Uiterlijk amateurchemie.nl

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Logo

Post by woelen » 09 Aug 2009, 21:49

Welk soort compressie je moet gebruiken hangt ook van de aard van het plaatje af. Is het een tekening met scherpe randen en lijnen, dan is JPEG absoluut niet geschikt. Je krijgt dan om de lijnen allerlei artefacten en vreemde kleurvariaties. JPEG gaat nl uit van een beeld, waarin de afgeleide van de RGB waarden naar de x en y coordinaat niet al te groot is (niet scherp stapvormig). Echte foto's hebben in het algemeen een dergelijke karakteristiek. Tekeningen hebben vaak scherpe randen en vlakken met constante kleur. In dat geval is GIF compressie veel beter (en als het aantal kleuren niet te groot is ook zonder verlies).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 09 Aug 2009, 23:34

GIF kan (inderdaad) helaas maar 256 kleuren aan. Dat is veel te weinig. Het echte werk voor online afbeeldingen is PNG. Dit geeft geen artifacten maar wel wat compressie. Ook alpha-transparantie (gedeeltelijke transparantie) zou mogelijk moeten zijn. Helaas dat PNG een slechte compressie geeft, gezien er tig variabelen aan een pixel gegeven moeten worden. Vandaar mijn test, met veel kleuren zijn er veel verschillende pixels dus compressie wordt dan moeilijk. JPEG doet daar minder moeilijk over.
PNG is een soort GIF, qua type compressie (bepaalde variabelen aan specifieke pixels geven, zodat gelijke pixels dezelfde variabele meekrijgen). PNG is alleen veel nieuwer en kan 16.7 miljoen kleuren + meerkleurige transparantie ondersteunen. Dat maakt dan weer dat PNG heel goed omgaat met bijvoorbeeld lijnen van eenzelfde kleur, terwijl JPEG geen flauw idee heeft wat dat zijn. JPEG kan daarentegen artififacten wel bijna onzichtbaar maken, zeker als de achtergrond oneffen is.

Het is dus afhankelijk van het type bestand dat eruit komt rollen, wat maakt dat iets JPEG of PNG moet zijn.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 10 Aug 2009, 00:20

Je hebt PNG8 en PNG24, de 24 heeft mooie (schaduw) transparantie.

Met het programma PNGGauntlet kan je PNG nog iets kleiner maken. http://brh.numbera.com/software/pnggauntlet/. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Aug 2009, 18:57

Ik wil wel nu wat maken, maar kan niet echt plaatjes vinden. :(

Zouden jullie misschien plaatjes kunnen posten (links) die redelijk goeie kwaliteit zijn (en groot zodat het kleiner kan gemaakt worden, groter maken wil eigenlijk nooit mooi).

Ik vond die pipo van het periodieke systeem :+ (grapje, Dmitri Mendelejev bedoel ik) en wat erlenmeyers.... :s :)

Post zoveel mogelijk, beter te veel en dat ik kan kiezen dan maar een paar. Bedankt.

edit: The Golden Book of Chemistry Experiments kan je trouwens gewoon op internet lezen. grappig :)

Nernst
Stikstof

Post by Nernst » 11 Aug 2009, 19:33

Persoonlijk vind ik het verwerken van foto's in de header een overbodige zaak. Als je naar de grote fora kijkt valt het meestal ook direct op dat vooral het logo en de naam eruit springt. Persoonlijk vind ik de tekeningen op http://www.syncom.nl. wel iets hebben.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Aug 2009, 21:02

Ik kan ook een black/white tekening ala vector maken van de foto's. :)

Wouter
Krypton

Re: Uiterlijk amateurchemie.nl

Post by Wouter » 12 Aug 2009, 20:03

Topics "Logo", "favicon" en "Uiterlijk amateurchemie.nl" samengevoegd
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 10 Sep 2009, 14:04

Hoe staat het met het nieuwe ontwerp? Ik zou em wel graag willen gebruiken. :) (plus mooie pijltjes/symbolen en geen rare tekens)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 10 Sep 2009, 14:34

Door alle consternatie van mijn pc-virus heb ik het afgelopen weekend niet kunnen afmaken, terwijl dat wel op de planning stond. Ik hoop het komend weekend te kunnen doen, maar daar zal ik eerst alle software voor moeten installeren. Vanaf deze lokatie (niet thuis dus :P) kan ik er helaas weinig aan werken.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 Dec 2009, 18:45

Krijgen we dit weekend of komende week misschien de nieuwe look? :) Als kerst verrassing?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Jul 2010, 16:41

Ik zat wat te prutsen met de letters van amateurchemie.nl, het is niet helemaal goed gelukt - maar ik deel het toch maar even, ik kan het vector bestand ook wel vrijgeven.

Image

P.s. Je leert zo wel beter om gaan met vector en chemie gereedschap schematisch weer te geven, dus als iemand een keer een schematische weergave van een procedure wil, ik zou dat wel kunnen maken. :)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 28 Aug 2010, 13:11

Ik heb een keer dit icoontje gemaakt: Image, maar werd niet gebruikt op ander forum (wetenschapforum voor bbcode chemie formule).

Met wat aanpassen (knop/button ding er af), is zoiets ook iets voor dit forum als favicon?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Sep 2010, 14:59

Z4x wrote:Krijgen we dit weekend of komende week misschien de nieuwe look? :) Als kerst verrassing?
Holy cow, dat is op 3 maand na al een jaar geleden... :o

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Dec 2011, 14:20

Z4x wrote:Krijgen we dit weekend of komende week misschien de nieuwe look? :) Als kerst verrassing?
Nieuw jaar, nieuwe kansen en een nieuwe kerst verrassing? :D

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 02 Aug 2015, 12:54

Er komt geen nieuw ontwerp meer of wel? :(

Nieuw logo misschien wel? :)

Post Reply