Alvast de excuses dat ik mij niet aan de voorschriften van Wilco heb gehouden, wat betreft de fotografie

Ja, die zag ik onder andere ook. Op zich wel logischer, gezien dat equivalent is aan pentaaqua.. Ik zal even het één en ander veranderen.Jor wrote:De correcte benaming is tetraamminekoper(II)sulfaat.
Dat valt mee, als je je buisje goed koud houd zal er eventueel water condenseren op de wand, wat zichtbaar is. Als er toch nog wat waterdamp overkomt is de verkleuring van het complex heel erg duidelijk. Zorg ervoor dat de afstand tussen de erlenmeyer en de reageerbuis voldoende is en houdt de vorming van condens goed in de gaten.Jor wrote:Alleen, je zult niet het watervrije complex hebben als je het ammoniak genereert door ammonia+NaOH verhit, omdat er dan veel water meekomt, zover ik weet. De methode met het bariumhyderoxide is prima, alleen is het nadeel dat de boel heel erg koud wordt. Volgens mij moet je ook gewoon calciumhydroxide kunnen gebruiken.
Interessant dat de watervrije stof paars is; ik kende tot nu toe alleen het hydraat en de oplossing. Kun je het watervrije product ook maken door het monohydraat te verhitten, of valt het complex dan ook uiteen?Jor wrote:(...)
Wel interessant dat je op deze manier het watervrije complex kunt isoleren, ipv het monohydraat, wat te isoleren door kristallisatie uit waterige oplossingen.
(...)
Ik vermoed dat het gemakkelijk uit elkaar valt.spidey wrote:Interessant dat de watervrije stof paars is; ik kende tot nu toe alleen het hydraat en de oplossing. Kun je het watervrije product ook maken door het monohydraat te verhitten, of valt het complex dan ook uiteen?
Zoeken op tetraamminecopper levert redelijk wat planaire structuren op. Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen dat dit de daadwerkelijke structuur is. Zo zou ik niet weten hoe het pentahydraat er uit moet zien.spidey wrote:Hoe zit het tetraaminekoper(II)sulfaat eigenlijk in elkaar? Is het koper tetragonaal met NH3 omgeven en hangt de sulfaatgroep daar weer aan via een ionbinding?
Interessant allemaal!Wouter wrote:(...)
Zoeken op tetraamminecopper levert redelijk wat planaire structuren op. Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen dat dit de daadwerkelijke structuur is. Zo zou ik niet weten hoe het pentahydraat er uit moet zien.
Ik snap ook niet goed waarom er een pentahydraat is en een tetraammine. Mijn anorganische kennis is erg beperkt, helaas
De blauwe variant heb ik weer niet verwarmd, ik vermoed dat deze groen, blauw, wit of iets hiertussen wordt. Mijn product is ook haast op inmiddels. Ik verwachtte ook absoluut geen groen product te krijgen dat (redelijk) stabiel was bij hoge temperaturen (gewone vlam van gasbrander). De overgang van paars naar groen was ook vrij plotseling, geen tussenvorm zichtbaar.spidey wrote:De groene stof zou misschien diamminekoper(II)sulfaat kunnen zijn.
Heb je sterk verwarmd, of matig? Ik bedoel eigenlijk: als je het blauwe complex verwarmt, wordt het dan eerst paars, of gaat het meteen in de groene variant over?
Die hebben we helaas niet, als je er eentje vindt dit de goede regelhoogte heeft, dan voeg ik hem toespidey wrote:(Wouter, waar is het icoontje met de professorenhoed?)
Dat klopt. Ik heb hier vroeger gebruik van gemaakt om het complex te synthetiseren, ik druppelde de waterige oplossing toe aan een overmaat ethanol waardoor het complex neersloeg en afgefiltreerd kon worden.Ik verwachtte persoonlijk een beter oplosbaar product, in ethanol was het volledig onoplosbaar. Bij verhitting van het ethanolmengsel loste er nog steeds niets op.
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests