De experimenten sectie

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

De experimenten sectie

Post by Pyrochemistry » 04 May 2010, 23:35

Damen und heren.

Ik heb een keer gevraagd of het mogelijk was om de de experimenten sectie een beetje in te delen. Dit leek mij een enorm goed idee omdat er nu allerlei experimenten door elkaar staan. Hierbij zat ik te denken aan de volgende twee categorieën:

-syntheses (organisch en anorganisch)
-alles wat knalt en rookt.

Dit maakt de sectie namelijk veel overzichtelijker en wordt daarnaast ook nog eens makkelijker om iets op te zoeken. Ten tweede wordt zo'n sectie dan ook nog een kleine bron voor informatie en inspiratie waar theoretische en praktische aspecten achter een experiment makkelijk op te zoeken zijn.

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar hierop kreeg ik geen antwoord, vandaar dat ik dus dit topic even aanmaak.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: De experimenten sectie

Post by Z4x » 05 May 2010, 10:32

Klinkt wel handig. Nog mooier zal zijn als er plaatjes bij komen (van mogelijk het experiment zelf).
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Nernst
Stikstof

Post by Nernst » 14 May 2010, 21:32

Om het forum direct weer te associëren met "alles wat knalt en rookt" vind ik een jammerlijke zaak. Zeker als het met zo'n woorden wordt uitgedrukt. I.p.v. dergelijk onderdeel, kunnen we beter het experimenteer gedeelte opdelen in meer betekenisvolle delen. Anorganisch en organisch samen zetten vind ik overigs een rare keuze. Er zijn raakvlakken dat is waar, maar om ze dan ook direct samen te zetten?

Verder, waar zou jij een organische stof, die explosief is/rook produceert bij verbranding, plaatsen?

Conclusie naar mijn mening: Een idee wat doorgevoerd zou kunnen worden, mits er krachtige/betekenisvolle onderverdelingen komen.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 16 May 2010, 20:50

Je zou ook een heel ander soort indeling kunnen hebben. Omdat het om hobbychemie gaat en er heel andeer criteria zijn (bijv. in het lab kun je vrijwel alle stoffen krijgen die je nodig hebt, de hobbychemicus moet zich vaak beperken tot verkrijgbare stoffen) lijkt mij een andere dan de gangbare indeling in organisch, anorganisch, analytisch etc. handiger. Misschien is het een idee om de vogende indeling te maken:
- synthese van chemische stoffen uit andere gemakkelijker te verkrijgen chemische stoffen (zoals bijv. het maken van KBrO3 uit het eenvoudig en goedkoop te verkrijgen KBr, of de recentelijk geposte synthese van benzeen)
- demonstratie proeven, vaak gekozen om hun spectaculaire of verrassende resultaten. Hier zou je dus ook bijzondere en spectaculaire rook/vuur proeven onder kunnen brengen
- experimenten met een wat meer wetenschappelijke achtergrond voor de wat meer gevorderden en/of meer theoretisch en wetenschappelijk geinteresseerden. Hierbij kun je denken aan bijv. experimenten met complexen (zoals de molybdeen experimenten van Spidey), experimenten waarin exotische stoffen ontstaan die interessant zijn, simpelweg omdat ze bizarre eigenschappen hebben o.i.d.

Zelf zou ik de indeling organisch/anorganisch niet direct hanteren, tenzij er echt heel veel experimenten komen. De meeste hobbychemici werken zowel met organische als anorganische stoffen, het is maar net waar iemand zich op een bepaald moment op concentreert of welke stoffen iemand tot zijn beschikking heeft.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 16 May 2010, 23:43

Nou sorrie het was niet mijn bedoelling om een idee te verwerven dat de indruk wekt om als idioot of onbenullig over te komen. Ok gaf ook maar een suggestie, ik ben ook blij dat mijn idee wel gehoord word en dat er in ieder geval wel over nagedacht wordt. :) Ik vindt de bovenstaande cathegorisering in elk geval gepaster dan die waar ik mee kwam.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 16 May 2010, 23:49

Alle ideeën zijn welkom, in welke vorm dan ook. Krijg niet het idee dat je idee niets is, er kan altijd wat constructiefs uit komen. ;)
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 08 Jun 2010, 20:33

Ok een ietwat late reactie. Nee dat idee had ik ook niet echt, maar ik vond de bovenstaande suggesties beter als mijn eigen.

Ik ben het eigenlijk het meest eens met de suggesties van woelen, is het een optie dat deze binnenkort doorgevoerd kunnen worden in de experimenten sectie of moet dit nog beter uitgebouwd worden?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 09 Jun 2010, 00:01

Ook van mijn kant een ver-traag-de reactie.

1. Goed dat hierover wordt nagedacht.

2. a) Ook ik sluit me aan bij woelen's indeling. De term 'demonstratieproeven' is voor hobbychemici duidelijk zat en zodoende krijgt audiovisuele chemie :D toch een mooie plek.
b) Ik heb elders eens (weet niet meer waar) gesuggereerd om een aparte sectie met syntheses te maken. Dat ging er toen om dat er in het topic Zuiveren van diverse bouwmarkt chemicalien gewoon heel veel nuttige synthese-informatie staat. Eigenlijk zijn dat niet of maar ten dele uitgewerkte synthese-experimenten, en wat mij betreft hoort ook dat in de experimentensectie thuis. Misschien kan er daarvoor binnen de experimenten dan een sectie met 'synthesesuggesties' of 'experiment-ideeën' komen?

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 26 Jul 2010, 21:21

Een stof synthetiseren is ook heel iets anders dan een stof isoleren uit huis tuin en keuken materialen.

Maar nu is het aan de moderatoren om er iets mee te doen! (Als dit mogelijk is uiteraard.)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 27 Jul 2010, 21:56

Ik ben dat maar ten dele met je eens, Pyrochemistry. Hoe essentieel is het verschil tussen
* uitgaan van een mengsel en dat zuiveren of er een zuivere stof uithalen
en
* twee zuivere stoffen samenvoegen waarbij je het gewenste product moet afzonderen van de producten van nevenreacties
?

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 28 Jul 2010, 16:35

Goed lezen :P Ik heb het over het verschil opzuiveren van stoffen huis-tuin-en-keuken-materialen of planten en tussen een stof synthetiseren en opzuiveren van isomeren en oplosmiddel.

Synthese is letterlijk stoffen samenvoegen en hieruit een nieuwe winnen. Dat is een fundamenteel verschil van enkel een stof isoleren uit een kant en klaar mengsel.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 12 Oct 2010, 20:27

Het standaard gelezen en ongelezen icoon is dit:

Image
Image

Misschien is dit leuk voor experiment topics (zonder de grijze box, dat doet het forum nu even):
Image
Image

Dan zijn experiment topics beter herkenbaar.

//Ik heb het erlenmeyer plaatje goedkoop gejat van gmail, maar ik heb em groter gemaakt, dus aangepast. Daarnaast heb ik em ook betere randen gegeven (smooth edge). :) allemaal met het handje op pixel niveau. B)

//oops. ik heb het forum icoon als basis gepakt, maar had het bericht icoon moeten gebruiken. Als jullie het idee iets vinden, dan pas ik dat makkelijk snel aan.

Nernst
Stikstof

Post by Nernst » 12 Oct 2010, 21:28

Lijkt me een mooie toevoeging aan het forum. Al weet ik niet in hoeverre dit gemakkelijk te implementeren is in de software.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Oct 2010, 22:15

Vind ik ook leuk. Dit soort dingetjes geeft het forum steeds meer een eigen karakter :)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Oct 2010, 19:30

Dank u. :)
Nernst wrote:Al weet ik niet in hoeverre dit gemakkelijk te implementeren is in de software.
Dat is wel belangrijk ja. De makkelijkste manier is de iconen statisch te maken, maar dat kan alleen de web-beheerder doen. En om dat nou iedere keer te veranderen lijkt mij niet leuk voor diegene.

Ik vind het wel leuk (en redelijk makkelijk) deze dingen te maken, dus heb er nog paar gemaakt. :D

Origineel:
Image

Aangepast:
Image

Nu de correcte achtergrond voor de bericht-iconen:

//edit. de iconen met een ster zijn topics van je zelf, maar ik vind ze toch niet zo mooi. verplaatste ster ziet er scheef uit.

Post Reply