Na2SO3 maken door SO2 door NaOH te leiden.

Alleen uitgevoerde en volledig uitgewerkte experimenten mogen hier geplaatst worden. Voor de discussies over de betreffende experimenten, zie "Discussies over experimenten".
Forum rules
Voordat je een experiment plaatst, lees dan de regels voor dit forum.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Na2SO3 maken door SO2 door NaOH te leiden.

Post by Reap » 09 Apr 2012, 15:46

Deelgebied
Anorganisch

Moeilijkheid
4 (hete sterke zuren en ongezonde gassen)

Tijdsbestek
2 uurtjes (kan korter)

Chemicaliën
  • 20 gram zwavel (Sx) (t)
    20/30ml 96% Zwavelzuur (H2SO4) (t)
    20/30ml NaOH granules (t)
    100ml Gedestilleerd water
Veiligheid
Doe dit buiten/in zuurkast voor eventuele ongereageerde/ontsnappende gassen.
Als dit experiment herhaald wordt: Gebruik GEEN ZWAVEL (alternatief bijvoorbeeld koper). Dit kan de slang verstoppen en zorgen dat de kurk van de erlenmeyer af schiet (en eventueel opspattend hete H2SO4 meespetterd omdat er eventueel een waterdruppel in het hete mengsel valt) Ik hoef niet uit te leggen waardom dat precies gevaarlijk is.

Inleiding
Ik had nog geen Na2SO3 in mijn collectie terwijl dit wel een nuttige stof is. Dus ik heb opgezocht of ik wat kon maken en zag dat SO2 reacties min of meer analoog waren aan CO2. En dat zwavel geoxideerd kan worden tot SO2 wanneer SO4 gereduceerd tot SO2. (met warm geconcentreerd H2SO4)

Experiment
De volgende opstelling is gebruikt:
Naamloos.png
20/30 gram zwavel in de erlenmeyer met 20/25ml 96% H2SO4. De hotplate op 150-200C.
25/30 ml NaOH aanvullen met 100ml gedestilleerd water.

Zet de hotplate aan. Op een gegeven moment zal het zwavel smelten. Al tijdens dat het zwavel smelt begint het te bubbelen (en zwavel te verdampen), maar het komt pas echt op gang rond de 200C. Het bubbelen komt door deze reactie: S (l) + 2 H2SO4 (l) -> 3 SO2 (g) + 2 H2O (g).
Gas zal door de slang door het pipetje in de NaOH oplossing lopen en deze reactie vind plaats: SO2 + 2NaOH -> Na2SO3 + H2O.
Tijdens het experiment zal er af en toe een "ontploffinkje" plaatsvinden. Dit is waarschijnlijk een waterdruppel die terug in het reactievat valt.

Wanneer de reactie afgelopen is (wanneer precies? geen idee, zwavel blijft namelijk verdampen en dus zal gasflow niet stoppen wanneer H2SO4 op is) zet de hotplate uit en was alleen is ruim demiwater met NaHCO3 om zuur resten te neutraliseren. Filtreer de oplossing in de cylinder en laat 12 uur staan.
IMG_0270.JPG
Dit is mijn resultaat:
IMG_0271.JPG

Discussie
Conclusie/Discussie

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=21&t=975
Last edited by Reap on 09 Apr 2012, 16:14, edited 4 times in total.

Post Reply