The Golden Book of Chemistry Experiments

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

The Golden Book of Chemistry Experiments

Post by Z4x » 14 Aug 2009, 22:19

http://www.scribd.com/doc/4016475/the-g ... bert-brent.

Kan je zo gratis bekijken op het web. :)

De 'jet point' lijkt me leuk om te maken. (pag 13)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: The Golden Book of Chemistry Experiments

Post by Wouter » 14 Aug 2009, 22:38

Dit vind ik echt een heel erg interessant boek. Leuke uitleg en juist gericht op zij die beginnen thuis experimenten te doen.
Ik weet natuurlijk niet of dit een legale versie van het boek is (scribd zit barstensvol kopieën van boeken met copyright), maar dat maakt het niet minder waardevol voor ons.

Op je 'jet point', dit wordt veel toegepast in het laboratorium om een capillairtje te maken. Deze zijn wel te koop, maar zijn vaak veel duurder dan een snel capillairtje uit een pasteurpipet. Deze capillairen worden om vele redenen gebruikt.

EDIT: ik zie trouwens dat het boek uit 1968 stamt, ik dacht al dat het retro was :P Desalniettemin een erg leuk stuk literatuur met handige tips.
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rowald » 19 Aug 2009, 13:28

Inderdaad een zeer handig boek...wel een beetje op basisniveau maar ongetwijfeld vol met enkele leuke en interessante tips.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 19 Aug 2009, 15:46

Is handig voor wat DIY spul in elkaar te zetten, zoals een wasfles en allerhande gasleidapparatuur.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 Aug 2009, 11:55

Dit boek was het eerste boek waaruit ik thuis mijn scheikunde proefjes deed. Heel leerzaam. (HIerin vind je ongetwijfels ook veel inspiratie voor een logo/header voor deze site...) In dit boek staat ook mijn favoriete experiment, midden op pg. 67: reductie van KMnO4.

Later ging ik verder met 'Scheikunde thuis', van Heys. Volgens mij zijn beide boeken out of print, dus kan het je volgens mij niet kwalijk worden genomen als je daarvan een ware op de plank hebt liggen.

RuudH
Elektron
Chemistry interests: --------------

Post by RuudH » 04 Jan 2010, 20:59

Dit boek is op het web vrij makkelijk te vinden als pdf file.
Met vriendelijke groet,
Ruud Herold

http://www.thuisexperimenteren.nl

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 23 May 2010, 05:28

Ik heb dit boek als pdf thuis (in mijn andere huis). Als ik daar ben zal ik hem even hosten op mijn site aangezien de link in de eerste post dood is. Dit is wel een heel leuk boek, maar ik heb ook begrepen dat het boek verbannen is in de jaren 70 omdat de experimenten gewoon te gevaarlijk zijn voor kinderen. Maargoed, als je de scheikundedozen van toen en nu met elkaar vergelijkt. Toen zat er nog permanganaat in, en nu is het schadelijkste wat je in zo'n doos kan vinden bakpoeder, gewoon omdat kinderen zo dom zijn om alles in hun mond te steken. Ik zal maandag een linkje posten 8-)

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 23 May 2010, 10:44

Ragbips wrote:I Maargoed, als je de scheikundedozen van toen en nu met elkaar vergelijkt. Toen zat er nog permanganaat in, en nu is het schadelijkste wat je in zo'n doos kan vinden bakpoeder, gewoon omdat kinderen zo dom zijn om alles in hun mond te steken.
De oorzaak ligt meer in de paranoia van ouders (en overheid) voor alles wat met chemie te maken heeft.
De 'gewone man' moet werken, en vooral dom worden gehouden, zo heeft de overheid meer controle en macht over het plebs

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 23 May 2010, 16:15

Ik ben te laat geboren :( Gelukkig leven we hier niet in de verenigde staten, waar je zelfs de meest gebruikelijke reagentia amper kan krijgen. Kleine hoeveelheden fosfor en jood brengen je daar vaak al in de problemen omdat het toevallig ook net een precursor of katalysator is voor drugs. Vuurwapens of uranium kopen? Dat mag wel want daar maak je geen drugs mee dus kan het geen kwaad.
Gelukkig hebben we hier nog goede drogisten, keramiekers en labstuff, maar wie weet hoe lang dat nog gaat duren...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 26 May 2010, 00:22

Maar hier in Nederland is dat boek toch niet verboden? In elk geval was het dat 20 jaar geleden nog niet.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 26 May 2010, 10:54

Ik heb enige maanden geleden bij de Slegte de gedrukte versie van dit boek gekocht, vertaald vanuit het Engels (maar wel met alle Engelstalige plaatjes). Het is ietwat oubollig, overmatig optimistisch en gedateerd, maar dat is juist wel grappig. Het is gewoon een leuk collectors item, ik heb er maar EUR 5 voor betaald.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Richard
Waterstof

Post by Richard » 21 Mar 2013, 10:36

Nieuwe link naar The Golden Book of Chemistry Experiments:

http://www.scribd.com/doc/125207282/The ... xperiments.

En anders:
http://www.scribd.com/search?query=The- ... xperiments.

M.v.g. Richard.

Post Reply