Synthese van joodtrichloride

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Synthese van joodtrichloride

Post by Pyrochemistry » 15 Feb 2010, 00:36

Ik kwam dit experiment tegen op een Duits chemie-forum, omdat ik het altijd nog apart vindt dat zelfs zeer oxiderende stoffen onderling een redoxreactie aan kunnen gaan, en ik alle stoffen ervoor in huis had, leek het mij de moeite waard om het experiment eens uit te proberen.

De stof schijnt gebruikt te kunnen worden om organische chloor-verbindingen te vormen.

Heb je de stoffen in huis en heb je een beetje ervaring met het werken met giftige stoffen, dan is dit zeker een proef om eens uit te proberen in een verveel-momentje!

Opmerkingen? Let me know in this topic.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Fuzzwood
Koolstof

Re: Synthese van joodtrichloride

Post by Fuzzwood » 15 Feb 2010, 00:39

Heb je er ook iets van plaatjes bij? Ik vind die altijd mooi om te zien :$

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 15 Feb 2010, 00:43

Ik zou graag willen, maar mijn camera van mijn mob heeft het begeven :s , daarnaast lukt het mij niet om op dit forum een plaatje te uploaden, ik zal het de komende dagen eens proberen. ;)

(offtopic: hebben er meer mensen met een samsung mobiel problemen met de camera? Het schijnt vaker met toestellen van dat merk voor te komen.)

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 15 Feb 2010, 10:51

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar plaatjes, maar ik heb nu sterke twijfels aan of jij ICl3 hebt gemaakt. Zelf geloof ik dat niet, want ICl3 hydrolyseert in waterige oplossing onmiddelijk tot jood, joodzuur en waterstofchloride. In de sterk zoutzure oplossing van jou zal het een complex vormen en krijg je ICl4(-) ionen in oplossing. Het zout KICl4 is slechts matig oplosbaar in geconcentreerd zoutzuur en kristalliseert uit in de vorm van gele naaldvormige kristalletjes. Ik denk dus dat jij KICl4 hebt gemaakt i.p.v. ICl3.

Wil je echt ICl3 maken, dan zul je droog chloorgas over droog jood moeten leiden. Eerst vervloeit het tot ICl en vervolgens ontstaat er geel poederig ICl3. ICl3 is instabiel en kan alleen onder een chlooratmosfeer worden bewaard. Aan de lucht verliest het snel chloorgas en gaat het weer over in ICl.

Jij kunt wel testen wat jouw gele stof is. Houd hiervan eens wat in contact met warme lucht (bijv. een klein mespuntje in een open petrischaaltje dat je op een radiator zet). Als het KICl4 is, dan zal een dag later een wit poeder zijn overgebleven:

KICl4(s) --> KCl(s) + ICl3(g)

Het ICl3 vervluchtigt. Tevens ruik je een redelijk sterke chloorlucht als je je neus er dicht bij houdt.

Als het puur ICl3 is, dan zal het snel donkerbruin worden en na een dag is alles vervluchtigd.

Ik vind dat je hiermee wel een erg leuk experiment hebt gedaan. Zelf heb ik dit ook gedaan, maar dan vanuit KIO3 i.p.v. I2 en KClO3. Je krijgt dan vrij snel prachtige naaldvormige kristalletjes van KICl4:

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 15 Feb 2010, 20:09

Nou dan is er zeker KICl4 gevormd, de vaste stof in mijn filter was namelijk geel kristallijn en na het drogen vormt deze witte naaldjes. En het ruikt ook behoorlijk hard naar chloor...

Wat is de naam van het gevormde zout eigenlijk? Kaliumperjodochloride of iets dergelijks? Ik kan me voorstellen dat het ICl4- ion lijkt op het perjodaat ion...

Noujah dan moet ik de titel van de proef een beetje aanpassen ben ik bang.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 15 Feb 2010, 22:08

Volgens mij is de naam kaliumtetrachloorjodaat(III).

Die witte kristallen zijn gewoon KCl. Aan de lucht ontleedt het KICl4 tot KCl en ICl3. Volgens mij is het rubidium en cesiumzout stabiel, als ik me goed herinner had woelen eens een pagina gemaakt over het maken van RbICl4.

woelen
IJzer

Post by woelen » 15 Feb 2010, 23:52

Inderdaad is de officiele naam kaliumtetrachlorojodaat(III). Jij hebt het ook over witte naaldjes (en eerst dus gele naaldjes), dan moet het zeker KICl4 zijn. Deze stof kristalliseert naaldvormig, zoals je ook goed op mijn webpagina kunt zien.

Deze stof kun je alleen bewaren in een goed afgesloten klein potje waarin op een gegeven moment een evenwicht is tussen gasvormig ICl3 en de vaste stof. In de vrije lucht gaat de ICl3 weg en blijft KCl over.

Het cesium zout is een stuk stabieler, maar ook dat verliest toch wel vrij gemakkelijk ICl3. Een beetje verwarmen maakt ook die stof wit onder achterblijven van CsCl.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply