WAT MOET JE NIET KOPEN

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Bob
Foton

Re: WAT MOET JE NIET KOPEN

Post by Bob » 14 Feb 2009, 19:50

woelen wrote: Dit vind ik al heel royaal, maar het is beslist niet een enorme opslagplaats die tot de nok vol zit met chemicalien.
What a disappointment. Ik had nou juist verwacht dat er een waar depot zou liggen :D

Er is ook de 'tussenin' categorie: NaBH4, phenol, kwik, arseenoxide, ..... en een paar verrekt nuttige oplosmiddelen die niet geheel OTC zijn. Kortom, datgene waarvan de gemiddelde buurman zich dood schrikt als hij het ziet. Waar zou de grens liggen?

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 14 Feb 2009, 21:23

Ik denk dat dingen die ertussen liggen stoffen zijn waarvan bekend is dat ze zijn misbruikt. Dus cyaniden, arseenzouten, en misschien kwikzouten, ivm met millieugevaar. Aan de andere kant, kwikzouten staan gewoon op de site van Labstuff.
Phenol kan je zeker gewoon kopen.
Dingen zoals THF zullen ook een beetje wenkbrauwen ophalen.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 27 Mar 2012, 09:12

Over kwikverbindingen gesproken: de regels omtrent de handel in kwik en kwikhoudende producten zijn onlangs behoorlijk aangescherpt. Lees onderstaand citaat maar eens:

Citaat:
Artikel 2.3
1.Het is verboden om een kwikhoudend product voor handels- of productiedoeleinden voorhanden te hebben of toe te passen; dit verbod geldt met ingang van 1 januari 2003.
2.Het verbod geldt niet indien degene die het kwikhoudend product voorhanden heeft, kan aantonen dat het product vóór 1 januari 2003 voor het eerst voor gebruik ter beschikking is gesteld.

(Bron: Besluit kwik en kwikhoudende producten milieubeheer).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Mar 2012, 15:32

Betekent dus eigenlijk dat kwik niet meer verkocht kan worden?
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 27 Mar 2012, 19:58

Grappig dat als de wet letterlijk gevolgd wordt het wel mag. Kwik is niet kwikhoudend, het IS kwik. Maarja wel kans dat ze dan wel moeilijk kunnen doen.
Of als de wet het alleen over producten heeft gaat het over kwikschakelaartjes enzo maar niet kwik.

Het ligt er dus aan hoe het geinterpeteerd wordt. Als het er op aankomt moeten de woorden die er staan letterlijk gevolgd worden (alleen loop je wel risico dat het veranderd)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Mar 2012, 21:55

Reap wrote:Grappig dat als de wet letterlijk gevolgd wordt het wel mag. Kwik is niet kwikhoudend, het IS kwik. Maarja wel kans dat ze dan wel moeilijk kunnen doen.
Of als de wet het alleen over producten heeft gaat het over kwikschakelaartjes enzo maar niet kwik.

Het ligt er dus aan hoe het geinterpeteerd wordt. Als het er op aankomt moeten de woorden die er staan letterlijk gevolgd worden (alleen loop je wel risico dat het veranderd)
Kwik bevat toch kwik? :P
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 28 Mar 2012, 01:30

Ik was weer eens een beetje scheef aan het denken.

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 19 Apr 2012, 12:17

Als de wet het heeft over handels- of productiedoeleinden dan gaat dit uiteraard niet over samples in verzamelingen of zelfs maar een kleinschalige synthese in je zuurkast thuis. Wil je op grote schaal kwikthermometers (ver)kopen dan heb je wel een probleem natuurlijk.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 20 Apr 2012, 00:30

Productiedoeleinden: voor de productie dus.. in een fabriek bijvoorbeeld
Handelsdoeleinden: geen voorraad in huis hebben om te verkopen, echter als jij het in huis hebt is het niet voor handelsdoeleinden.. dus je mag het gewoon hebben. Alleen als de handelaar het VOOR HANDEN heeft mag het niet (niet op voorraad voor handelsdoeleinden houden).. als de handelaar het door een derde laat leveren heeft hij het nooit VOOR HANDEN gehad.

Reap
Argon

Post by Reap » 03 May 2012, 02:18

Ik zat eens op het fosfor topic te lezen van sciencemadness en zag dit:
"A license is required from the Ministry of Defense to import or manufacture chemicals on a certain list. That includes PCl3 PCl5 POCl3 and elemental P (white and red)."

manufacture als in alleen grote of ook kleine schaal? Ik wilde als het me uberhaubt zou lukken P te maken (of misschien vanuit andere P verbindingen) wel PCl3/PCl5 maken om dingen te chlorineren (oxaalzuur bv).

Ik zag bij dit topic ook SOCl2 in de lijst staan, maar betekend dit dat ik dit ook niet mag maken (wordt denk ik nog een uitdaging)? Of alleen niet mag kopen?

woelen
IJzer

Post by woelen » 03 May 2012, 09:03

Ik heb je experiment gelezen en als jij dergelijke hoeveelheden wilt maken, dan is dat geen enkel probleem. In Nederland is rode fosfor sowieso geen probleem, dat is niet giftig en goed te bewaren. Witte fosfor is een ander verhaal, dat is extreem giftig en ook extreem brandbaar. Ik denk echter niet dat een paar gram witte fosfor een groot probleem zal zijn.

PCl3, POCl3, PCl5 en SOCl2 zijn sterk chlorerende stoffen (vervangen van hydroxyl door chloor) en vinden toepassingen in het maken van gifgassen. Ik zou niet weten hoe dit precies in zijn werk gaat, maar bekend is dat Saddam Hussein gebruik maakte van SOCl2 om gifgas te maken voor vermoorden van Koerdische rebellen in Noord-Irak. Het gaat dan echter wel om tonnen en niet om milliliters. Als jij zelf in staat bent een beetje van deze stoffen te maken uit andere legaal verkrijgbare stoffen, dan is daar niks mis mee. Veel meer dan milliliters kun je toch niet maken. Zelf heb ik zo'n 15 ml PBr3 gemaakt en ik ben echt niet bang dat ik daardoor opgepakt word voor mogelijk maken van chemische wapens. Je hebt natuurlijk niet zomaar per ongeluk een gifgas, zelfs niet met stoffen als PCl3 of SOCl2. Je moet heel gericht de juiste stoffen bij elkaar voegen en de juiste condities creeren en al heb je bijv. PCl3, de andere precursors moet je ook hebben en die zijn wellicht nog lastiger om te krijgen.
De regels voor maken van SOCl2, PCl3 e.d. zijn opgesteld voor industriele schaal. Je hebt speciale vergunningen nodig (naast de normale milieu-vergunningen, economische vergunningen e.d.) als je een fabriek voor bijv. SOCl2 wilt opzetten en deze stof wilt verkopen. Dit is natuurlijk wel wat anders dan dat je een paar ml maakt voor wat experimenten.

Rode fosfor kun je kopen en broom en chloor kun je maken uit simpele eenvoudig te krijgen stoffen. Dat opent de weg voor PCl5 en PBr3. De laatste stof is eenvoudiger om te maken, vereist geen speciaal glaswerk. PCl5 is lastiger om te maken, zelf heb ik het nooit geprobeerd.

Bedenk wel dat je je met deze stoffen in de richting van de zeer onaangename stoffen begeeft. PBr3 is ZEER onaangenaam, het is extreem corrosief, nevelt aan de lucht en reageert heftig met water. PCl5 idem dito. De giftigheid van deze stoffen is gebaseerd op hun combinatie van corrosiviteit en vluchtigheid. Ze reageren met water tot HBr (of HCl) en fosforzuur (of fosforigzuur in geval van PCl3 en PBr3). Dit wil je niet inademen. Als ze eenmaal met water hebben gereageerd en verdund zijn, dan is alle giftigheid verdwenen. Verdund zoutzuur of fosfor(ig)zuur stelt niet veel meer voor.
Last edited by woelen on 04 May 2012, 08:40, edited 1 time in total.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Reap
Argon

Post by Reap » 03 May 2012, 14:47

Ik heb me nog niet verdiept in de stof eigenschappen, dit doe ik natuurlijk wel als ik concreet van plan ben het te maken. Ik was alleen benieuwd omdat ik over acyl chlorides etc gelezen heb en zag dat ik die stoffen nodig zou hebben om deze bereiden. En dus misschien in de toekomst van plan zou zijn te maken.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 03 May 2012, 18:33

[quote="Reap"]Ik zat eens op het fosfor topic te lezen van sciencemadness en zag dit:
"A license is required from the Ministry of Defense to import or manufacture chemicals on a certain list. That includes PCl3 PCl5 POCl3 and elemental P (white and red)."
quote]

Dat geldt alleen voor bedrijven, en met name bij IN en EXPORT buiten de EU
Dus binnen Nederland is geen probleem. Je maakt het spul ook niet bedrijfsmatig, dus dat is ook geen probleem.

Rode Fosfor staat overigens wel op de lijst van aandachtsstoffen van Douane/KLPD

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 22 Apr 2013, 13:50

Ik zag op die lijst benzilzuur staan, en omdat ik niet weer wat die stof is, of waarom die zo gevaarlijk zou kunnen zijn, zocht ik het even op. Ik vond geen wikipedia pagina, maar wel onmiddellijk een gerespecteerde webshop die het verkoopt, en bijzonder goedkoop.
Wel op Engelstalige wiki gekeken, daar vond ik het wel, maar geen enkele verwijzing naar giftigheid of iets dergelijks.

Dus waarom is dit een stof die je niet moet kopen?

Edit: foutje, blijkbaar is dit een precursor voor drugs.
Edit 2: Maar eigenlijk snap ik dan nog altijd niet waarom benzilzuur op de cwc lijst staat, dat is toch voor wapens, niet voor drugsprecursoren?

JAVA
Waterstof

Post by JAVA » 06 Jun 2013, 18:04

Ik sluit mij aan bij woelen, maak je niet te druk over zulke lijsten. Het zijn documenten die je moet invullen waarvoor je het gebruikt. Zelf heb ik fenylazijnzuur ooit eens gemaakt en dat gaat vlotjes. Nu gebruik ik het in sterke verdunning als auxine voor weefselkweek.

De eerste vraag die in mij opkomt is: wie stelt zulke lijsten samen? Dat is niet 11.11.11 of non-profit organisaties die veiligheid vooropstellen. De lijsten zijn onder druk van multinationals opgesteld weet ik uit goede bronnen.

De reden is eenvoudig, met piperidine is men er pas in 1989 in geslaagd op hydroxypiperidine te maken. Zo'n nieuwe stof opent perspectieven voor multinationals om daarmee gel verharders (bij fotochemicaliën) te maken en die bedrijven willen de concurrentie snoeren. (Hiermee zou men PCP kunnen maken, mooi niet zonder KCN of NaCN en daar zal je ook niet zomaar aan geraken als particulier.)

Hetzelfde verhaal bij fenylazijnzuur, op forums voor domme mensen staat dat je er amfetamine van kan maken, mooi niet. Vermoedelijk is het onder druk van BigPharma op die lijst gezet omdat er met zeer veel kennis over scheikunde methylfenidaat van gemaakt wordt en daar is geen generisch geneesmiddel van zover ik weet.
Zelfde verhaal over azijnzuuranhydride.

In de praktijk remmen die lijsten een gezonde economie en alles wordt weer duurder qua grondstoffen, lastiger op het vlak van eerlijke concurrentie en daar hoeft niemand vrolijk over te zijn. Alleen de superrijken zijn daar blij mee.
Niks is giftig, de dosis bepaald het gif (Paracelsus)
Wie mij een handvol materie geeft dat geen chemie is, krijgt van mij 1 miljoen euro. Alles is chemie!

Post Reply