oude literatuur beta-wetenschappen

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Re: oude literatuur beta-wetenschappen

Post by Ragbips » 24 Aug 2010, 22:04

spidey wrote:Lijkt me nog wel eens een echt mooi experiment: een heel sterke reductor maken zonder electrolyse te gebruiken. Zo kun je kalium maken uit kaliumcyanide en lood. Alleen zijn die uitgangsproducten zo allemachtig giftig. En kalium overdestilleren is nou ook niet een alledaagse bezigheid....
Ik heb nog een andere manier gezien laatst om natrium en mogelijk ook kalium te maken, namelijk door een thermietreactie met fijne natronloog korrels en heel fijn magnesiumpoeder.
http://www.youtube.com/watch?v=908rjHQ5mmc
Je krijgt natuurlijk absoluut geen zuiver natrium, en ik heb zo'n idee dat het merendeel ook natriumoxide is wat alsnog wel heftig met water reageert, maar toch leuk om een keer te proberen misschien :)

Hoe maakten ze vroeger eigenlijk de alkalimetalen in metallische vorm? Het lijkt me toch niet dat ze meteen al de KCN/Pb methode gebruikten?

edit: Youtube tags lijken niet te werken

energa
Beryllium

Post by energa » 28 Aug 2010, 11:30

Sorry voor de wat late reactie, maar ik was een paar dagen in een computerloze omgeving( wordt zeldzaam, maar komt nog voor). Jöns Jacob Berzelius was een Zweedse scheikundige op de grens van de 18e en 19e eeuw; voor zijn complete levensverhaal zie Wikipedia. Hij schreef een standaardwerk in vele delen, dat in veel talen werd overgezet en in de loop van de tijd aangevuld. De Nederlandse vertaling die ik ooit gehad heb ( ik dacht een uitgave van rond de 1835) telde 7 delen - dat ik hem weggedaan heb lag aan een hardnekkige schimmel. die alleen met gammastraling te doden was en daarvoor ontbraken mij de centjes; ik heb hem dus geruild. Berzelius heeft bijv. het tekensysteem doorgevoerd; alleen de Fransen bleven hardnekking aan "Az" vasthouden voor stikstof in plaats van de N - om eens een detail te melden.

energa
Beryllium

Post by energa » 28 Aug 2010, 11:45

Mijn reactie is helaas op een ander onderwerp terechtgekomen, zie daar.

Post Reply