Liesegangringen

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Liesegangringen

Post by Zoetepasweiden » 18 Jun 2013, 14:16

Discussieer hier over het gelijknamige experiment, zie http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=1454.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Liesegangringen

Post by woelen » 18 Jun 2013, 21:02

Dit is echt bijzonder! Ik zou verwachten dat je gewoon een laag zou krijgen met neerslag, welke geleidelijk aan steeds vager zou worden, maar je ziet hier een heel bijzondere structuur. Dit is iets waar ik meer over ga lezen.

Hoe kom je trouwens aan dit experiment? Dit is voor echt iets nieuws en best wel bijzonders. Werkt het ook voor andere stoffen, bijv. koper(II) sulfaat in de gelatine, met natrium carbonaat er bovenop, of bijv. lood(II) nitraat in de gelatine, met kalium jodide er bovenop?
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 19 Jun 2013, 18:28

Hey, leuk om dit eens een keer te zien. Ik heb het ergens in een boek staan en ben er wel mee bekend (hoewel het jaren is geleden dat ik erover las), maar kan me niet herinneren er ooit een kleurenfoto van te hebben gezien.

Werkt het ook met andere gelerende middelen, zoals bijvoorbeeld agar agar (E406)?

Edit: Loodnitraat met kaliumjodide zou inderdaad heel interessant zijn. Omdat dit vrijwel niet vanuit een oplossing kristalliseerbaar is, zou je op deze wijze mogelijk toch kristallen kunnen krijgen. Maar idd, werkt het ook met andere stoffen?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 Jun 2013, 14:09

Nou, de basisinfo is gemakkelijk te vinden:
Engelse Wiki wrote:Over the decades huge number of precipitation reactions have been used to study the phenomenon, and it seems quite general. Chromates, metal hydroxides, carbonates, and sulfides, formed with lead, copper, silver, mercury and cobalt salts are sometimes favored by investigators, perhaps because of the pretty, colored precipitates formed.

The gels used are usually gelatin, agar or silicic acid gel.
Dus, Woelen, loodjodide lijkt prima te kunnen. En bovendien:
Engelse Wiki wrote:For very many systems the precipitate that forms is not the fine coagulant or flocs seen on mixing the two solutions in the absence of the gel, but rather coarse, crystalline dispersions. Sometimes the crystals are well separated from one another, and only a few form in each band. :)
Ach, had ik maar twee levens, en in ieder dubbel tijd,
Maar als ik toch moet kiezen, blijf ik Gode toegewijd.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 20 Jun 2013, 16:02

Leuk en interessant experiment. :)

Gelatine gebruiken voor het maken van kristallen moet ik een keer gaan proberen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 28 Aug 2014, 09:40

Ik heb dit experiment net 'ingezet'. Tot nu toe lijkt alles goed te gaan. Het zat al een tijdje te kriebelen en sinds enkele weken heb ik er eindelijk de middelen voor :)
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Post Reply