Het blaaspijpje (alcoholtest).

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Het blaaspijpje (alcoholtest).

Post by Zoetepasweiden » 13 Mar 2013, 14:57

Discussieer hier over het experiment "Het blaaspijpje". Je vindt dit experiment door de volgende link aan te klikken: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=1403.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Het blaaspijpje (alcoholtest).

Post by woelen » 14 Mar 2013, 21:26

Dit is een leuk experiment, maar het ziet er nog leuker uit zonder die gips. Voeg gewoon eens wat ethanol toe aan een diep oranje kaliumdichromaatoplossing in verdund zwavelzuur. Je krijgt dan een prachtige groene oplossing.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 16 Mar 2013, 19:48

Interessant dat je dit hier plaatst. Reductie van kaliumdichromaat met ethanol in zuur milieu (H2SO4) is namelijk de manier waarop ik 25 jaar geleden of zo chroomaluin heb gemaakt. Ik herinner me nog dat ik er een paar dagen over deed voor ik eindelijk de vreemde geur kon thuisbrengen die na afloop van het mengsel kwam. Namelijk een menglucht tussen ethanol en azijnzuur.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 17 Mar 2013, 23:05

spidey wrote: Ik herinner me nog dat ik er een paar dagen over deed voor ik eindelijk de vreemde geur kon thuisbrengen die na afloop van het mengsel kwam. Namelijk een menglucht tussen ethanol en azijnzuur.

Onlangs heb ik de proef herhaald, maar dan zonder het gebruik van gips (*). Na het toevoegen van ethanol verkleurde de aangezuurde kaliumdichromaatoplossing van oranje naar bruingroen. Toen ik deze bruingroene oplossing verdunde (met gedestilleerd water), werd de kleur ervan donkergroen. Tijdens het toevoegen (van zowel ethanol als gedestilleerd water) was een geur waarneembaar die ik heel goed ken, namelijk die van ethylacetaat. Zou dat naast ethanal ook een tussenproduct zijn bij deze reactie?

Wat mij verder opviel was dat dit experiment zelfs met een sterk verdunde aangezuurde oplossing van K2Cr2O7 (meer okergeel dan oranje van kleur) goed uit te voeren is. Uiteraard is na toevoeging van ethanol de groene kleur van het reactieproduct dan ook veel lichter, maar zeker nog goed waarneembaar.

(*) Het gips was louter bedoeld als verdikkingsmiddel, ik heb mij laten vertellen dat het ook in "echte" blaaspijpjes wordt (werd) toegepast.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 18 Mar 2013, 11:31

Je zegt: de geur van ethylacetaat, maar ligt dat evenwicht wel zo ver naar rechts dat je dat gaat waarnemen? Immers, een van de punten bij het maken van esters is dat je een wateronttrekkend middel moet toevoegen om het evenwicht voldoende naar rechts te verschuiven. In spoor-hoeveelheden zal het gevormd worden, maar overheerst dat dan de best wel sterke lucht van azijn en ethanol? :s

woelen
IJzer

Post by woelen » 18 Mar 2013, 14:04

Ik denk dat je de typische geur van ethanal ruikt bij dit experiment. Als je een oplossing van K2Cr2O7 aan een aangezuurde ethanol-oplossing toevoegt, dan krijg je de typische geur van ethanal. De geur van azijn krijg je minder gemakkelijk, tenzij je echt overmaat K2Cr2O7 toevoegt. Ethanal is erg vluchtig (kookpunt net boven 20 graden) en vervluchtigt gemakkelijk uit de waterige oplossing. Ethanal ruikt niet prettig, het heeft wel iets weg van de geur van een flinke kegel.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 18 Mar 2013, 18:15

Interessant. Het betekent dus dat de vorming van azijnzuur uit ethanol in twee stappen gaat, met ethanal als tussenproduct. Ik moet me toch een beter in de organische reacties gaan verdiepen.... :$

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Mar 2013, 18:25

Sterker nog, drie stappen, met één die heel snel gaat. In zuur waterig milieu vormt zich het hydraat van het aldehyde (nucleofiele additie van water op het geprotoneerd aldehyde), wat vervolgens weer reageert met je oxidator. :P
http://www.mhhe.com/physsci/chemistry/c ... tions.html.

Edit:
Acetal heet dat natuurlijk, aldehydehydraat.
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 19 Mar 2013, 16:59

Dit is interessant. Ik heb een kleine hoeveelheid trichlooracetaldehyde-hydraat, CCl3CHO.H2O, maar dat is dus eigenlijk CCl3CH(OH)2, met twee hydroxy-groepen aan één koolstof. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit een dergelijke structuur heeft, maar blijkbaar dus wel. Dat trichlooracetaldehyde kan ik gemakkelijk oxideren met bijv. licht aangezuurde permanganaat-oplossing en er zal dan wel trichloorazijnzuur ontstaan en dan hoeft die eerste stap die Wouter noemde niet meer op te treden, want die is al uitgevoerd in de stof CCl3CH(OH)2. Dat spul heb ik jaren geleden via eBay gekocht van een Engelse verkoper.

mellanie72
Foton

Post by mellanie72 » 17 Dec 2014, 13:46

Wat zijn de verhoudingen van het kaliumdichromaat en het zwavelzuur? om die oplossing te maken?

Rutger
Helium

Post by Rutger » 18 Dec 2014, 19:15

Als je de reactie volledig wilt laten verlopen (hierbij ontstaat azijnzuur), dan heb je per 10 gram K2Cr2O7 ongeveer 1 ml 2M H2SO4 nodig.
Dit is voldoende om het kaliumdichromaat voldoende te bevochtigen en de reactie goed op gang te brengen.

Zilvernitraat kan worden gebruikt als katalysator, het is leuk om eens na te gaan hoeveel je hiervan nodig hebt om de reactie sneller te laten verlopen.

Post Reply