Uiterlijk amateurchemie.nl

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Uiterlijk amateurchemie.nl

Post by Wouter » 07 Feb 2009, 22:04

Op dit moment heeft het forum van amateurchemie.nl een standaarduiterlijk, geleverd bij de forumsoftware. Ik heb (uiteraard) de mogelijkheid om deze aan te passen en dit doe ik graag.
Waarom het uiterlijk van het forum aanpassen? Zo krijgt het forum een eigen identiteit en wordt het herkenbaarder voor de terugkerende mensen.

Ik zou graag van jullie horen wat er moet veranderen aan het uiterlijk van het forum, zoals kleuren, indeling etc. :) Schroom niet om wat voor te stellen, desnoods rare ideeën en discussiëer er maar op los.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: Uiterlijk amateurchemie.nl

Post by Jor » 07 Feb 2009, 22:41

Ik ben voor een vrij neutraal uiterlijk. Ik vind het al redelijk goed zoals het nu is.

Ik vind alleen die google ads irritant, en het zou ook wel mooi zijn als er wat erlenmeyers ofzo op de achtergrond te zien zijn.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Feb 2009, 23:32

GoogleAds worden, zoals afgesproken, binnenkort op een andere lokatie gezet. Niet zo midden in het scherm in ieder geval.

De reden dat ik van dit uiterlijk af wil is het veelvuldig gebruik van deze kleuren (kijk bijvoorbeeld op phpBB.nl of ffxs.nl*). Het is heel zakelijk en mooi, maar zeker niet herkenbaar voor een forum. Voorlopig blijft dit echter op een laag pitje staan, er zal dan namelijk veel tijd in het forum gestoken moeten worden.

Je zou dus liever wat meer herkenningspunten met chemie zien op het forum, daar ben ik het erg mee eens :P

*ffxs.nl is medesponsor
Organisch chemicus

Prophet
Waterstof

Post by Prophet » 08 Feb 2009, 12:04

Over kleuren etc ga ik me niet uitspreken. Een mooie banner bovenaan zou natuurlijk niet mis zijn. :)

Gruson
Neon

Post by Gruson » 08 Feb 2009, 12:48

Inderdaad, een mooie banner bovenaan ipv het phBB logo en de standaard look is wel mooi. Het forum wordt er zeker herkenbaarder door. Voor de rest zou ik misschien het forum 'algemeen' bij chemie bovenaan zetten ipv onderaan. Dat lijkt mij handiger, ik weet niet hoe andere mensen hierover denken.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 08 Feb 2009, 15:19

Misschien ook handig om een forum 'forumzaken' te hebben, waar suggesties, aankondigen en regels in kunnen?
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

woelen
IJzer

Post by woelen » 08 Feb 2009, 15:35

Aan de kleuren hoef je niet zo veel te veranderen wat mij betreft. Misschien erg standaard, maar op een gegeven moment is het gewoon duidelijk dat iets zich bewezen heeft en dan hoef je er niet sterk van af te wijken.

Je kunt het forum wel opvallender maken door een beter en ietwat groter logo. Dat phpBB logo bovenaan is natuurlijk niet veel soeps, dat zou ik zeker anders maken. Die smileys zou ik ook graag anders zien. Ze zijn heel erg ongedetailleerd, vergelijk ze maar eens met die van chemieforum. Die laatste zijn echt veel mooier om te zien.

Als logo zou je kunnen denken aan een destillatie-opstelling of zo iets (abstracte weergave), het kan ook wel leuk zijn om bepaalde 2D-weergaves van moleculen te laten zien.

Misschien is het ook wel leuk om iets in deze stijl bovenin te plaatsen als logo (maar dan zonder die letters e.d.):

Image

Dit soort plaatjes heb ik in in allerlei soorten en maten in oude boeken en kan ik inscannen en bewerken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 18 Feb 2009, 16:21

Ik heb even een ander logo gemaakt, wat niet wil zeggen dat dit een permanent logo wordt. Als iemand een logo kan ontwerpen van 125 pixels hoog en minimaal 125 pixels breed, je staat vrij om je best te doen :P Ik heb geen mooie foto's van laboratoria(toepassingen) en de inspiratie voor leuke moleculen heb ik even niet.
Een banner is ook een optie, wederom minimaal 125 pixels hoog. Ivm. bandbreedte mag bestandsgrootte niet groter zijn dan 15 kB.

De google adsense heb ik niet in de rechter bovenhoek geplaatst, nu staat ie niet zo midden in het beeld. Ik hoop alleen dat het ding nu effect heeft.
De zoekfunctie staat nu een regel naar beneden en topicopties staat daardoor weer twee regels naar beneden (tekst vergroten, printen etc.).

Ik zal nog het één en ander aanpassen aan de forumindeling.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Feb 2009, 18:05

Ik heb 2 voorstellen:

1. De banner bovenin. Ik ben erg gecharmeerd van het plaatje dat woelen postte. Gewoon zwart-wit houden lijkt me juist heel mooi.
@ woelen: als je er nog meer hebt, wil ik wel proberen om er een compositie van te maken, bijvoorbeeld 125X1000 pixels breed.
Die letters kan ik wel retoucheren, geen punt. Wat vinden de anderen van dat idee?

2. Wat mij betreft mogen de kleuren wel gewoon licht- en donkergrijs. Hoewel ik blauw een goede kleur vind, denk ik dat het er dan nog wat rustiger uitziet. Het verschil in lichtheid tussen de even en de oneven topics mag wat mij betreft worden verdubbbeld. Dat leest lekker makkelijk.

Arjan
Elektron

Post by Arjan » 25 Feb 2009, 22:40

Net als Woelen (ander topic) en Jor vind ik de google ads vreselijk en irritant en eigenlijk vraag ik me af of het echt nodig is. Zoveel kost hosting vandaag de dag toch niet meer? Ik las dat FFXS mede-sponsor is, wie is dan de andere sponsor? Phantom?
Darwin Rules!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 26 Feb 2009, 00:58

Eigenlijk zie ik die banner nauwelijks, dus ik snap niet zo goed waar julie je zo druk over maken. Hij staat ook nog eens bovenin, waar de relevante informatie helemaal niet staat en is bovendien niet groot en knipperend, etc. Wat mij betreft is deze vorm van sponsoring prima.
Ik zou eerder mijn energie steken in een ander forum uiterlijk, zodat bezoekers de site gemakkelijer onthouden of herkennen. En dat is veel lastiger, want zoals boven al is angegeven, willen we het overzicht en de duidelijkheid wel bewaren.
Misschien is een leuk logo-idee wel een hele brede, waarin links het beginstadium van de chemie wordt uitgebeeld, in het midden de vroege jaren, en rechts het heden /de toekomst. De afbeelding van woelen valt voor mijn gevoel in de vroege periode. Een moderner plaatje is de voorkant van Huheey's Inorganic Chemistry.
Image

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Feb 2009, 09:59

Arjan wrote:Net als Woelen (ander topic) en Jor vind ik de google ads vreselijk en irritant en eigenlijk vraag ik me af of het echt nodig is. Zoveel kost hosting vandaag de dag toch niet meer? Ik las dat FFXS mede-sponsor is, wie is dan de andere sponsor? Phantom?
Google Ads stonden eerst op een andere (teven irritante) locatie op de pagina. Nu heb ik deze expres rechtsbovenin gezet.

FFXS is medesponsor als servereigenaar, ik ben zelf ook sponsor als accounthouder en webmaster. Google zorgt voor de financiën. Dit forum trekt nu zeker 50-100 MB aan dataverkeer met relatief weinig bezoekers. Voordeel van deze vorm van sponsoring dat de opbrengst stijgt naarmate er meer bezoekers komen en dus ongeveer elkaar in evenwicht houdt.
Hosting is niet duur, maar zeker niet gratis. Zeker dataverkeer is erg duur en is afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers.

spidey wrote:Ik zou eerder mijn energie steken in een ander forum uiterlijk, zodat bezoekers de site gemakkelijer onthouden of herkennen. En dat is veel lastiger, want zoals boven al is angegeven, willen we het overzicht en de duidelijkheid wel bewaren.
Misschien is een leuk logo-idee wel een hele brede, waarin links het beginstadium van de chemie wordt uitgebeeld, in het midden de vroege jaren, en rechts het heden /de toekomst. De afbeelding van woelen valt voor mijn gevoel in de vroege periode. Een moderner plaatje is de voorkant van Huheey's Inorganic Chemistry.
Image
Ik ga binnenkort proberen (als algemeen project) om het template van het forum over te schrijven naar een bruikbare. Om de header op deze manier in te stellen was ik een paar uur bezig, wat eigenlijk niet hoeft. Daarbij zal er niet veel veranderen, maar kan er wel beter worden aangepast.
Over de banner, als je zelf wat plaatjes hebt, dan kan ik zelf of iemand anders wel wat in elkaar knutselen. :)
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 27 Feb 2009, 22:56

Ik neem aan dat die 50 tot 100 MByte dataverkeer een hoeveelheid per maand is. Klopt dat?
Als dat zo is, dan zou je kunnen gaan naar een buitenlandse hostingprovider. Zelf zit ik bij one.com in Denemarken, waar je een domein en hosting hebt voor pakweg EUR 30 per jaar. Je hebt daar 3 GByte aan diskruimte waar je je database en forumsoftware op kunt zetten en er is geen datalimiet voor de hoeveelheid dataverkeer die je per maand genereert. Ik gebruik one.com voor de video's van mijn website, waarmee ik ca. 1 GByte per maand aan dataverkeer genereer.

Ik wil evt. ook wel een bijdrage leveren in de hostingkosten en er zijn er hier vast nog wel een paar die een paar euro willen missen.

Die google-ads zijn nu wat mij betreft geen probleem meer. Zoals ze daar nu staan helemaal rechts bovenin zitten ze me niet meer in de weg. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat ze nu minder opleveren, omdat ze minder in het zicht staan.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Mar 2009, 15:43

Voordeel van deze eigen server is dat ik geen restricties heb in toepassingen en bereikbaarheid. Voor grote bestanden zijn externe servers soms handig, maar het zou geen meerwaarde hebben. Dataverkeer van dit forum is op dit moment (40-50 unieke gebruikers per dag) minimaal 10 MB per dag. Maandverkeer komt al uit op ruim 1 GB.

Wie weet wat in de toekomst nog kan komen, maar voorlopig zie ik geen reden om sponsoraccounts of andere maatregelen te nemen. De inkomsten van de google ads zijn al snel afdoende.
Organisch chemicus

Arjan
Elektron

Post by Arjan » 02 Mar 2009, 17:15

@ Phantom

Even heel nieuwsgierig, maar wat levert dat nou op zo'n google ad?

<miereneukmode> Je hebt het over 10 MB per dag en een maandverkeer van 1 GB. 1 maand, 30 dagen zegmaar, is met 10 MB per dag 30x10 = 300 MB per maand. Vanwaar het verschil? En een paar berichten geleden had je het over 50-100 MB. (per maand?) Groeit het forum zo snel? </miereneukmode>

Eventueel heb ik nog wel wat dataverkeer (~40 GB/maand) over op de server van experimenten.nl
Darwin Rules!

Post Reply