Forumnaam

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Gruson
Neon

Forumnaam

Post by Gruson » 25 Jan 2009, 20:31

Een forumnaam lijkt me handig en leuk! Heb het steeds over 'op amateurchemie.nl' kijken, maar dat bekt toch niet lekker.. Welke naam is lekker herkenbaar en dekt eventueel de lading van het forum? Reageer!

Ideeenspam:
ChemX forum
Chemistry4real
RealChemistry
Dutch Chemistry Community
Chemystery

Ideeen op voor vanavond!
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Forumnaam

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 00:07

Ik ben voor een heel erg neutrale naam, herkenbaar en kort doch serieus. Uitspreekbaarheid is ook een pre, die meerdere puntjes in een websitenaam helpen inderdaad nooit mee.
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 26 Jan 2009, 08:41

Ik beschik over het domein homechemistry.org, misschien kunnen we daar wat mee. Een mogelijkheid lijkt mij

nl.homechemistry.org

Evt. zou forum.homechemistry.org ook kunnen, maar daarbij komt minder uit de verf dat het een Nederlands-talige site is.

Ik kan iedere willekeurige naam, eindigend in homechemistry.org laten wijzen naar een willekeurig IP-adres of een alias maken naar een willekeurige andere URL.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 08:52

Eerst zal dit forum nog op een apart account gezet worden op mijn server (het is nu een subdirectory), dat verhelpt enkele problemen met betrekking tot updaten en domeinverwijzingen.

Ik heb de mogelijkheid tot goedkoop domeinen registreren, dat is ook geen moeite. Ik heb het liefst een second level-domein, eindigend op .nl (http://eenwebsite.nl/), dus zonder subdomein. Domeinen moeten liefst op eindigen op nl.

Je staat altijd vrij om een domein te verwijzen natuurlijk :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 26 Jan 2009, 16:06

Gezien de aard van de experimenten die hier besproken worden, is <iets>.homechemistry.org wel een erg goede. Het gaat de meesten van ons denk ik toch om de dingen die (met een beetje goede wil en een paar handige handen) thuis uitvoerbaar zijn.
Het domein homechemistry.nl bestaat ook nog, voor zover ik kan zien. Dit voldoet ook nog aan Phantoms wens van eenvoud.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 16:12

thuischemie.nl Is dan ook nog vrij, hier gaat mijn voorkeur dan naar uit. Alhoewel de nadruk dan wel heel sterk op het thuis experimenteren wordt gelegd. Ik kan me indenken dat dat scholieren (of diens docenten) kan afschrikken. Aan de andere kant legt het de nadruk wel op experimenteren, wat natuurlijk het doel van deze website is.

Ik heb dit forum even afgesloten voor mensen van buitenaf, anders zijn er straks mensen die naar gaan doen en domeinnamen gaan bezetten die ons goed lijken :P
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 26 Jan 2009, 19:38

Ik vind amateurchemie.nl dan een betere optie, onder deze domeinnaam kun je dan ook allerlei andere zaken hangen:
- forum.amateurchemie.nl voor het forum
- info.amateurchemie.nl voor allerlei achtergrond informatie
- wiki.amateurchemie.nl voor een wiki, waarin de Nederlandse amateurcommunity wordt beschreven
- syn.amateurchemie.nl waarin de leden van het forum leuke syntheses kunnen plaatsen
en zo kun je nog wel meer bedenken. Het standaard-adres www.amateurchemie.nl zou ik dan ook naar het forum laten wijzen. Wat er nu in de internationale community is, zouden we (op kleinere schaal) ook in Nederland kunnen doen.

Hiermee geef je wel aan dat het niet om zakelijke/professionele chemie gaat, maar het hoeft niet noodzakelijkerwijs thuis. Ik ken mensen die in een echt chemielab amateur-experimenten doen, gewoon uit interess. Dit doen ze met goedvinden van hun baas die het prima vindt dat ze het bedrijfslab in eigen tijd voor eigen experimenten gebruiken.

Deze domeinnaam is nog beschikbaar.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 20:04

Dat vind ik ook een mooie domeinnaam en dekt de lading beter dan hobby****.nl. Je voorstel over additionele subdomeinen is ook meer dan waar.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 26 Jan 2009, 20:20

Ja ik ben het met woelen eens, dat klinkt als een goede domeinnaam.

En Wilco, die mensen die je kent die op een lab in hun eigen tijd experimenten doen, ik zou zeggen, verwijs ze naar deze site ;)

Ik vind trouwens wel dat alle members hier thuischemie moeten steunen en er dus niet op tegen moeten zijn. Want dan vind ik ook weer dat het doel van deze site een beetje verloren gaat, namelijk: laten zien dat we er zijn, als een kleine community van hobbychemisten met eventueel wat andere enthousiasten ertussen. En het moet naar mijn mening ook niet een forum worden waar 80% van de mensen geen thuischemie doet, want dan valt onze groep weer een beetje in de achtergrond.

woelen
IJzer

Post by woelen » 26 Jan 2009, 21:38

Jor, ik ben er niet zo bang voor dat er een situatie ontstaat waarbij de thuischemie ondersneeuwt. Amateur chemie wordt vrijwel altijd thuis (of een ander prive-verblijf) gedaan en zelden in een bedrijfslab, maar door de term amateurchemie sluit je dat laatste niet uit.

Die mensen die ik ken die experimenteren in een echt chemielab zullen niet zo warm lopen voor een Nederlandstalig forum, het gaat nl. om een Pakistaan en iemand uit Canada ;)

Als we een domeinnaam selecteren en door Phantom laten registreren denk ik wel dat we allemaal een kleine bijdrage in de kosten moeten doen en Phantom er niet alleen voor laten opdraaien. Zelf heb ik diverse domeinnamen en dat kost inclusief hosting zo'n EUR 30 per jaar per domein (zelf heb ik oelen.net, woelen.nl, homescience.net en homechemistry.org) en ik denk dat het fair is als wij allemaal een paar eurootjes aan Phantom doneren om dit forum in ieder geval voor de eerstkomende paar jaar in de lucht te kunnen houden. Ook dat geeft continuiteit. Als het forum mocht groeien en er meer eisen aan de hosting worden gesteld (meer bandbreedte en meer opslagcapaciteit), dan zijn er ook veel meer leden en dan kunnen we misschien zo'n donatiemodel a la sciencemadness introduceren (dat draait ook op donaties aan Polverone).

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 21:52

Een domeinnaam en serverruimte is op dit moment geen probleem, ik kijk voorlopig de kosten aan en houd de google ads voor ondersteuning. De google-ads komen nog wel op een behaaglijkere locatie van het scherm, dus niet zo opvallend in het midden. Donaties ed. voor ondersteuning kunnen we in de toekomst bekijken, maar ik verwacht niet dat dit forum heel veel verkeer zal trekken voorlopig: PHPBB3 is erg zuinig met data.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 26 Jan 2009, 22:11

Voor die paar eurotjes per jaar kun je op mij rekenen, no problemo!

Ik vind dat we het in ieder geval een jaar moeten proberen, en dan zien we wel of het echt een succes wordt dit forum.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jan 2009, 23:07

Voorlopig is een bijdrage niet nodig, ik denk dat ik zelfs in deze tijden nog het geld kan opbrengen voor een domein :P Dan maar een erlenmeyer minder.

Het domein (amateurchemie.nl) staat in aanvraag, en een nieuw account is aangemaakt voor het forum. Ik zal morgen de boel overplaatsen, dat kan een uurtje downtime opleveren.

Update:
Domein is geregistreerd, maar het kost moeite om hem aan de praat te krijgen.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 27 Jan 2009, 00:29

Heb weer 3 andere mensen op de hoogte gebracht:
-eigenaar van www.experimenten.nl
-eigenaar van www.thuisexperimenteren.nl
-youtube gebruiker 'SrCl2'. Hij is geen thuisexperimenteerder, maar experimenteerd wel zeer graag, gezien zijn videos.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 27 Jan 2009, 10:15

Amateurchemie.nl vind ik een goede naam. Mocht er ooit een bijdrage nodig zijn kun je op me rekenen.
Zouden we op bijvoorbeeld chemieforum.nl een topic kunnen maken met een link naar dit forum (evt pas als de domeinnaam er is)? Ik denk dat je zo ook veel mensen trekt. Ben benieuwd of het mag.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Post Reply