Synthese van Natriumacetaat

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Carharttguy
Lithium

Synthese van Natriumacetaat

Post by Carharttguy » 29 Aug 2012, 16:36

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=1061.

Voila, hier kan je dus discussiëren over de synthese van natriumacetaat.

ikzelf twijfel nog of het wel 100% gelukt is, weet iemand een manier hoe ik zeker kan zijn dat wat ik heb, nu wel natriumacetaat is?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Synthese van Natriumacetaat

Post by Wouter » 29 Aug 2012, 18:19

Los het eens op en meet de pH. Als het zuur is zal je nog resten azijnzuur hebben (ruik je ook), als het sterk basisch is zit er nog natriumhydroxide in. Deze synthese kan niet echt fout gaan omdat hydroxides heel snel reageren met (sterke) zuren.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 29 Aug 2012, 21:35

Gefeliciteerd, je eerste epxeriment! Goede keuze qua moeilijkheid, vind ik. Mijn eerste proef bestond uit het reageren van soda en bitterzout. Vergelijkbare moeilijkheid dus. (Alleen kon ik het niet posten; in die tijd had je nog geen internet. Wat? De Commodore 64 bestond toen nog niet eens!)

Je kunt ook een lakmoespapiertje of een pH papiertje in je oplossing houden. Dan weet je ook of die zuur of basisch is. Merk trouwens op dat een oplossing van zuiver natriumacetaat ook niet pH neutraal is. Overigens ziet je product er mooi wit uit.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 30 Aug 2012, 10:33

Het zou dan ook een prestatie zijn om bij deze reactie iets anders te krijgen dan een witte stof. :P
Organisch chemicus

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 02 Sep 2012, 09:04

spidey wrote:Gefeliciteerd, je eerste epxeriment! Goede keuze qua moeilijkheid, vind ik. Mijn eerste proef bestond uit het reageren van soda en bitterzout. Vergelijkbare moeilijkheid dus. (Alleen kon ik het niet posten; in die tijd had je nog geen internet. Wat? De Commodore 64 bestond toen nog niet eens!)...
Hier sluit ik me geheel bij aan, houd het (zeker in het prille begin) overzichtelijk en "eenvoudig"(*). Mijn eerste "experiment" kwam trouwens geheel onbedoeld tot stand: ik was vijf jaar oud en had schaafwond aan m'n hand. M'n moeder deed enkele druppels jodium(tinctuur) op de wond, maar voordat er een pleister geplakt kon worden druppelde er wat jodium van m'n hand. De gemorste jodiumtinctuur viel op een bordje waarop enkele broodkruimeltjes lagen...

In die tijd bestond de Commodore-64 ook nog niet, het was 1976...

(*) Ik heb het woord "eenvoudig" tussen aanhalingstekens gezet omdat ik vind dat dat woord afbreuk doet aan de proef. Het reactieproduct ziet er prachtig uit, alleen is de foto wat onscherp (of ligt dat aan mijn schermresolutie?).

Post Reply