Koperspiegel

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Koperspiegel

Post by Jor » 24 Jan 2010, 22:05

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Koperspiegel

Post by Wouter » 24 Jan 2010, 22:35

Prachtige spiegel.
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 25 Jan 2010, 08:50

Jor, dat is een mooi experiment en de spiegel is goed gelukt. Ik heb zelf hydrazine dihydrochloride en hydrazine bisulfaat, misschien lukt het ook met die stoffen als je genoeg NaOH toevoegt om het hydrazine vrij te maken. Zo'n goed gelukte spiegel heb ik nog niet veel gezien en ik zal eerst eens proberen via jouw recept te werken en misschien ook nog wel wat variaties proberen met bijv. CuCl2 of CuSO4.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 25 Jan 2010, 12:27

Volgens deze bron moet je het acetaat gebruiken en hydrazinehydraat:
http://books.google.nl/books?id=btNF9aL ... ne&f=false.

Ik neem aan dat je wel het acetaat hebt. Als je nou bariumhydroxide gebruikt om een neutrale hydrazinehydraat-oplossing te maken? Of evt bariumcarbonaat.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 25 Jan 2010, 13:10

Mooie koperspiegel. Ziet er leuk uit. Misschien wel jammer dat je te hard met demiwater hebt schoon gemaakt want onderaan lijkt ie een beetje stuk op de laatste foto en op de kookplaat was dat nog niet. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Vulture
Helium

Post by Vulture » 30 Jan 2010, 16:09

Ik vermoed dat ammoniak tevens dient om de koperionen te complexeren. Daarnaast voeg je met ammoniak geen extra ionen toe die tot verstoring kunnen leiden, wat wel het geval is met NaOH.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 05 Feb 2010, 22:50

Ziet er best interessant uit, ik neem aan dat andere sterke reductoren ook kunnnen werken? Wat dacht je van polysulfiden, of natriumsulfide, of is ascorbinezuur een ideetje? Hydrazine wordt ook gebruikt bij andere syntheses (kuch kuch), bovendien is het nogal giftig en er is moeilijk aan te komen. Is de koperspiegel ook lang houdbaar? Ik heb wel eens de Tollens-reactie gedaan, echter glom de spiegel na een paar dagen niet meer zo hard..

Cu2+ ionen vormen in aanwezigheid van ammoniak/ammonium ionen kopertetramine(II) ionen, dit houd de oplossing ook stabieler.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer

Post by woelen » 06 Feb 2010, 00:08

Sulfiden en polysulfiden geven een zwart neerslag van kopersulfide en geen metaalspiegel. Glucose is niet een voldoende sterke reductor, daarmee reduceer je (in basisch milieu en het koper in oplossing als complex) het koper tot rood koper(I) oxide. Ascorbinezuur is ook niet voldoende sterk als reductor om het koper tot metaal te reduceren. Het vormt een donkergroen complex met koper(II) ionen en vrij snel vindt er in dit complex een interne redoxreactie plaats en wordt het koper gereduceerd tot helder geel/oranje koper(I)oxide (heel fijn verdeeld, daarom oranje).

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 20 Jun 2012, 17:54

Grappig. Nadat ik gisteren een voorbeeldextractie heb gegeven aan wat bezoekende studenten op mijn werk had ik wat kopersulfaat-oplossing (met wat ammoniak) over. Van een andere reactie (Huisgen 1,3-dipolaire cycloadditie, Sharpless' modificatie) had ik ascorbaat over. Ik kapte ze bij elkaar en weggezet. Na een paar uur ben ik teruggekomen om te ontdekken dat er een koperspiegel was gevormd. Niet zo mooi als die van Jor, maar toch. ;)
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 21 Jun 2012, 22:22

Was dit een koperspiegel of een laag koper(I) oxide? Het laatste is steenrood en kan in een dunne laag erg op koper lijken.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Jun 2012, 10:33

Het spiegelde sterk en was een vastgeplakte laag op het glas. De bodem bevatte wel los poeder.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 22 Jun 2012, 12:58

Ik heb wel eens een spiegelende MnO2 laag gehad op het wateroppervlak door de ontleding van KMnO4. Dit was ook zeer sterk (en helder) weerspiegelend, misschien een vergelijkbaar effect?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 Jun 2012, 18:17

Op een wateroppervlak, inderdaad. Maar heb je die ook aan glas vast gehad, dus je spiegelende laag aan de binnenkant van het glas en als je er van buitenaf tegenaan keek, dat ie dan ook spiegelde? Want dat heb ik namelijk nooit gezien, terwijl ik die "drijvende spiegels" ook ken, o.a. van MnO2, maar ook ijzerverbindingen kunnen dit.

Ik krijg van wouter de indruk dat er wel sprake is van een echte koperspiegel. Plaatje, wouter?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Jun 2012, 18:35

Helaas geen foto. :( Ik moet binnenkort nog eens Click doen, dus misschien kan ik het resultaat reproduceren.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 22 Jun 2012, 18:41

Ik heb dit geprobeerd met gewoon simpel vit C pilletje als ascorbinezuur bron (jaja, veel andere dingen dan behalve ascorbinezuur).
Eerst 2 VitC pilletjes in 2x het hoogte aan demiwater in reageerbuis "opgelost".
vervolgens 1 spatel CuSO4 met 3x volume aan demiwater verwarmd, vervolgens 25% NH3(aq) toegevoegd tot er geen neerslag meer was.

Ik heb de [Cu(NH3)4H2O]SO4 buis even laten staan en verwarmd tot bijna koken. Ik heb vervolgens het samplebuisje (VitC) ook verwarmd tot bijna koken en Sample daarna bij het [Cu(NH3)4H2O]SO4 buisje gedaan en tot bijna koken gehouden. (dit wordt namelijk gedaan bij de meeste spiegel experimenten die ik gezien heb). Bij mijn eerste poging ontstond er eerst een gele oplossing met geel/wit neerslag en vervolgens een bruine oplossing en neerslag. Bij mij tweede poging een troebelgele oplossing met een wit/geel neerslag (iets meer NH3(aq) toegevoegd). Alleen heb ik nog nooit een geel/wit neerslag van koper gezien, alleen blauwachtig. De blauwe kleur verdwijnt echter meteen uit de oplossing. Is dit dan een Cu1+ verbinding?
Last edited by Reap on 22 Jun 2012, 18:49, edited 1 time in total.

Post Reply