Kristallen sectie

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Kristallen sectie

Post by spidey » 26 Sep 2011, 13:47

In het begin ben ik bij anorganische chemie het onderwerp stabiele kristallen gestart. Het doel hiervan was om een thread te hebben waarin we het over stoffen (en evt. hun syntheses) kunnen hebben die kristallen vormen die redelijke gemakkelijk mooie kristallen vormen die ook onder standaard omstandigheden thuis stabiel zijn, dus niet verweren ed.

Een kleine 2 jaar verder blijkt dat dit topic door een aantal kristalfanatici wordt gedragen en inmiddels zijn er 17 pagina's aan posts. Dat betekent dat het overzicht eigenlijk is verdwenen.

Is het een idee om een sectie 'Kristallen' te maken? Dit schept veel meer overzicht. Er zou dan per stof een topic gemaakt kunnen worden, of per productiemethode (er is bijvoobeeld inmiddels al best veel over electrolyse gepost). Misschien een foto galerij met fraaie foto's, evt. met een link naar het topic waar synthese of kristalgroei wordt toegelicht.

Omdat kristallen maken voor mij een hoofddoel van mijn scheikunde activiteiten is, zou ik dit deel van het forum ook wel willen beheren.

Hoe denken jullie over een sectie voor kristallen?

Gruson
Neon

Re: Kristallen sectie

Post by Gruson » 26 Sep 2011, 14:27

Ik vind het wel een goed idee, het overzicht is inderdaad een beetje weg en alle mooie foto's zijn lastig te vinden.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 26 Sep 2011, 16:49

Ik vind het ook een goed idee.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 26 Sep 2011, 21:40

Okee.
Wanneer is het allemaal geregeld?
Ik heb fotos incomming van CuCl(x) en een (vind ik) raar gegroeid kopersulfaat kristal en ik wil deze graag delen. (USB microscoop komt eraan, wordt denk ik ook wel leuk)
Ook heb ik "zitten spelen" met manieren om koper op te lossen buiten elektrolyse. Bv. ben ik erachter gekomen dat pokon + zwavelzuur koper lekker gauw oplost en ook neerslag vormt na verloop van tijd, dus een niet reversibele reactie neem ik aan. Alleen denk ik wel dat het een mengelmoes is van stoffen. In ieder geval het ziet er mooi uit, en fotos dus incomming.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 27 Sep 2011, 10:35

Reap, voorlopig gewoon nog in de 'stabiele kristallen'-thread posten. Tegen de tijd dat de nieuwe sectie er is, dan gaat de huidige thread op slot, lijkt me, en kan alles op de nieuwe plaats worden gezet.

Ik wil zelf wel de tijd nemen om de oude thread uit elkaar te trekken en in nieuwe topics onder te brengen.

Maar eerst lijkt het me goed dat nog veel meer mensen hun toevoegingen geven over hoe we dit allemaal in detail gaan doen. Liever in een keer goed, dan verandering op verandering doorvoeren.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 28 Sep 2011, 19:45

There we go.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 29 Sep 2011, 12:49

Ik vind het ook een goed idee. Een apart topic over koperkristallen laten groeien door elektrolyse bijvoorbeeld.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Sep 2011, 12:55

Doe je ding. :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 Sep 2011, 14:48

Hey, da's rap!

Nu de nieuwe sectie er is, lijkt het me goed om de oude thread op slot te doen, anders heeft dat de neiging om naast de goede nieuwe indeling te blijven voortbestaan. Is het een idee om richtlijnen voor het gebruik even in een sticky topic te zetten?

De vraag is nu wat we met alle informatie in de oude thread doen. Ik zie dat een van de beheerders mijn laatste post al heeft afgezonderd - daarvoor mijn dank. Bij uitsplitsen valt te denken aan de reacties die bij een deelonderwerp horen bij elkaar nemen in een nieuwe thread. Dit zal dan enigszins per stof en voor een deel per methode gaan.

Zo zijn er bijvoorbeeld afzonderlijke stukjes over gallium en over samariumtrifluoracetaat. Die staan zo ver los van de rest, dat die zo in een eigen thread kunnen. Z4x zijn bijdragen over NaCl lijken me ook zo'n voorbeeld.

Nog even over het idee fotogalerij: is het een idee dat ik een dergelijke thread open en er alleen de links in plak naar de plaatjes, met een onderschrift van stofnaam en wie de foto/de kristallen gemaakt heeft? Om bijdragen van verschillende auteurs over dezelfde stof bij elkaar te houden, zou iedereen edit-recht van de thread moeten hebben. Volgens mij kan dat alleen niet en is het misschien ook wel niet zo wenselijk omdat je dan ook elkaars bijdrages zou kunnen verwijderen. Een alternatief is dat iedereen die een bijdrage willeveren mij een PM stuurt met de stofnaam en link naar de foto en dat ik hem er tussen zet.

Wat vinden jullie?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 29 Sep 2011, 18:11

Volgens mij zijn er wel gallery add-ons of plug-in's voor phpbb. Ik denk dat wouter het minder leuk gaat vinden als de maandelijks MB's van hosting weer op zijn, maar met plaatjes trek je gewoon veel meer mensen denk ik.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Sep 2011, 18:26

Plaatjes trekken vooral goed als ze gedocumenteerd zijn. Zo is een onderwerp per verbinding met daarin foto's veel effectiever dan een opsomming van foto's in een enkel onderwerp. Ik ben dan ook niet zo'n fan van galleries en opsomonderwerpen. Die raken meestal ondergesneeuwd en zijn lastig te organiseren.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 30 Sep 2011, 02:01

Ongedocumenteerde plaatjes is inderdaad geen goed idee. Daarom ook mijn voorstel om de stofnaam en auteur eronder te zetten. Maar het kan ook geen kwaad om het wat soberder te houden. Met de indeling zoals die nu is, dus met per stof een thread, is het overzichtelijk en mooi.

Blijft voor mij nog een vraag over. Voor het einde van het jaar hoop ik een nieuw chalcogenide te synthetiseren en te kristalliseren. De synthese is dan vermeldenswaardig, maar de kristallisatie ook. Gewoon twee threads aanmaken in dat geval, dus eentje bij de experimenten en eentje bij de kristallen?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 30 Sep 2011, 10:26

Met eenzelfde vraag zat ik ook. Er is altijd veel overlap, omdat chemie immers een breed gebied is. Ik zou zeggen dat het forum kristalchemie zich uitsluitend richt op het maken van en bewaren van kristallen en de kennis die daaromheen draait. Wat mij betreft mag je mooie kristallen daar ook plaatsen als ze elders ook zijn genoemd, maar dan moet het onderwerp in het kristalchemie-forum niet over de synthese gaan. In het syntheseforum mag er natuurlijk ook gediscussiëerd worden over kristallen, dus wellicht een vermelding in dat onderwerp zetten dat er reeds een discussie is over de kristallen.

Je mag natuurlijk altijd mooie plaatjes in het kristallenforum zetten onder de juiste verbinding, om ze alleen te laten zien. Je kan er dan ook een link naar je syntheseonderwerp plaatsen. Ik weet niet wat mooier is, ik denk dat deze laatste suggestie de meest overzichtelijke is.
Organisch chemicus

Paul
Koolstof

Post by Paul » 10 Oct 2011, 10:31

Als kristallen liefhebber ben ik erg blij met de nieuwe indeling, hulde!

Ik zal er de komende tijd nog een aantal nieuwe/bijzondere kristallen op plaatsen. Dit regenachtige weer is prima om binnen te blijven en mijn collectie te fotograferen.

Post Reply