Nieuw experimenteerboek in pdf formaat

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Post Reply
Labstuff
Boor

Nieuw experimenteerboek in pdf formaat

Post by Labstuff » 18 Nov 2014, 17:10

Er staat momenteel een prima NIEUW gratis boek vol met experimenten op de site van Labstuff.
Geschreven door Paul Vermaseren, met duidelijke uitleg en foto's. Titel: Scheikunde als hobby aan huis
Hier ook nog even de link voor de luiwamessen :D http://boek.vermaseren.nl/

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Nieuw experimenteerboek in pdf formaat

Post by spidey » 19 Nov 2014, 12:47

He, wat leuk! Bedankt voor het posten. :)

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 19 Nov 2014, 18:42

Volgens mij staan alle proefjes ook op de website van Paul Vermaseren. Ik heb er al verscheidene keren dankbaar gebruik van gemaakt. Veel proefjes zijn erg leuk. Ik ga het boek printen als naslagwerk voor de docenten bij mij op school.
http://chemie.vermaseren.nl/.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 19 Nov 2014, 19:12

Leuk!
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 19 Nov 2014, 20:02

Dit is inderdaad een erg leuk boek. Er staan niet alleen maar standaard proefjes in die zelfs een kleuter nog zonder risico kan doen. Hier staan ook echt interessante dingen in, die een stuk verder gaan. Iemand met gezond verstand en respect voor de gebruikte stoffen kan al deze experimenten zonder problemen doen.

Twee opmerkingen heb ik voor de auteurs: Ik zou de stoffen hydrazine en lood(II) nitraat ook zeker in rood markeren. Beide zijn sterke systemische gifstoffen. Ik vind deze stoffen persoonlijk riskanter dan zwavelzuur of salpeterzuur, omdat ze zonder dat je het door hebt grote schade aan de gezondheid kunnen veroorzaken, vooral bij langdurige geringe blootstelling, bijv. omdat je minder netjes werkt en wat morst.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 19 Nov 2014, 20:19

woelen wrote:Dit is inderdaad een erg leuk boek. Er staan niet alleen maar standaard proefjes in die zelfs een kleuter nog zonder risico kan doen. Hier staan ook echt interessante dingen in, die een stuk verder gaan. Iemand met gezond verstand en respect voor de gebruikte stoffen kan al deze experimenten zonder problemen doen.

Twee opmerkingen heb ik voor de auteurs: Ik zou de stoffen hydrazine en lood(II) nitraat ook zeker in rood markeren. Beide zijn sterke systemische gifstoffen. Ik vind deze stoffen persoonlijk riskanter dan zwavelzuur of salpeterzuur, omdat ze zonder dat je het door hebt grote schade aan de gezondheid kunnen veroorzaken, vooral bij langdurige geringe blootstelling, bijv. omdat je minder netjes werkt en wat morst.
Ik zal het aan hen doorgeven

Post Reply