Briggs-Rauscher oscillatie reactie

Alleen uitgevoerde en volledig uitgewerkte experimenten mogen hier geplaatst worden. Voor de discussies over de betreffende experimenten, zie "Discussies over experimenten".
Forum rules
Voordat je een experiment plaatst, lees dan de regels voor dit forum.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Briggs-Rauscher oscillatie reactie

Post by Jor » 04 Oct 2009, 21:23

Oscillatie-reacties zijn een serie reacties die een kringloop vormen en zich herhalen. Ook worden het wel 'klokreacties' genoemd.
Hier laat ik een experiment zien van zo'n oscillatiereactie. In deze oscillatiereactie schijnen chloride ionen erg te storen, dus gebruik altijd demi-water!

Benodigd glaswerk/apparatuur:

-bekerglazen
-magneetroerder (niet perse noodzakelijk)
-roervlo

Chemicalien:
-Kaliumjodaat of natirumjodaat (ik heb kaliumwaterstofjodaat gebruikt, omdat ik hier veel meer van heb (250g) dan van kaliumjodaat)
-Mangaan(II)sulfaat monohydraat (of kaliumpermanganaat, zie experiment beschrijving onder)
-Zwavelzuur
-Malonzuur (of evt citroenzuur voor minder mooie resultaten)
-Waterstofperoxide-oplossing 12% (heb ik gemaakt uit 35% waterstofperoxide).
-eventueel natriumsulfiet of een ander sulfiet/metabisulfiet, voor het maken van Mn(II) uit kaliumpermanganaat.
-Zetmeel. Dit had ik niet, dus heb ik maar gewoon een soort pannenkoekendeegpoeder (zoiets was het volgens mij) gebruikt. Dit lost moeilijk op.

Veiligheid

-Tijdens dit experiment worden kleine hoeveelheden jood-damp gevormd. Dit is giftig, dus goede ventilatie gebruiken. Buiten doen is echter niet noodzakelijk, gezien de geringe hoeveelheden.
-Zwavelzuur is zeer bijtend
-Mangaan-zouten zijn schadelijk. Kaliumpermanganaat ook sterk oxiderend.
-Waterstofperoxide-oplossing (zeker geconcentreerd) is corrosief, en geeft witte plekken op de huid die EXTREEM jeuken.

Afval:
-Van alle stoffen die gebruikt worden is alleen mangaan milleugevaarlijk, maar omdat de hoeveelheid gebruikt in dit experiment erg klein is, kunnen de oplossing door de gootsteen met veel water. Wel het jood in oplossing neutraliseren met thiosulfaat of sulfiet.

Experimenteel

Chemicalien:
Image

Er worden 3-oplossing gemaakt, elk 40mL. De hoeveelheden gebruikte reagentia staan beschreven op deze pagina (in mijn geval dus x0,04) :
http://chemistry.about.com/cs/demonstra ... 50204a.htm.

De hoeveelheden zijn niet heel kritisch, maar ik zou er niet teveel van afwijken, of de kans is groot dat de reactie veel te snel verloopt, of minder kringlopen maakt. Ik heb dit al eens eerder gedaan met hogere concentraties, en dan is de reactie snel over.

Ik heb ipv. kaliumjodaat kaliumwaterstofjodaat gebruikt. Daarom heb ik dus minder extra zwavelzuur toegevoegd.

Ik heb mijn Mn(II)-oplossing gemaakt door 0,15g kaliumpermanganaat op te lossen 6mL 1M zwavelzuur, en deze oplossing heb ik verwarmd tot ca. 60C en natriumsulfiet-oplossing toegevoegd tot de oplossing helder is. Eerst wordt er veel MnO2 gevormd, maar uiteindelijk reageert dit ook met het sulfiet. Daarna nog een piepklein spateltje kaliumpermanganaat om al het sulfiet/SO2 te oxideren. Hierbij bleef wat MnO2 op de bodem achter, en ik pipetteerde deze-oplossing in een bekerglas, waar ik daarna het malonzuur, zetmeel en water toevoegde.
Het zetmeel (met andere onzuiverheden) kreeg ik niet helemaal opgelost, maar het grootste deel wel na koken, waarna na koelen voor een half uurtje echter weer veel zetmeel neerslaat. Ik was te lui om te filtreren :) (het was al laat)

Om de reactie uit te voeren, werd oplossing A bij B gedaan (zie link boven) en dit net als oplossing C tot zo'n 50-60C verwarmd (omdat het eerder niet goed lukte bij de inmiddels erg lage buitentemperatuur). Toen werd oplossing C toegevoegd. Zie de video voor de reactie (sorry dat het beeld trilt, dat komt omdat ik geen statief heb en door mijn knieen moet gaan en niet erg stabiel sta dan.)

Youtube

Wat niet in de video is te zien is de sterke gasevolutie die later plaatsvind (waarbij de oplossing continue donkerblauw blijft).

Image

Discussie:

http://chemistry.about.com/cs/demonstra ... 50204a.htm.

Hier staat de hele verklaring van de reactie beschreven. Ik vind het een beetje stomzinnig om dat helemaal in het Nederlands over te schrijven :P

Post Reply