pyro

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

pyro

Post by Jor » 14 Jan 2009, 22:40

Mijn suggestie is dat pyro en drugs hier over het algemeen niet besproken worden. Dit is illegaal bij de Nederlandse wet en geeft dus geen goed beeld van ons aan o.a. de overheid. Voor pyro kun je naar pyroforum, daar knallen ze erop los.
Natuurlijk vind ik een synthese van kaliumtetraperoxochromaat(V), en dit vervolgens uittesten met 50mg rode fosfor wat anders.
Dat is niet simpel: 3 theelepels suiker en 5 lepels kaliumnitraat en roken maar.

Wat vinden jullie?

Gruson
Neon

Re: pyro

Post by Gruson » 14 Jan 2009, 23:17

Tja, informatie is niet illegaal. Pyro kun je ook anders 'aanpakken': kleine dingen worden gedoogd, evenals mensen die er verstand van hebben. Vragen om bommuh te maken wordt duidelijk en negatief op geantwoord. Pyro is ook zelfregulerend, er zijn betere fora voor dat gebied om het shells pasten te bespreken dan dit. Drugs, tja, drugs. Wat is drugs? Natuurlijk wordt er niet ingegaan op vragen als 'waar kan je safrol halen' of 'ik moet rode fosfor en jood hebben' maar puur vanuit synthese standpunt ben ik van mening dat er een hoop kan en mag. Oplosmiddelkeuze bij extractie van piperine bijvoorbeeld. Informatie is niet illigaal. Zie versuchenchemie, lambdasyn of het organische chemie gedeelte op sciencemadness. Daar staat ondertussen ook heel wat informatie op die je kunt misbruiken. Maar wat dus telt, is de verantwoordelijkheid van het individu die er iets illegaals mee doet.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 16 Jan 2009, 13:41

Ik denk dat het belied van sciencemadness ook heel goed hier van toepassing kan zijn. Dus, bijv. bespreken van synthese van een stof als KClO3 zie ik als een welkome aanvulling van dit forum, terwijl uitgebreid ingaan op hoe je met KClO3 vanalles kunt laten knallen in mijn ogen niet gewenst is. Het zelfde vind ik met drugs. Je ziet het ook heel mooi op sciencemadness. De duidelijk op maken van drugs gerelateerde vragen worden direct afgestopt en dat wordt zwaar ontmoedigd, terwijl een synthese van een stof als fosfor of methylamine wel degelijk een rol kan hebben op het forum. Dat laatste vereist veel kennis van zaken en bevat uitdagende chemie en dergelijke stoffen zijn ook te gebruiken voor veel andere mooie experimenten.

Natuurlijk zou, als er een mooie bron van informatie wordt opgebouwd, die informatie kunnen worden misbruikt, maar dat geldt natuurlijk ook voor boeken. Een goed onderlegde drugs-maker kan ook een uitgebreid boek kopen over synthese van allerlei organische stoffen en daarmee kan hij zelf misschien een synthese voor een chemische drug uitdenken, maar daarmee is dat boek nog niet gelijk ongewenst. Zo is het nu eenmaal in deze wereld, veel leuke dingen kunnen helaas ook gebruikt worden voor minder leuke toepassingen, dat is de mens eigen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Jan 2009, 13:56

De synthese vind ik prima, het mengen om tot een zo groot mogelijke knal te komen niet. De chemie op deze website is niet gericht op pyrotechniek. Flashcomposities en raketaandrijvingen zijn heel interessant maar dus niet om hier te bespreken. Als je echter wil aantonen dat een verbinding erg reactief is, dan vind ik het andere koek en prima op z'n plaats. Idem geldt voor drugs en andere "illegale" stoffen.

Ik denk dat het het beste is om per geval te kijken of het wel wat toevoegt aan de kennis van het forum. Zo voegt een synthesevoorschrift voor MDMA (ook wel bekend als XTC) of TATP (triacetonperoxide) naar mijns inziens niets toe. Ik vind het bespreken over de vorming van "potentieel gevaarlijke stoffen" geen probleem, dat kan immers hartstikke mooie chemie zijn.
Organisch chemicus

edje
Waterstof

Post by edje » 18 Jan 2009, 16:08

Ik ben er ook voor om dit forum meer in de trant van het beleid van sciencemadness te houden.

Post Reply