipedia staat inderdaad dat het het verkregen kan worden uit Na2S en 2-chloroethanol.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 24 Jan 2009, 00:24

Ik maak me niet al te druk om dit soort lijsten. Enkele voorbeelden:

Na2S --> Heb ik gekocht via een fotografie-site
NH4HF2 --> Staat op de lijst van Labstuff en de minimum afname is 500 gram (en het is ook nog eens heel goedkoop). Dat strookt niet met het verhaal van Jor.
NaF --> Fotografie-stof, ook goedkoop.
KF --> Heb ik zelfs gewoon in een drogisterij kunnen bestellen (Spaanse Vlieg in Groningen)
triethanolamine --> Was tot voor kort bij de hekserij te koop. Die haalde het van de lijst, niet vanwege CWC-3, maar omdat hij de zuiverheid niet kon garanderen, het wordt nl. gebruikt in cosmetica als een soort hydratatie-stof (net als glycerine). Onzuiver triethanolamine kan echter kleine hoeveelheden nitrosamines bevatten en die zijn erg schadelijk, dus alleen speciale kwaliteit van deze stof mag worden gebruikt in cosmetica. Nog steeds te koop bij fotografiezaken als wetting agent met de nadrukkelijke melding dat het niet voor cosmetische toepassingen gebruikt mag worden.

Mensen, laat je nou ook niet te bang praten. Blijf af van de directe precursors en de 1-lijsten, dat zijn inderdaad wel echt enge stoffen om te kopen, maar de andere CWC-lijsten gaan vooral om grote hoeveelheden (zoals Jor al aangaf, tientallen of honderd kilo/liter). Werk op microschaal en gebruik (en bestel) kleine hoeveelheden. Scheelt ook een hoop gedoe en scheelt kosten.

Als je een link van een fotografie-chemicalien shop wilt waar ik zelf diverse stoffen heb gekocht, stuur me dan maar een PM.

Ik hanteer zelf een andere regel. Sommige stoffen zijn echt verdacht, omdat ze heel vervelende toepassingen hebben gehad in het verleden. Zo kan ik dus wel bijv. KF bestellen in een drogist, maar ik zal daar zeker geen KCN bestellen. Dat leidt tot vragen, ongeacht of het nou wel of niet op zo'n lijst staat. Ook arseenverbindingen zal ik niet zomaar bestellen. Rood rokend salpeterzuur is ook zo'n gevoelige stof, toch zie ik dat op die lijsten niet staan, maar ik weet zeker dat bestellen van die stof tot meer vragen kan leiden dan bestellen van Na2S of NaF.

En waarom heeft Labstuff die melding over KMnO4? Dat is om k3wls af te schrikken. Hij vraagt geen verklaring over benzoylperoxide, NH4HF2 of HgCl2, die zonder vragen van zijn site kunnen worden besteld. KMnO4 is een typische k3wl-stof (flash-poeder, harde knallers), maar die andere drie stoffen vind ik toch wel even een orde gevaarlijker. Een k3wl bestelt die stoffen echter niet, want daar kan hij niks mee. KMnO4 is trouwens te koop bij Tuinland in 25 gram hoeveelheden voor schoonmaken van tentdoeken, zeilen e.d., waarbij een nabehandeling met een stof als oxaalzuur of natriumbisulfiet nodig is. Bij zo'n tuincentrum word je echt niet gevraagd om een verklaring van gebruik ;) . Prijstechnisch totaal niet interessant, maar altijd goed om te weten.

Ik denk dat leveranciers hun eigen regels hanteren (Labstuff doet dat ook, die wil niet aan onverantwoorde KNAL/PATS/BOEM typetjes verkopen) op basis van gevaarlijkheid van stoffen en dat is terecht.

Ik zou zeggen, gebruik je gezond verstand. Bedenk vooral ook wat je veilig kunt doen en laat geen heel gevaarlijke stoffen versturen op onverantwoorde wijze (bijv. broom via luchtpost). Daar zijn veiligheidsregels voor en probeer je daar aan te houden en vraag leveranciers om zich daar aan te houden. De ene leverancier is daar veel beter in dan de andere (Labstuff is goed, Lippert is uitstekend, Malcolm is matig tot slecht). Zelfs als dat iets kost vind ik dat je je er aan moet houden.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Runaway
Foton

Post by Runaway » 24 Jan 2009, 11:41

Je druk maken over de CWC-conventie is nutteloos en tijdverspilling. Die lijst wordt amper gecontroleerd en zeker niet bij verkoop van kleine hoeveelheden. Het openbaar ministerie daarentegen, heeft er veel groter belang bij om bepaalde zaken in de gaten te houden.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 24 Jan 2009, 12:34

Wilco, ik ben het helemaal met je eens. Maar als Peter mij verteld dat het einde hobby is bij CWC, dan kijk ik wel uit. Jullie kunnen misschien wel zeggen dat het flauwekul is, maar als hij het zegt, dan zit er wel degelijk een risico. En hij weet dat ik geen k3wl ben, dus hij zegt het niet voor niets. Over dat Na2S e.d sta ik gewoon acter je, 100g ofzo is prima.

KCN en As2O3 bestellen, vraagtekens opwekken. As2O5 zou moetne kunnen, dat is een veel minder sterk vergif (geen T+, maar T)

woelen
Kobalt

Post by woelen » 25 Jan 2009, 11:55

Ik denk dat Peter toch ook wel tot iets andere inzichten is gekomen. Kijk maar eens naar zijn nieuwe lijst van stoffen die hij aanbiedt, zelfs de CWC-2 stof benzilzuur en ook NaF, ethanolamine en nog een paar leuke stofjes. Wat hij er niet op heeft staan zijn de diverse zuurchlorides, maar dat zal waarschijnlijk wel zijn omdat dit toch ook best wel gevaarlijke stoffen zijn, die je niet zo maar aan Jan en alleman wilt verkopen.

Ik denk dat de lijst van CWC-stoffen niet zo relevant is, omdat het gaat om heel grote hoeveelheden. Als jij 50 gram benzilzuur koopt kun je nog geen chemisch wapen maken (je kunt wel gif maken en jezelf en enkele anderen daar mee om zeep helpen, maar dat is echt wel wat anders dan een chemisch wapen). Ik denk dat je met drugs-precursors veel meer moet opletten, omdat daar een kleine hoeveelheid van 50 gram wel interessant kan zijn. Als jij bijv. 50 gram XTC of meth kunt maken voor een fractie van de straatprijs, dan wordt dat wel degelijk gezien als een probleem door de overheid. Bij die drugs-precursors maak ik wel onderscheid tussen de echte basis (de anorganische stof, waaraan nog wat groepen moeten worden aangepast of gehangen) en hulpstoffen als ammoniak, natriumhydroxide, jood, fosfor etc. In de praktijk wordt dit onderscheid ook door de overheid wel gemaakt. In Amerika is het helaas zo dat alles, ook de hulpstoffen, zo'n beetje wordt verboden. Zelfs NaOH is daar niet zo maar te koop, je moet er echt moeite voor doen om er aan te komen. Gelukkig zijn we hier (nog) niet zo ver.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 25 Jan 2009, 12:56

Gek is dat benzilzuur bij wiki niet op CWC2 staat, maar wel op dat Excel bestand. Ik sta ook verbaast van het NaF.

Wilco, ik sluit me helemaal aan dat je met 50g chemische wapen nog niks zou kunnen. Een paar mensen ombrengen, maar dat zou je ook kunnne met een mes of iets dergelijks. Als je gaat rekenen in volumes en dodelijke concentraties, dan sta je verrast hoeveel van die dingen zoals sarin je nog nodig hebt om bijvoorbeeld in een winkelcentrum een dodelijke concetratie te bereiken.
Bovendien kun je die stoffen zelf niet eens maken, je gaat al dood bij het maken ervan. Nee ik vind dat je vooral de export van die stoffen naar landen zoals Libie moet tegengaan, want die kunnen het dus WEL.

Maarja, wat wij ook vinden, dat vind de overheid misschien niet. En het risico lopen mijn hobby kwijt te raken, die neem ik liever niet. Maar ik heb wel een email gestuurd naar Peter over opheldering van dat bezilzuur.

Het is me trouwens opgevallen dat er in zijn lijst nu ook 1 liter CS2 en een liter Tetra staan. Ik vind tetra in de anorganische chemie verdomd interessant. Het is een van mijn lievelingssolvents. Waarom? Je kunt er heel veel covalente anorganische stoffen mee oplossen die reageren met water, en bijna alle andere oplosmiddelen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Mn2O7, al was dat niet perfect gelukt, waarschijnlijk CrO3, en vele zuurchloriden zoals CrO2Cl2 en VOCl3. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar aan de literatuur te zien zou het allemaal moeten lukken. Ik heb van woelen 30mL gekregen, waar ik erg blij mee ben, maar ik zoek nog steeds zo'n 100-200mL extra voor de toekomst. Jammer dat hij het alleen per liter verkoopt.
En ja het is wel giftig, maar ik had zo;n table gevonden met de potentheid van carcinogenen, en daar was bijvoorbeeld Cr(VI) VEEL potenter. CCl4 maakt wel korte metten met je lever. Gewoon buiten of zuurkast moet echter voldoende zijn.
Het werd immers vroeger dagelijks gebruikt door huisvrouwen als vlekkenwater :)

EDIT:
Peter heeft me zojuist een email gestuurd dat dat een foutje was, dat benzilzuur. Hij haalt het vandaag nog van de site.

Bob
Foton

Post by Bob » 13 Feb 2009, 14:18

De wet valt mij dan voor 100% mee, als dit alles verkocht kan worden zonder drama. Vooral ook omdat er af en toe wat doemspellingen gemaakt worden over restricties die 'binnenkort' ingevoerd zullen worden. Denken jullie dat dit het moment is om groot in te kopen of blijft het wel even zo?

Vraagje voor de ervaren chemieverzamelaars hier: wanneer is het bezit van chemicalieen strafbaar (hoeveelheid en combinatie)?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 Feb 2009, 14:56

Ik ben niet van mening dat je opeens veel moet gaan kopen, dan krijg je juist scheve ogen. Daarbij verwacht ik niet dat ze alles aan banden kunnen gaan leggen.
Als thuischemicus kan je overigens altijd andere manieren vinden om je zuren ed. te maken, ware het niet dat het dan misschien wat moeilijker word. Voor mijzelf zou het dan denk ik alleen maar leuker en uitdagender worden.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt

Post by woelen » 13 Feb 2009, 23:34

Bob wrote:De wet valt mij dan voor 100% mee, als dit alles verkocht kan worden zonder drama. Vooral ook omdat er af en toe wat doemspellingen gemaakt worden over restricties die 'binnenkort' ingevoerd zullen worden. Denken jullie dat dit het moment is om groot in te kopen of blijft het wel even zo?

Vraagje voor de ervaren chemieverzamelaars hier: wanneer is het bezit van chemicalieen strafbaar (hoeveelheid en combinatie)?
Ik denk dat je alles wat je gewoon kunt kopen ook in huis mag hebben, anders zou je het niet gewoon kunnen kopen. Je moet niet heel veel van de verschillende stoffen kopen en opslaan. Veel stoffen zijn prima geschikt in 100 gram of 250 gram verpakking en daar kun je veel experimenten mee doen.

Zelf heb ik heel veel verschillende stoffen, maar van vrijwel alle stoffen slechts een klein potje (velen minder dan 25 gram, vele anderen 100 gram en sommigen 250 gram of meer). Alleen van de echt standaard zuren en basen en enkele eenvoudige hulpstoffen zou ik grotere hoeveelheden aanschaffem. Hierbij moet je denken aan 2,5 liter zoutzuur, 2,5 liter zwavelzuur, 1 liter salpeterzuur, 1 kilo natrium hydroxide, 1 kilo natriumsulfiet en 1 liter ammonia. Dit zijn stoffen die je echt veel zult gebruiken en daar moet je dus meer van hebben.
Ik heb ook nog wat kilo verpakkingen van zwembad chemicalien (calcium hypochloriet, TCCA, Na-DCCA), omdat deze niet in kleinere verpakkingen te koop zijn. Ook nog een paar liter organische oplosmiddelen en al het andere in (veel) kleinere hoeveelheden. Alles past bij mij op twee planken in een wandkast en daarnaast nog 2½ keukenkastje met 1 middenplank. Dit vind ik al heel royaal, maar het is beslist niet een enorme opslagplaats die tot de nok vol zit met chemicalien.

Post Reply