Damplijn van verschillende stoffen

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Damplijn van verschillende stoffen

Post by Z4x » 08 Jul 2010, 14:01

Waar kan je de damplijnen van verschillende stoffen vinden?

Met damplijn bedoel ik de lijn/grafiek op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt.

Ik zou bijvoorbeeld die van azijnzuur wel willen weten. Misschien is de damplijn van azijnzuur 'steiler' en kan je dus bij (bijna) vacuüm azijnzuur makkelijker uit water krijgen. Of heb ik nog steeds last van azeotroop? Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Azeotroop. staat wel dat drukverschillen gebruikt worden voor destillatie.

Ik zou ook wel de damplijn van ammonia in water willen weten. Het lijkt namelijk wel of dat heel snel kookt onder vacuüm.

En hoe zit het met zoutzuur? Als je een 10% zoutzuur oplossing vacuüm trekt trek je dan heel veel zoutzuur eruit of valt dat tegen? Stel dat ik bijvoorbeeld koper(II)chloride maak met overmaat zoutzuur, dan zou het wel mooi zijn als ik die zoutzuur eruit kon "zuigen", misschien met een beetje verwarmen. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Damplijn van verschillende stoffen

Post by Wouter » 08 Jul 2010, 14:55

De kookpunten van stoffen bij verlaagde druk zijn gemakkelijk te benaderen met behulp van het volgende schema, een zgn. nomogram:
nomograph.gif
Het werkt als volgt:
- De rechterlijn is de gewenste druk in mmHg (760 mmHg = 1 atmosfeer, 100 mbar = 75 mmHg).
- De middelste lijn is het kookpunt bij gewone atmosferische druk (~1 bar, 1 atmosfeer, ~1000 mbar), links °C, rechts °F.
- De linkerlijn is het kookpunt dat hoort bij de verlaagde druk, links °C, rechts °F.

- Je zet een stip bij het bekende kookpunt, op de middelste lijn dus, zeg 180 °C.
- Je zet een stip bij je verlaagde druk, zeg 10 mbar (=7.5 mmHg).
- Trek een lijn door de beide stippen en extrapoleer door naar de verwachte temperatuur.
- Je zal uitkomen op zo'n 50-70 °C.

Een azeotroop kan je beschouwen als een zuivere stof, het heeft namelijk een enkel kookpunt bij een bepaalde samenstelling van twee of meerdere verbindingen. Die krijg je met destillatie dan ook echt niet uit elkaar.
Ammonia kookt snel weg, omdat het een opgelost gas is en bij verlaagde druk het evenwicht richting ammoniak krijgt. Zoutzuur s daarentegen weinig opgelost gas, maar een daadwerkelijke verbinding, namelijk H3O+ Cl-. Zoutzuur kan je echter wel goed afdampen, net als water. Het kost alleen veel tijd en geduld. Het liefst damp je geen zoutzuur af, want dat is slecht voor je apparatuur.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 08 Jul 2010, 17:45

Bedankt, maar volgens mij is dat wel een hele grote benadering. Als je water invult met 15mmHg (0,02bar) dan kom je in die nomogram op 0 graden uit, dat moet natuurlijk 20 graden zijn.
Wouter wrote:Ammonia kookt snel weg, omdat het een opgelost gas is en bij verlaagde druk het evenwicht richting ammoniak krijgt. Zoutzuur s daarentegen weinig opgelost gas, maar een daadwerkelijke verbinding, namelijk H3O+ Cl-. Zoutzuur kan je echter wel goed afdampen, net als water. Het kost alleen veel tijd en geduld. Het liefst damp je geen zoutzuur af, want dat is slecht voor je apparatuur.
Ik zat er aan te denken om zoutzuur af te dampen met een waterstraalpomp (en een sterke waterpomp) die is aangesloten op een gesloten water circuit met natriumcarbonaat.

Een andere manier die ik al geprobeerd heb (ook voor koper(II)chloride kristallen) is een gesloten bakje met NaOH, daar in een bakje met de koper(II)chloride en een kleine fan om beweging te krijgen in het systeem. Je kan zo wel snel water doen verdampen, maar de kleine fan heeft nu wel een apart geluid. Ook geroest waarschijnlijk. :P Als ik dit weer doe dan plaats ik de aandrijving voor de luchtstroming wel buiten de bak.
Wouter wrote:Een azeotroop kan je beschouwen als een zuivere stof, het heeft namelijk een enkel kookpunt bij een bepaalde samenstelling van twee of meerdere verbindingen. Die krijg je met destillatie dan ook echt niet uit elkaar.
Op wikipedia hebben ze het wel over destillatie met drukverschillen. Hoe werkt dat dan? Daar hebben ze het trouwens twee vatten met verschillende druk, ik zie niet hoe je die twee samen kan brengen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Azeotroop.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Jul 2010, 22:49

Dat schema klopt best aardig, het is een kwestie van een heel goede lijn trekken. :P

Het zoutzuur quenchen met carbonaat is een leuk idee, maar ik weet niet of je dat in je waterstraalpomp wil hebben.

Azeotropen zijn (soms) ook drukafhankelijk. Maar dit is moeilijk om thuis te doen.
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 14 Jul 2010, 19:48

http://www.sigmaaldrich.com/chemistry/s ... graph.html.
Hier is een electronische versie van de nomograaf.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 14 Jul 2010, 19:55

Bedankt. Volgens mij is de monograaf alleen goed voor stoffen anders dan water.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 14 Jul 2010, 20:24

Het is ongeacht de stof.
Organisch chemicus

Post Reply