Weegschaal

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Locked
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Weegschaal

Post by Z4x » 08 Jul 2010, 18:36

Het lijkt me wel handig om een weegschaal te hebben, dan kan ik wat nauwkeuriger dingen bij elkaar gooien. :P

Ik zat te denken aan een 0.1g precisie en een max. van 200-500 gram.

Ik vond ook deze: http://www.weegschaalboer.nl/bs200-200g001g-p-257.html.

Als iemand iets heeft/weet, laat het graag horen. :D

//edit: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... #detailtop. 25 euro

zoekactie voorbij
Last edited by Z4x on 15 Jul 2010, 11:44, edited 1 time in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Gallium

Re: Weegschaal

Post by Z4x » 08 Jul 2010, 22:50

Zal wel dom klinken, maar heb net even een simpele keukenweegschaal gebruikt en dat is toch echt wel handig. Vorige keren als ik keukenzout oploste voor kristallen deed ik er handmatig wat in en dan maar roeren totdat het weg was. Na iets van 4x er wat zout in doen denk je dan van: "zo daar zit wel veel in", maar deze keer heb ik gewoon de oplosbaarheid opgezocht en uitgerekend hoeveel er bij kon (iets meer dan 60 gram!!). Uiteindelijk is ook alles mooi opgelost.

I love it when a plan comes together. :)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 10 Jul 2010, 19:21

Ik heb eens eentje bij labstuff gekocht. Voor zuivere experimenten wil je vooral nauwkeurig kunnen wegen. Daarom heb ik voor eentje besloten met een precisie van 0.01 gram en een max gewicht van 60 gram. Dat laatste is wel eens hinderlijk, omdat het lekker is om het meteen in een bekerglas af te kunnen wegen. En de meeste bekerglazen zijn zwaarder dan 60 gram.
I love it when a plan comes together.
Nou die 'world domination' nog... :P

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 10 Jul 2010, 19:51

Je kunt ook vrij goedkoop een weegschaal kopen (bij detectorshop.nl) die op 0,001 gram nauwkeurig weegt met een maximum gewicht van 10 gram. Dat type weegschaal is vooral interessant voor experimenten op microschaal. Zelf heb ik een tweedehands weegschaal van Labstuff met een nauwkeurigheid van 0,0001 gram en een max. gewicht van 100 gram. Nieuw kost zo'n analytische balans al gauw EUR 10000, ik heb hem voor EUR 40. Het paneel met de display en schakeleenheid was kapot, maar het weegsysteem en de integrator waren nog perfect. Ik heb het display en schakeleenheid gerepareerd en nu heb ik een prachtige Mettler analytische balans.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 10 Jul 2010, 23:09

woelen wrote:Je kunt ook vrij goedkoop een weegschaal kopen (bij detectorshop.nl) die op 0,001 gram nauwkeurig weegt met een maximum gewicht van 10 gram. Dat type weegschaal is vooral interessant voor experimenten op microschaal. Zelf heb ik een tweedehands weegschaal van Labstuff met een nauwkeurigheid van 0,0001 gram en een max. gewicht van 100 gram. Nieuw kost zo'n analytische balans al gauw EUR 10000, ik heb hem voor EUR 40. Het paneel met de display en schakeleenheid was kapot, maar het weegsysteem en de integrator waren nog perfect. Ik heb het display en schakeleenheid gerepareerd en nu heb ik een prachtige Mettler analytische balans.
Met die analytische balans heb je wel geluk gehad zeg.

Bedankt voor de link, ik zie daar direct al een betere voor mij. 300 gram en 0,01g. Ken het merk niet, is maar 20 euro. http://detectorshop.nl/weegschalen/prec ... 0-gram.php.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Jul 2010, 11:53

Ik heb die weegschaal van hierboven gekocht en nu al binnen. 300gram en 0,01g nauwkeurigheid. voelt wel degelijk en reageert best snel.

Het is wel een beetje een cheapy-one want op de voorkant staat BW500 maar het is toch echt een BW300, verkeerde sticker erop. Op de achter kant staat dan wel weer BW300, hij gaat ook echt tot 300gram - al getest.

Anyway, ik zie wel hoe het gaat. Ik was 27 euro met verzending kwijt.

In de specificatie staat dat trouwens dat ie niet helemaal 0,01 precies is bij hoger gewicht. rond de 100-200 is ie 0,02 of 0,05 ofzo. Zoiets staat weer niet op de website, maar ja, het is allemaal al beter dan de keukenweegschaal.

//on a side note. ik vraag me af of het verschil tussen BW500 en BW300 ook echt verschil in onderdelen is of dat de BW300 gewoon geprogrammeerd is tot 300, maar wel 500 kan (met wat minder nauwkeurigheid misschien).

Locked