Chemicaliën gezocht

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Karl Fischer
Waterstof

Chemicaliën gezocht

Post by Karl Fischer » 05 Apr 2009, 22:52

Gruson wrote:Ben nog op zoek naar goedkope aceton
Hoeveel wil je hebben en wat noem je goedkoop? Het lijkt me handig om een "Ik ben op zoek naar..."-topic te maken. Dan kunnen andere members je helpen.
"What!? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!" --Zach de la Rocha--

Gruson
Neon

Chemicaliën gezocht

Post by Gruson » 05 Apr 2009, 23:18

Dat is inderdaad niet duur. Goedkoop zelfs. Kun je mij PM'en met een bron?
@KF: An sich een goed idee, maar Phantom (en meer mensen, waaronder ikzelf, de hypocriet) willen niet al teveel bronnen op het forum prijsgeven. Zo'n topic gaat daar zo ongeveer dwars tegen in.
De Frankrijkvraag met als voorbeeld aceton stelde ik omdat ik er een gewoonte van maak als ik in het buitenland ben, bij de drogist, DHZ en supermarkt even te kijken wat ze allemaal hebben. In Denemarken hebben drogisten erg veel aanbod (30% HCl, 25% ammonia, standaardchemicalien) en in Hongarije heeft de supermarkt een goedkope verfafbijt met veel DCM erin.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Karl Fischer
Waterstof

Re: Recente aankopen

Post by Karl Fischer » 06 Apr 2009, 23:34

Gruson wrote:@KF: An sich een goed idee, maar Phantom (en meer mensen, waaronder ikzelf, de hypocriet) willen niet al teveel bronnen op het forum prijsgeven. Zo'n topic gaat daar zo ongeveer dwars tegen in.
Ik snap je redenatie maar wat nou als je zelf de bron bent? Zo heb ik bijvoorbeeld 10 gram congorood staan, dat is genoeg voor de komende 69 eeuwen. Als iemand daar naar op zoek is mag ie best een grammetje hebben. Het topic is natuurlijk niet bedoeld voor H2SO4, HNO3, H2O2 en dergelijken, maar meer voor de exoten.
"What!? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!" --Zach de la Rocha--

Gruson
Neon

Post by Gruson » 07 Apr 2009, 11:04

Goed punt. Als phantom het er mee eens is komt er zo'n topic, hij is tenslotte degene die verantwoording draagt.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 07 Apr 2009, 15:27

Als je zelf de bron bent kan je altijd een topic openen in "Verkoop en Inkoop". Maar dan moet er wel op worden gelet welke risico's een stof met zich meebrengt. Ik zou niet graag zien dat wij in het nieuws komen als de chemicaliënbazaar waar vanalles zomaar te koop zou zijn.
Organisch chemicus

Karl Fischer
Waterstof

Post by Karl Fischer » 07 Apr 2009, 20:37

Phantom wrote:Ik zou niet graag zien dat wij in het nieuws komen als de chemicaliënbazaar waar vanalles zomaar te koop zou zijn.
Chems AANBIEDEN is idd geen goed idee maar VRAGEN naar chems kan weinig kwaad.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Apr 2009, 21:01

Vragen zie ik in het geheel geen problemen in, uiteraard. Er kan eventueel ook per PM afgehandeld worden mbt. bronnen, om deze veilig te stellen voor naarlingen buitenaf.
Ik zie net dat dat je oorspronkelijke idee was. Dus namens mij is het toegestaan, tenzij iemand nog een goed tegenargument kan inbrengen :P.

Kan dit worden afgehandeld op het "Verkoop en Inkoop" gedeelte van de website, of moet hier een aparte sectie voor komen?
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Re: Chemicaliën gezocht

Post by Rowald » 07 Apr 2009, 21:24

Ik zou dit onderwerp onderbrengen bij "Verkoop en Inkoop", tenslotte gaat het over de "verkoop" of "aanbieding" van stoffen.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 07 Apr 2009, 21:44

Ik denk dat het daar op zn plaats is. 1 groot topic of iedereen topics laten openen voor aparte vragen?

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 07 Apr 2009, 21:54

Enerzijds is het handig om verschillende topics te openen, maar dan kan het wat veel worden, en op voorwaarde dat er niet dingen zoals 50g kopersulfaat worden verkocht. Enkel speciale stoffen, exoten.
Anderzijds zou ik het gewoon in 1 topic laten staan, zoals in "Verkoop en Inkoop" zelf, daar gaat het ook vlot...nadeloos van het ene onderwerp op het andere.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 08 Apr 2009, 11:58

Bij zo'n topic moet je gewoon als eis stellen dat er geen sterke zuren en ook geen oxidatoren als KClO3 worden verhandeld. Stoffen als kopersulfaat, soda, natriumsulfiet e.d. kun je natuurlijk verhandelen, maar of dat nou zo zinvol is is de vraag. Gevaarlijk en verdacht is het niet, maar deze stoffen zijn zo algemeen dat iedereen er zelf wel aan kan komen en zo niet, dan moet die nog maar even verder zoeken.

Het zou juist heel leuk zijn als we elkaar verder kunnen helpen met echt bijzondere stoffen, die niet kewl-gevoelig zijn. Een stof als Pr(NO3)3 kan heel interessant zijn voor metaal- en complexchemie, maar een kewl zal dit echt niet hoeven, want dit druk je al gauw uit in tientallen centen per gram.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Apr 2009, 15:09

Grappig dat je nou uitgerekend deze noemt. Uit eerdere reacties van de leden kwam juist naar voren dat de zeldzame aarden een zeer weinig interessante chemie vertonen. Eigenlijk geeft jouw site aan dat er toch heel gemakkelijk wel wat bijzonderheden te vinden zijn voor Praseodymium.
Heb je het Pr gekocht of ergens uit gehaald?
Nd en Sm zijn uit sommige magneten te halen. Ik heb een proefje lopen om Nd als zout te isoleren.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Apr 2009, 15:12

Even terug naar het topic:
Als we toch voor bijzondere stoffen willen discussieren over bronnen, is het dan niet een goed idee om per stof (om mijn part groep stoffen) een topic te openen en de discussie in een thread te zetten?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 08 Apr 2009, 20:06

We zouden best een speciale subsectie kunnen hebben hier voor het vragen naar bijzondere stoffen en evt. reageren daarop. De kewls zijn alleen maar geinteresseerd in de gangbare (en goedkope) oxidatoren en enkele brandstoffen en zuren. Een oxidator als CsNO3 is echt niet interessant voor een kewl, want die betaalt niet minstens EUR 50 voor 100 gram van een dergelijke stof. Die wil voor een paar euro een kilo van een stof waar hij mee kan knallen en dan is een speciale stof als een cesium zout veel te duur. Ik noemde dat voorbeeld van Pr(NO3)3 simpelweg om maar eens een aparte dwarsstraat te noemen, ik had ook PrCl3 of Pr(ClO4)3 kunnen noemen.

Zelf zou ik graag nog wat zwarte fosfor willen voor mijn elementenverzameling. Ik heb nu rode fosfor en witte fosfor, maar zwarte fosfor zou ik ook graag willen. Dat kan ik zelf echter niet maken (vereist een druk van minstens 10000 atmosfeer).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Apr 2009, 13:25

Ik ben voor het gebruik van een aparte sectie om aparte topics te openen en als verkooppost een standaard format te maken (te koop, prijs, omschrijving, verkregen etc). Het voordeel van zo'n aparte sectie is dat de chemicaliën dan niet de andere verkooptopics overwoekeren (of andersom). Daarbij kan er dan per topic ook nog worden aangegeven of de chemicaliën zijn verkocht of niet.
Wanneer een enkel topic wordt gebruikt zullen verschillende aanvragen of verkoopposts in het niet verdwijnen.

Duidelijke regels zullen ook wel fijn zijn, uiteraard. Met eventueel een lijst van stoffen die sowieso niet openbaar verhandeld mogen worden.
Organisch chemicus

Post Reply