nitrobenzeen

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: nitrobenzeen

Post by Wouter » 11 Dec 2009, 15:23

Je hebt gelijk, het is verbeterd. :)
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 11 Dec 2009, 16:25

Ja ik weet hoe de reactiemeganismes van aromatische nitratie hetzij elektrofiele substitutie werkt hoor Wouter ;) , maar ergens bij de synthese stond de vraag waarom er zo veel NO2 ontstond. Ik was zo dom om niet naar de datum van posten te kijken.

Inderdaat zijn picraat-zouten en ook het zuur veel gebruikt als exposief, overgens is het zuur zelf niet bijster gevoelig voor schok en wrijving, er is toch nog wel een aardige schok voor nodig om het te doen detoneren, wat je in de krant over het stofje leest is sterk overdreven door de media. Het zal niet zomaar gevaarlijk explosief worden als het droog staat. Ik heb ook mensen bij mij school het stofje zien synthetiseren bij een practicum organische chemie. Ik bewaar het onder een paar procentjes water voor de zekerheid.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Dec 2009, 17:05

Ah, excuseer, ik dacht dat je het dus over het ontstaan van het nitronium-ion had. Ook een fout aan mijn zijde. :$
Organisch chemicus

Post Reply