De kobaltkameleon

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

De kobaltkameleon

Post by Zoetepasweiden » 22 May 2013, 14:09

Hier kan de over de kobaltkameleon worden gediscussieerd. Een omschrijving van dit experiment vindt u alhier:
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 9955#p9955.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: De kobaltkameleon

Post by woelen » 22 May 2013, 21:03

Erg leuk experiment. Dit ga ik ook zeker eens proberen. Vooral die snelle overgang van groen naar roze aan het eind is best verbazingwekkend. Is dat groene niet een cobalt(III) complex met het tartraat ion? Ik kan me nl. niet voorstellen dat er vrije Co(3+) ionen in die oplossing zitten.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 22 May 2013, 23:22

Leuk experiment, ga ik ook eens proberen met peroxodisulfaat, wat in principe waterstofperoxide vormt.

(Ik zou het trouwens wel puur een anorganisch experiment noemen, wijnsteenzuur is maar een hulpstof, het is niet echt dat je daar aan gaat knutselen ofzo)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 May 2013, 12:08

Ik verwacht met peroxodisulfaat andere resultaten. peroxodisulfaat vormt nl. geen waterstofperoxide, het is echt een andere stof. Er zit wel een peroxo-groep in het ion, maar het leidt niet tot vorming van waterstofperoxide.

Het volgende proefje laat dit zien:

Maak een neerslag van Ni(OH)2 in overmaat NaOH-oplossing. Verdeel de oplossing over 3 buisjes
Voeg aan buisje (1) een oplossing van natrium peroxodisulfaat toe.
Voeg aan buisje (2) een oplossing van waterstofperoxide toe.
Voeg aan buisje (3) eerst natrium peroxodisulfaat toe en daarna een oplossing van waterstofperoxide.

In (1) verkleurt het neerslag onmiddelijk van lichtgroen naar pikzwart, best een spectaculaire verandering
In (2) gebeurt niets
In (3) krijg je eerst dat pikzwarte neerslag, maar na toevoegen van waterstofperoxide wordt het weer lichtgroen.

Dit laat zien dat waterstofperoxide niet reageert met Ni(OH)2, terwijl peroxodisulfaat dit wel doet. Experiment (3) laat zelfs zien dat waterstofperoxide het resultaat van reactie met peroxodisulfaat weer ongedaan maakt. Hieruit kun je concluderen dat toevoegen van peroxodisulfaat echt niet vergelijkbaar is met toevoegen van watgerstofperoxide.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 23 May 2013, 18:46

Met dat experiment heb je nog niet bewezen dat er absoluut geen H2O2 gevormd wordt, juist omdat eventueel gevormd waterstofperoxide niet reageert. Toch heb je gelijk als het om verdunde zure of neutrale oplossingen gaat daar wordt voornamelijk zuurstofgas gevormd.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ja01151a024

Bij het bovenstaande artikel wordt beschreven dat peroxodisulfaat in hele zure reactiemedia, uiteenvalt in waterstofperoxide en zwavelzuur. Dat is ook niet gek als je je realiseert dat persulfaat uiteenvalt in een soep van radicalen, met water in de buurt en veel beschikbare protonen.

Een ander punt is dat sulfaatradicalen (welke ontstaan bij decompositie) net zo goed een reactie met het kobalt aan zouden kunnen gaan. Bij de H2O2 oxidatie is het hydroxide radicaal het werkelijke oxidatiemiddel, ik vermoed alleen dat het sulfaatradicaal een zwakkere oxidator is omdat het vrije bindingselectron op het zuurstofatoom over de sulfaatgroep kan worden uitgesmeerd.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 04 Jul 2013, 14:54

Wat met [Co 2+] kan, kan natuurlijk ook met [Cu 2+], zie filmpje:

Youtube

Post Reply