speciale karakters

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

speciale karakters

Post by spidey » 24 Aug 2009, 19:01

Ik zie dat sinds een paar dagen we bij het editen niet alleen allerlei smileys ter beschikking hebben, maar nu ook pijlen. Dat is een verbetering, maar ik heb nog wel 2 wensen op dat gebied:
1. de pijlen naar links en rechts ( <- en -> ) hebben wel een erg korte steel ten opzichte van de pijlpunt. Kan deze langer?;
2. ik mis de evenwichtspijl, met een pijl naar links en een naar rechts boven elkaar.

Nernst
Stikstof
Chemistry interests: Organic

Re: speciale karakters

Post by Nernst » 24 Aug 2009, 19:32

De pijlen kunnen op dit moment niet langer gemaakt worden omdat de grootte van de smilies slechts 15 px x 15 px zijn. Eventueel kan dit opgelost worden door ofwel de pijlen in ubb te integreren, of ervoor te zorgen dat meerdere pijlen aan elkaar verbonden kunnen worden zonder spatie ( -- + -> )

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Aug 2009, 20:04

<- -- -- -- -- -- ->

\= == == == =\ (dit zijn de evenwichtspijlen)

<= == == => (Retrosynthesepijlen, maar ik gebruik ze zelf ook om iets te benadrukken)

<- -- ->

Variabel! :P De streepjes tussen de pijlen zijn de verlengstukken, zeg maar. Dit is omdat de enkele pijlen niet voldoen aan sommige wensen; ik gebruik zelf graag woorden tussen mijn pijlen om iets aan te geven, bijvoorbeeld: -- -- 30°C -- -- ->
De spaties zal ik zo spoedig mogelijk verwijderen. Op dit moment is dat een functie van het forum zelf zodat woorden niet onderbroken worden. Daarentegen worden er geen smilies gebruikt die daadwerkelijk woorden gebruiken als code, dus het is een compleet onnodige functie die verwijderd wordt.

Ik heb overigens ook niet alle officiële pijltypes toegevoegd, omdat het dan een overload wordt. De functie van pijlen is voor de meeste mensen waarschijnlijk ook giswerk en wat er bedoeld wordt is toch wel duidelijk.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 24 Aug 2009, 21:42

Ik vind deze ook wel mooi (is ook langer):

dit is een speciale letter... :) er zijn helaas geen andere tekens.

http://www.webmonkey.com/reference/Special_Characters.

Oh wacht, ik heb er een paar gemaakt. :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Aug 2009, 22:25

De huidige doen precies hetzelfde en zijn de gestandaardiseerde pijlen binnen de chemie. Persoonlijk vind ik de huidige ook duidelijker.
Formaat is overigens geen probleem, alleen de spaties die phpBB ertussen duwt :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 25 Aug 2009, 09:36

Oke, ik vind ze, als ik ff mag muggenziften, een beetje blok-achtig (jaren 80). :)

Die andere van mij of deze zijn iets mooier :) :

Image
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 25 Aug 2009, 11:10

Je bedoelt pixelig? :P Dat komt allemaal nog goed!
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 Aug 2009, 12:16

Wouter wrote:De huidige doen precies hetzelfde en zijn de gestandaardiseerde pijlen binnen de chemie. Persoonlijk vind ik de huidige ook duidelijker.
Formaat is overigens geen probleem, alleen de spaties die phpBB ertussen duwt :P
Ben ik het niet helemaal mee eens. Die van Z4x zijn mooi duidelijk. Ze komen wat schoner over.

Nog een suggestie: zouden ook de symbolen voor graden (°) en radicaal (·) rechts in het edit menu kunnen worden toegevoegd?

Nog een vraag: is het mogelijk om subscript en superscript precies boven elkaar te zetten? Dat is wel prettig bij het noteren van atoomreacties. In de trant van:
10n ---> 00e- + 11p+

(Edit: typo's)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Aug 2009, 19:24

spidey wrote: Ben ik het niet helemaal mee eens. Die van Z4x zijn mooi duidelijk. Ze komen wat schoner over.
Ok, ik zal kijken of ik de pijlen van Z4x gebruik. Eerst die spaties tussen de emoticons uit halen :P
spidey wrote: Nog een suggestie: zouden ook de symbolen voor graden (°) en radicaal (·) rechts in het edit menu kunnen worden toegevoegd?
Misschien kan ik ergens een speciale-symbolen-mod vandaan toveren, zodat die gekozen kunnen worden uit een lijst (zie een willekeurige tekstverwerker voor voorbeeld).
spidey wrote: Nog een vraag: is het mogelijk om subscript en superscript precies boven elkaar te zetten? Dat is wel prettig bij het noteren van atoomreacties. In de trant van:
10n ---> 00e- + 11p+
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, dat ligt buiten de grenzen van CSS helaas. Een LaTeX-mod zou dit kunnen verhelpen, maar ik betwijfel of mensen die taal zo graag willen leren.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 30 Aug 2009, 19:31

Wouter wrote: Misschien kan ik ergens een speciale-symbolen-mod vandaan toveren, zodat die gekozen kunnen worden uit een lijst (zie een willekeurige tekstverwerker voor voorbeeld).
Dat zou inderdaad mooi zijn. Zolang we niet heel veel seciale symbolen hebben, is het denk ik het handigst om ze gewoon onder de smilies te zetten, da's wel zo snel editen. Een gevarenbord (rode driehoek met uitroepteken) zou bijvoorbeeld ook nuttig zijn bij riskante delen van een experiment. (Ik ga over een week of wat weer eentje posten die ik al een lange, lange tijd in voorbereiding heb.)
Wouter wrote: Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, dat ligt buiten de grenzen van CSS helaas. Een LaTeX-mod zou dit kunnen verhelpen, maar ik betwijfel of mensen die taal zo graag willen leren.
Tja, ik ben een TeXpert (of een TeXnician, dat is altjd even de vraag ;) ), maar inderdaad.
Is [TeX]\TeX wordt TEX[/TeX] een optie? :D

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Dec 2009, 02:39

Wouter, heb je nog gekeken of je de speciale symbolen waarover we het hadden kunt toevoegen aan de lijst?
Het gaat me vooral om
° (graden)
· (hoge punt, separator in formules, bijvoorbeeld bij kristalwater notatie)

Wat is eigenlijk de stand van zaken mbt de vervanging van rare tekencombinates die verschijnen voor trema's e.d.?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 10 Dec 2009, 18:41

spidey wrote:Wouter, heb je nog gekeken of je de speciale symbolen waarover we het hadden kunt toevoegen aan de lijst?
Het gaat me vooral om
° (graden)
Daar heb ik naar gekeken, maar nog niet gedaan. Dit heeft te maken met het herkennen van die tekens. Ze worden niet herkend als emoticon/afbeelding als er geen spatie voor staat. Dit staat nog zeker op de planning.
spidey wrote:Wat is eigenlijk de stand van zaken mbt de vervanging van rare tekencombinates die verschijnen voor trema's e.d.?
Dat heb ik geprobeerd aan te passen in de database bij de afgelopen update, maar lukte helaas niet. Mocht je zoiets nog tegenkomen, dan moet je het gewoon even melden. Ik pas het dan aan. Het zou namelijk niet meer mogen voorkomen bij nieuwe berichten. Vrijwel alle tekens, behalve Mandarijn, Kanji etc., behoren gewoon te werken :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Dec 2009, 00:14

Wouter wrote: Daar heb ik naar gekeken, maar nog niet gedaan. Dit heeft te maken met het herkennen van die tekens. Ze worden niet herkend als emoticon/afbeelding als er geen spatie voor staat. Dit staat nog zeker op de planning.

Dat heb ik geprobeerd aan te passen in de database bij de afgelopen update, maar lukte helaas niet. Mocht je zoiets nog tegenkomen, dan moet je het gewoon even melden. Ik pas het dan aan. Het zou namelijk niet meer mogen voorkomen bij nieuwe berichten. Vrijwel alle tekens, behalve Mandarijn, Kanji etc., behoren gewoon te werken :P
In de anorganische chemie thread staan er nog diverse in de oude experimenten en ook bij de uitgevoerde experimenten.
* (ao chemie topic) jouw eerste post over loodverbindingen: "òòk" (Jammer trouwens, dat dit experiment nu onder vloeibaar stikstof bewaard wordt, toch een interessante)
* (ao chemie topic) pagina 2 van "Experiment - koper(II)chloride en aluminium" bevat in de onderste posts "60°C" etc. en "coördinatiegeometrie"
* in het experiment "Neodymium uit harde schijfmagneten" staat nog "Chemicaliën" en "geïsoleerde"
* in het experiment "Watervrij Tetraamminekoper(II)sulfaat" staat er nog een onderschrift fout onder de foto bij Eindereactie

Even off-topic: quotes binnen quotes zijn niet toegestaan? In elk geval verdwijnen ze als ik de reactie post of als voorbeeld bekijk.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Dec 2009, 14:38

Het meeste heb ik nu verbeterd, helaas werkt BBcode niet in onderschriften (zoals in het kopertetrammine-experiment). Dat is een gebrekkigheid van phpBB3, dat hopelijk spoedig wordt opgelost vanuit phpBB zelf.
spidey wrote:Even off-topic: quotes binnen quotes zijn niet toegestaan? In elk geval verdwijnen ze als ik de reactie post of als voorbeeld bekijk.
Ja, dat klopt. Ik heb geneste quotes uitgezet om de database te verlichten en om de berichten overzichtelijker te maken. Het forum heeft deze functie ook standaard ingebouwd, maar dan krijg je een onduidelijke waarschuwing, dat heb ik er uit gesloopt.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Dec 2009, 17:24

Mooi dat deze dingen nu zijn aangepast. Vooral de experimenten vind ik belangrijk; deze heb ik allemaal nagelopen en wat ik ben tegengekomen, heb ik hier gepost. De experimenten hebben voor mijn gevoel toch een meer blijvende waarde dan de discussietopics, omdat het werkende syntheses (horen te) zijn.
spidey wrote:Wouter, heb je nog gekeken of je de speciale symbolen waarover we het hadden kunt toevoegen aan de lijst?
Het gaat me vooral om
° (graden)
Wouter wrote:Daar heb ik naar gekeken, maar nog niet gedaan. Dit heeft te maken met het herkennen van die tekens. Ze worden niet herkend als emoticon/afbeelding als er geen spatie voor staat. Dit staat nog zeker op de planning.
Ik weet niet wat phpBB allemaal toestaat, maar kun je niet zelf nieuwe codes definieren, zoals bijvoorbeeld [Amateurchemie graden] of [Amateurchemie]o[/Amateurchemie] wat dan ° oplevert, etc.?

Post Reply