ontleding kwik(II)oxide

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

ontleding kwik(II)oxide

Post by Jor » 22 Dec 2009, 17:27

woelen
IJzer

Re: ontleding kwik(II)oxide

Post by woelen » 22 Dec 2009, 19:21

Dit is een leuk experiment dat je inderdaad goed kunt uitvoeren, ondanks de gifitge stoffen die er bij worden gebruikt. De verwerking van het afval is inderdaad wel een probleem, maar jouw oplossing is prima. Bedenk wel dat bij de reactie met salpeterzuur niet alleen NO2 vrij komt, maar ook een aerosol van kwik(II)nitraat. Dat laatste vind ik nog veel bezwaarlijker dan de vorming van NO2, omdat NO2 heel snel weg is uit je kamer, maar kwik(II)nitraat blijft achter als fijn stof en vervluchtigt niet.

Nog een opmerking over die video. Een upload van 150 MByte is absurd veel Image. Jij moet die video locaal bewerken met een programma als VirtualDub (gebruik de xvid codec voor compressie en het maken van kwalitatief goede filmpjes: http://www.xvid.org/.). Vervolgens kun je de bewerkte video bewaren op je locale harddisk en uploaden naar een website voor het delen er van via Internet. De filmpjes op mijn website zijn tussen de 1 en 8 MByte en daarmee kun je al gauw een paar minuten goede of in ieder geval acceptabele videokwaliteit halen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 22 Dec 2009, 19:44

OFFTOPIC:
Youtube accepteert tot 2 GB. :P

Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 22 Dec 2009, 20:27

Dit heb ik altijd heel bijzonder gevonden: dat kwikoxide in lucht ontleedt. Veruit de meeste metalen verbranden juist bij verhitten. Wat ik me altijd heb afgevraagd is hoe je dan kwikoxide maakt.

Waarom zijn de kwikbolletjes eigenlijk blauwachtig en bruinachtig? Zit er dan nog wat oxide doorheen gemengd?

Mooie layout, trouwens :P

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Dec 2009, 20:56

Bij lagere temperaturen (300-400 °C) reageert kwik met zuurstof tot kwik(II)oxide (HgO, cinnabar). Een andere procedure is de ontleding van een zeker kwikzout, zoals kwiknitraat, waarbij in dit geval HgO en NO2 ontstaan.
Ik vind het jammer dat kwik zo'n verschrikkelijke rotstof is, het heeft zo'n mooie en aparte chemie. Ik zie mij dus weinig doen met kwik, hooguit in de organische chemie (Clemmensen-reductie).

Trouwens, @layout, zo hoort het ook, sinds de standaardisering van de experimenten :P
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 23 Dec 2009, 00:36

Het filmpje staat er nu tussen!

Woelen, je hebt gelijk, ik ga eens proberen de video's wat te comprimeren en bewerken. Dit weerhoudt mij ook vaak om videos te maken van syntheses, omdat ik eigenlijk stukjes aan stukjes wil vastplakken, maar dit kon ik nooit, dus maak ik alleen videos van reacties die niet langer dan ongeveer 1 minuut duren.

Het aerosol van Hg-bevattende druppeltjes is inderdaad naar, maar in de reageerbuis komen er alleen zeer kleine druppeltjes uit (in tegenstelling tot in een bekerglas, waar ook grote druppeltjes eruit komen welke op de werkbank kunnen komen). Deze druppeltjes worden snel door de zuurkast afgezogen. Maar je hebt gelijk voortaan, zal ik ook op reageerbuizen een horlogeglas leggen. Ik neem deze voorzorgsmaatregelen wel in ander glaswerk, kijk maar eens naar mijn kwik(II)jodide synthese.

Misschien lijken de kwikbolletjes op de foto blauw/bruin, maar ze zijn toch echt gewoon zilver-kleurig!

Kwik(II)oxide wil je eigenlijk liever niet maken via de manieren die jij beschrijft Wouter (al kan het wel). Hg verwarmen gedurende lange tijd bij 300-400C? Liever jij dan ik :P
Kwiknitraat ontleden kan inderdaad, maar het indampen van een kwiknitraat-oplossing om dit zout te verkrijgen lijkt me niet prettig, of als je het langzaam doet duurt het erg lang.
Nee, HgO maak je het makkelijkst en veiligst door kwik op te lossen in salpeterzuur (of beter HgCl2 in water als je dit hebt) en overmaat NaOH toe te voegen, waarbij het kwikoxide neerslaat,
Dit filtreer je, en klaar!
Maar eigenlijk vind ik werken met kwik-verbindingen op preparatieve schaal toch heel erg vervelend. Stel je werkt met een paar gram. Stel je voor dat je zeer per ongeluk (het is altijd mogelijk, als je maar een moment niet oplet) de oplossing in een bekerglas laat vallen. Dat is HEEL vervelend, tenzij je boven een grote opvangbak werkt. Ik heb een keer een dergelijk ongeluk gehad met 20mL geconcentreerde kopersulfaat-oplossing en dat is heel irritant. Heel veel vervuild papier, wat je allemaal in water moet laten weken, om het koper weer op te lossen. :x
Dus het kan zeker (zo heb ik kwik(II)jodide gemaakt), maar je moet veel vooruit plannen.

Je moet sowieso ontzettend oppassen met de morsen van niet-vluchtige, giftige stoffen. ik heb nog 1 dergelijk ongeluk gehad:
-ik had enigzins nat loodjodide, en bij het verwarmen ging ik iets te snel, waardoor er wat water kookt, en daardoor spatte er kledders (ging denk ik totaal om 250-500mg) van het natte zout in het rond. Heb ik allemaal goed moeten opruimen van de werkbank, na behandelen met conc. salpeterzuur (het lood(II)jodide blijft 'plakken' aan de werkbank en is niet volledig te verwijderen).

woelen
IJzer

Post by woelen » 23 Dec 2009, 09:06

Joris, als je een reageerbuis hebt met borrelende vloeistof, dan zou je ook (losjes) een prop watten of paieren zakdoek boven in de buis kunnen drukken. Dit is nog effectiever dan een horlogeglas en ook iets praktischer (glijdt er niet zomaar van af). Je kunt dat papierof watten na de proef wel gewoon weggooien tenzij er wel heel veel aerosol in terecht is gekomen.

Nog een reden om zelf je filmpjes te bewerken is dat je dan een betere kwaliteit krijgt dan bij Youtube. Wat Youtube doet is een geuploade film comprimeren en wellicht ook downscalen. Ik denk dat ze alleen het gecomprimeerde bestand opslaan op hun server. Youtube is wel heel gemakkelijk in gebruik, maar de kwaliteit vind ik toch wel tegenvallen t.o.v. filmpjes die je zelf bewerkt met een goede codec. Inderdaad kun je met zelf bewerken ook extra dingen doen, zoals een overlay met tekst, stukken er uit knippen, filmpjes aan elkaar plakken etc. Met het programma VirtualDub kun je een filmpje helemaal uit elkaar halen tot op frame niveau, je kunt frames vervangen door je eigen bestanden, je kunt frames er tussen uit knippen en je kunt meerdere streams "blenden". Allemaal heel leuk. Ook de audiostream kun je apart opslaan en apart weer integreren in je video. Voor de audio-bewerking gebruik ik Audacity. Daarmee kun je ook knippen, blenden, ruis onderdrukken en vele andere dingen. Met beide programma's samen heb je een sterk instrument in handen om je videos mooi te maken. Je moet alleen wel even door de leercurve heen, het kost even wat tijd en experimenteerwerk voordat je er echt handig in bent. Beide programma's zijn gratis te downloaden (open source) evenals de benodigde XviD codec (MPEG 4 compressie).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 23 Dec 2009, 11:10

Leuk om te zien dat het net andersom is. Dat kwik de zuurstof net kwijt raakt bij verhitten.

Als je virtualdub download, http://virtualdub.sourceforge.net/. , start en je film er in sleept/opent dan krijg je twee keer je filmpje te zien. Rechter muisknop op het filmpje kan je em minder groot maken. Links is je origineel en rechts is hoe ie eruit ziet als je em opslaat (dus met aanpassingen). In het begin zijn ze hetzelfde, maar als je naar video>filters gaat dan kan je daar heel veel instellen. Wat al veel helpt is de boel verkleinen. Add>resize en invoeren maar. Let er wel op dat sommige codec's vervelende doen bij een verkeerde beeld verhouding, meestal mag 2:1 wel. Je kan ook nog een sharpen filter toevoegen en dan als je die selecteert ook nog cropping doen. Dan kan je stukken weg knippen door verkleinen van wat je ziet. Dan onder video>compression kan je de Xvid aanklikken. Dan bij configure zet ik em meestal op Advanced Simple @ L3 en als je dan op target quantizer klikt krijg je de target bitrate. Die is erg belangrijk. 768 kbps is hoeveel ruimte (kb) het kost per seconde. 768 is meestal wel mooi, maar je kan ook hoger als je wilt (of lager proberen). Dan als je klaar bent op F7 drukken om op te slaan.

Succes. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 23 Dec 2009, 11:22

Jor wrote:Kwik(II)oxide wil je eigenlijk liever niet maken via de manieren die jij beschrijft Wouter (al kan het wel). Hg verwarmen gedurende lange tijd bij 300-400C? Liever jij dan ik :P
Ik werk er liever helemaal niet mee.. :P Ik baseerde mij op wiki, jouw methode klinkt toch een stuk veiliger.

Youtubefilmpjes kan je overigens embedden:

Code: Select all

[youtube]1ehqTOWW9KI[/youtube]
@Kwaliteit van youtubefilmpjes: Tegenwoordig heeft YT ook een hoge kwaliteit-functie. De kwaliteit is dan wel gewoon goed met een redelijke resolutie. Youtube maakt dit HQ-filmpje automatisch als je een hogere resolutie filmpje uploadt.
Als editor gebruik ik gewoon Windows Movie Maker, die werkt prima en je kan er goed mee comprimeren zonder teveel verlies.
Organisch chemicus

Post Reply