Uiterlijk amateurchemie.nl

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Uiterlijk amateurchemie.nl

Post by Wouter » 02 Mar 2009, 19:17

Google Adsense kan tot 50 cent per klik opleveren. Wanneer veel bekeken kunnen bedrijven er ook voor kiezen om gericht op deze website te adverteren, dan krijg je per view (eigenlijk per 1000 views) betaald. Het is geen vetpot, dat zeker niet.

Ik heb het trouwens over een minimum van 10 MB/dag, sommige dagen komen er veel unieke bezoekers, maar bekijken ze maar één of twee pagina's. Andere bezoekers (ook bots) bekijken bijna de gehele site of komen regelmatig terug en nemen zo wat meer verkeer in beslag.
De 50-100 MB (per dag) was even een schatting naar aanleiding van een analyseprogramma op de server, maar deze wijst meer richting de 10-50 MB als ik een ander programma moet geloven. Het is erg afhankelijk van welke bezoekers langskomen en welke pagina's geregistreerd worden.

Graag terug op het onderwerp terugkomen, de Google Adsense staat nu zeker niet in de weg en ziet er (naar mijn idee) niet vervelend uit. De paar verdwaalde clicks kunnen de kosten van het forum prima drukken. Dit houdt het forum gewoon simpel (en) gratis.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Logo

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 10:22

Ik las ergens dat het logo tijdelijk is, ik vind em wel leuk, maar heb em wel ff opnieuw gemaakt (als je het niet erg vindt). :)

Het heeft nu een kleine glans, 3d schaduw en is .png kwaliteit. Ik heb ook nog de .svg (vector). :)

Wat vind(en) je(/jullie) er van?

klein:
Image

groot:
Image
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Re: Logo

Post by Rowald » 04 Aug 2009, 13:59

Is dit logo niet meer iets voor een pyro-forum?
Zelf zou ik geen beter logo kunnen bedenken hoor, maar het ziet er wat "pyro" uit.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 14:56

Rowald wrote:Is dit logo niet meer iets voor een pyro-forum?
Zelf zou ik geen beter logo kunnen bedenken hoor, maar het ziet er wat "pyro" uit.
ja daar heb je wel gelijk in.

een huis met corrosief effect, is dat iets? :)

Z4x
Germanium

Favicon

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 15:23

Een 'kleine' favicon zou leuk zijn. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Favicon.

Wouter
Krypton

Re: Favicon

Post by Wouter » 04 Aug 2009, 15:25

Als we dat gaan doen wil ik eerst een definitief logo en een definitief kleurenschema (al is deze vertrouwd aan het geraken). Uiteindelijk is dit wel een leuk extraatje voor degenen die bookmarken :)
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Aug 2009, 23:28

Wat mij betreft is pyro wel een onderdeel van experimenteren, dus wat dat betreft vind ik het OK.
Als je zo goed bent met de grafische dingen (complimenten!), dan zou ik eerder dit logo zo laten (zoals je het nu hebt gemaakt, bedoel ik) en de hele blauwe balk verder uitwerken met allerlei scheikundige dingen.

We hebben hier al eens eerder over gediscussieerd en het idee dat ik er zelf bij heb is dat het in plaatjes een soort reis door de tijd is van de scheikunde. Dus zeg maar links de 4 elementen uit de oudheid en dan via de alchemie (voor mij altijd gesymboliseerd door retorts en dergelijke) naar de vroege moderne scheikunde - kalkovens, de ontdekking van radium, of rutherford's experiment, kristalroosters, industriele processen als aardolie destillatie en hoogovens, daarna dingen als orbitaalschetsen, orbitaal theorie en uiteindelijk naar dingen als fullerenes en DNA structuren. Tja, allemaal ideeën, zo zie ik het voor me.

Het is er nooit van gekomen om zoiets uit te werken wegens tijdgebrek een een behoorlijk gebrek aan ervaring met grafische programma's. Z4x, mischien kun je iets met deze ideeën. Of als je andere hebt spui ze vooral, leuk!

PS: Toch nog een klein dingetje. Ik zie dat je de explosie nu vooral hebt weergegeven met de zwarte lijnen. Die brokstukken uit het origineel vind ik juist wel OK, dus die mogen er wat mij betreft ook wel bij.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 23:43

Zoiets maar dan met chemie en in één afbeelding? http://www.youtube.com/watch?v=ZPn-lTytfGo.

Klinkt leuk. Wat is de grootte horizontaal? Iets van 600 pixels breed en 125 hoog goed? (voor de gangbare schermgrootte)

Ik weet niet of ik veel tijd heb de komende 2 weken (herkans), maar daarna wil ik het wel proberen. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 Aug 2009, 13:26

Ja, zoiets inderdaad :D
Ik gebruik zelf rond de 800 en 1000 pixels voor de blauwe balk exclusief resp. inclusief de Google add.
Phantom?...

Aan wat afbeeldingen die als basis kunnen dienen, kan ik je wel helpen. Een leuke bron is ook "The Golden Book of Chemistry Experiments" van Robert Brent.

Ik stel trouwens wel voor om dat alles licht van kleur te houden, zodat het hoofdlogo eruit blijft springen.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 Aug 2009, 14:41

Niet denken dat ik dit topic niet gelezen had, maar ik laat deze discussies liever aan de leden zelf over.
Mijn complimenten op het logo. Het lijkt wel alsof het hele huis van z'n fundering wordt geblazen, dat proberen we juist te voorkomen (nouja, het dak dat loskomt is ook niet echt de bedoeling) :P Het ziet er in ieder geval heel mooi uit.

De headerachtergrond (los van het logo dus) is in hoogte 142 pixels. Breedte is variabel, dus daar zou het best een overgang in zitten die zichzelf op de x-as eens in de 500 pixels (bijvoorbeeld) herhaalt. Vereiste is ook dat het plaatje geen 300 kB in beslag neemt :P
In ieder geval, een voorbeeld van wat ik bedoel:
Image
Ik heb dit even snel in elkaar geflanst, dus excuses voor de verschrikkelijke kunsten van mij :P
In ieder geval, dit plaatje kan je oneindig vaak achter elkaar zetten zonder de overgang echt te zien:
Image

Enkele tips: De header moet wel enigszins discreet zijn, dus niet zoals mijn voorbeeld met felle of sterk afstekende kleuren en veel vormen.
De blauwe achtergrond is hier te vinden: http://img35.imageshack.us/img35/7876/backgroundspy.png.
Sla het vectorbestand met alle layers en masks op. Ik weet namelijk niet of phpBB bij volgende edities ook zo'n exact grote header heeft.

Vragen kan je altijd stellen natuurlijk.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 Aug 2009, 23:24

Even een andere vraag:
Is het technisch mogelijk dat het blauwe balklogo 1600 pixels breed is, zonder dat de paginabreedte dit ook wordt en zonder dat er een scrollbar ontstaat?

Het idee hierbij is dat als je je browser breder maakt, dat er dan meer van het logo zichtbaar wordt, maar dat als je een smal browserscherm gebruikt, dat je dan geen breedte-scrollbar krijgt (tenzij het venster heel smal wordt).

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 Aug 2009, 23:26

Ter verduidelijking: Phantom, jouw oplossing is natuurlijk prima, maar het is juist leuk als feature om die blauwe balk breed te maken.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 Aug 2009, 23:45

spidey wrote:Even een andere vraag:
Is het technisch mogelijk dat het blauwe balklogo 1600 pixels breed is, zonder dat de paginabreedte dit ook wordt en zonder dat er een scrollbar ontstaat?

Het idee hierbij is dat als je je browser breder maakt, dat er dan meer van het logo zichtbaar wordt, maar dat als je een smal browserscherm gebruikt, dat je dan geen breedte-scrollbar krijgt (tenzij het venster heel smal wordt).
Bij een achtergrondplaatje wordt er sowieso geen scrollbar weergegeven, ongeacht de grootte. Dus dat is geen probleem.
spidey wrote:Ter verduidelijking: Phantom, jouw oplossing is natuurlijk prima, maar het is juist leuk als feature om die blauwe balk breed te maken.
Voor mijn part wordt de header 4000 pixels breed. Ik doelde meer op het blijven doorlopen. Zo voorkom je dat mensen met een hele grote resolutie een plotseling stoppende achtergrond hebben. Dat is niet mooi. Zo hoef je ook geen heeeel erg grote bestanden te maken die het dataverkeer wegzuigen :P
Een bestand van 1600 x 142 is qua schijfruimte anders dan 1024 x 142 of 4096 x 142. Een acceptabele grootte voor zo'n header vind ik 100 kB. Indien de header groter is kan ik die eventueel beperken tot de geregistreerde leden.
Maar 100 kB is denk ik erg goed te doen voor 4096 x 142 pixels. Dit zijn "maar" 0.6 megapixels. In JPEG haal ik iets van 125 kB. PNG-kwaliteit is 400 kB.
JPG:
Image
http://img198.imageshack.us/img198/6931/test1y.jpg.

PNG:
Image
http://img529.imageshack.us/img529/4323/test2e.png.

Ik denk dat je aan 4000 pixels breedte wel genoeg hebt? :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Aug 2009, 00:25

Ik meen niet een kwaliteitsverschil te zien. Maar dat kan anders worden als je het oranje/zwarte logo er in plakt, omdat dat heel scherpe contouren en contrasten heeft.

Maar even voor mijn beeldvorming ( :P ) -- als je nu inderdaad een logo van 4000 pixels doet, dan komt er op de een of andere manier toch nog steeds een keurig afgeronde rand aan de rechter kant?

Sowieso is het goed om het logo doorlopend te maken, natuurlijk.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Aug 2009, 11:28

Dit is jpeg met 15% compressie (op de minst gunstige maar mooiste compressiewijze). Wat dat betreft kan ik mogelijk nog extra sprokkelen om het nog kleiner te maken. Kwaliteitsverlies op zo'n groot vlak is nagenoeg onzichtbaar. En zolang het origineel bewaard wordt, kan er altijd nog een andere compressie gebruikt worden mocht er ontevredenheid zijn.
Het logo kan ook los van de header worden geplaatst en heeft mijn voorkeur. Zo kan je de header een wat lagere kwaliteit geven terwijl het logo desnoods in PNG kan, zoals Z4x al gedaan had.
Maar even voor mijn beeldvorming ( :P ) -- als je nu inderdaad een logo van 4000 pixels doet, dan komt er op de een of andere manier toch nog steeds een keurig afgeronde rand aan de rechter kant?
Hoe bedoel je dat? De scherpe afsnede aan de rechterkant? Dat vind ik geen probleem eigenlijk :P Zolang er discrete kleuren gebruikt worden (bijv. blauw/wit/grijs/zwart) valt dat helemaal niet op.
Organisch chemicus

Post Reply