Chemieliteratuur

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Post Reply
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Chemieliteratuur

Post by Rowald » 24 Mar 2009, 16:41

Zou iemand mij enkele goede chemieboeken kunnen aanraden?
Liefst in het nederlands...maar dat mag gerust op een hoger niveau zijn.
Op sites zoals wikipedia staat wel veel informatie, maar het is niet altijd de meest betrouwbare bron. Vandaar mijn aandacht voor een boek. (Liefst over anorganische chemie)

Laat ook even weten waar je zo'n boeken koopt, aub! (Ik woon in België)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Chemieliteratuur

Post by Wouter » 24 Mar 2009, 21:43

Nederlandse boeken ben ik niet zo heel erg bekend mee; mijn studieboeken zijn bijna allemaal in het Engels. Ik kan je echter wel het boek "Chemistry" van McMurry en Fay aanraden, begint erg basic maar richt zich op alle kanten van de chemie. Ook anorganische chemie komt aan bod.
Kijk bij een tweedehandsboeken-winkel voor een oudere druk, zoals bij De Slegte (zit ook in België).
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rowald » 24 Mar 2009, 21:59

Ok, bedankt!
Ooit heb ik eens een universitair studieboek, over organische chemie, geleend van iemand, en dit was in het engels. En als 4de jaars student, is dit niet echt de meest simpele bron van informatie! Vandaar mijn lichte voorkeur voor nederlandstalige boeken.
Maar ik zal zeker is langsgaan in De Slegte.

Als iemand nog ideeën heeft, laat het weten aub.

Vulture
Helium

Post by Vulture » 04 Feb 2010, 00:28

http://www.amazon.co.uk/Organic-Chemist ... 0198503466.

Dit is een absolute aanrader wat organische scheikunde betreft. Het begint heel simpel en gaat via zeer heldere schemas en uitleg naar meer geavanceerde onderwerpen.

chemaniac
Lithium

Post by chemaniac » 21 Feb 2010, 15:32

Zoals het boek dat Vulture je aanraad, zijn ook de andere boeken van Stuart Warren een echte aanrader op eht vlak van organische synthese. Die boeken zijn ook niet overdreven duur.

Ik raad je toch aan om boeken te lezen die in eht engels geschreven zijn. Nederlandstalige boeken vind je toch bijna niet.
Als je een bepaalde term in het Engels kent zal je hem ook in het Nederlands kennen omgekeerd geldt dat niet.

energa
Beryllium

Post by energa » 30 May 2010, 11:10

Dat de Amerikaanse chemieboeken voor de eerstejaars zeer goed bruikbaar zijn, ben ik helemaal met je eens. Dat er geen chemische literatuur in het Nederlands verschijnt is niet (helemaal) waar. Ikzelf vind de boeken van P.W.Atkins "Chemische reacties" en "Molekulen" zeer boeiend en van behoorlijk niveau. Ze zijn uit het Engels vertaald en maken deel uit van de serie Natuur en Techniek (waarin waarschijnlijk nog wel meer bruikbare boeken aanwezig zijn).

energa
Beryllium

Post by energa » 22 Aug 2010, 14:01

Rondsnuffelend op Amazon.de trof ik een recent verschenen proevenboek aan: "Glanzlichter chemischer Experimentierkunst" door H.W. Roesky . Voor 33 eurootjes (inclusief verzendkosten) kon ik het doorsnuffelen en ik werd niet teleurgesteld. Mijn enige bezwaar eigenlijk, dat Roesky kennelijk geen moeite ermee heeft wat meer buitenissige chemicaliën te gebruiken. Maar gelukkig heeft hij ook simpeler werk opgenomen als bij voorbeeld de "dansende eieren": echte eieren die in een cilinderglas met zoutzuur van een zeer bepaalde sterkte op en neer bewegen.
Van zijn eerder verschenen "Chemische Kabinettstücke" (met K. Möckel) is een herdruk te koop. Ook is wat prijs/kwaliteit betreft de centjes waard: "Trickkiste Chemie" van H. Brandl. Deze groepeert de experimenten op een duidelijke manier; één groep zijn bij voorbeeld geluidsexperimenten ( nee, even niet aan knallen denken).
Geen geld meer over? Dan maar : verjaardag? Sinterklaas?

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 22 Aug 2010, 21:37

Kun je eens enkele voorbeelden noemen van proeven met de meer exotische chemicalien? Ik heb onderhand de beschikking over een flink aantal ook wat meer bijzondere stoffen en wellicht kan ik eens enkele van deze proeven uitvoeren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

energa
Beryllium

Post by energa » 24 Aug 2010, 19:53

Beste Woelen,
Jij bent natuurlijk de laatste die ik ervan zou verdenken om geen zeldzame stofjes te bezitten - de opmerking gold eigenlijk de gemiddelde amateur (als die tenminste te definieren is). Maar OK, hier gaat-ie:
natriumperoxide voor de zelfontbranding van houtwol / waterstof in statu nascendi om WO3 te reduceren naar W4O10 met mooi kleureffect / Rhodamine B en Na-fluorescine voor luminiscentie / NaNO2 voor het maken van N2O3 / HAuCl4.xH2O voor het makken van verschillende goudsols / kleurstoffen uit de familie van broomkresolgroen en verder kalium(per)jodaat, broom, kaliummetaal, etc.
Maar nogmaals: er staan ook proeven met algemeen voorkomende stofjes in, zoals ik al zei, ik was er tevreden mee.

Post Reply