Synthese van koperbenzoaat

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Synthese van koperbenzoaat

Post by Pyrochemistry » 25 Mar 2010, 00:02

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 435&p=3460.

Dames en heren.

Een paar dagen terug was ik een beetje middelbare-school-proefjes aan het doen op reageerbuis schaal. Hierbij reageerde eigenlijk zoals verwacht een oplossing van natriumbenzoaat en koper(II)sulfaat met elkaar in vorm van een neerslag van koper(II)benzoaat. Omdat ik wist dat de stof nog wel wat toepassingen en gewoon leuke eigenschappen had besloot ik de proef wat te up-scalen en en de verhoudingen stoichiometisch uit te balanceren.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik via die "Img' knop een foto kan uploaden of hoe ik uberhoubt een bestand kan uplouden op dit forum? (neen ik ben echt geen digibeet :P ) Ik heb eindelijk de camera van men ouders terug gevonden en had een mooie foto gemaakt van de opbrengst :|

Opmerkingen of vragen? Just ask.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Synthese van koperbenzoaat

Post by Z4x » 25 Mar 2010, 10:34

Onder opslaan/voorbeeld/bevestig ga je naar 'bijlage toevoegen' en zoek je de afbeelding op. Waarschijnlijk is die te groot, je kan em kleiner maken met een handig programma. Irfanview. Ik zou die googlen, installeren en dan de afbeelding er in slepen, dan op ctrl+r klikken en ergens rechts op 'half' klikken, dan verkleint ie em. Daarna druk je op 's' (of onder file, save), save je em op bureaublad en kan je de andere stap van forum doen. Hope that helps. :)

Is er ook een wiki over koperbenzoaat?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 25 Mar 2010, 11:26

Leuk proefje, ik ben benieuwd naar de foto's. Is het een zwaar makkelijk filtreerbaar neerslag, waar je makkelijk kan decanteren?

Ja Z4x er is een wiki pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Copper_benzoate.

Waar heb je het natriumbenzoaat vandaan? Dit is trouwens niet brandbaar hoor ;)

Ik moet ook weer eens een proefje gaan posten. Ik zit nog te twijfelen tussen het maken van Re uit ammoniumperrhenaat of colloidaal goud.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 25 Mar 2010, 12:34

Moelijkheid lijkt me geen 6 waard. :P

De slechte oplosbaarheid wordt veroorzaakt door de unieke vorm die koper(II)acetaat (relatief slecht oplosbaar) ook heeft: de zgn. lantaarnstructuur, waarbij twee koperionen omringt zijn door vier zuurgroepen, waardoor de apolaire zijde naar buiten wijst. Theoretische zou dat deze zouten oplosbaar(der) moeten maken in apolaire oplosmiddelen.
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 25 Mar 2010, 22:58

Voor pyrotoepassing is koper(II)benzoaat, gemaakt uit natriumbenzoaat en kopersulfaat toch iets minder geschikt. Het is verdraaid lastig om echt alle natrium uit het neerslag te krijgen en zelfs bij heel lage concentratie overstemt het oranje van het natrium de groenblauwe kleur van koper bij verbranding van een mix met een oxidator. Kaliumbenzoaat is daarom te verkiezen boven natriumbenzoaat. Kaliumbenzoaat kun je maken uit kaliumcarbonaat en benzoezuur.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel

Re: Synthese van koper(II)benzoaat

Post by Pyrochemistry » 27 Mar 2010, 18:45

Nou de gele vervuiling valt verrassend genoeg heel erg mee hoor :) Ik heb er voor de gein eens een mini-flare van gemaakt door het met kaluimchloraat in 7/3 in een buisje te persen, ik verkreeg een mooie blauwe/witte kleur ;), PVC toevoegen maakt de vlam meer helder blauw. Ik wil het niveau wel naar beneden brengen, aangezien de chemicaliën niet gevaarlijk zijn en de procedure door iedereen wel is uit te voeren lijkt me. Ik vindt het moeilijk om dat in te schatten:P. Maar natriumbenzoaat is wel wel behoorlijk branbaar hoor, meng maar eens wat met kaliumchloraat en je weet precies wat ik bedoel, of verstuif het (voorzichtig!) eens boven een open vlam.

Natriumbenzoaat kan je trouwens ook wel kopen bij labstuff of hekserij e.d.

De vloeistof is niet af te decanteren omdat de neerslag erg de neiging heeft om rond te gaan dwarrelen in de vloeistof.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 27 Mar 2010, 23:56

*kuch* Beperk de pyrocomposities en de toepassingen van deze in de berichten. Dit kan je ook wat "chemischer" omschrijven. ;)

De brandbaarheid van een verbinding test je niet door het te mengen met een sterke oxidator of door een stofexplosie te veroorzaken. Zo zijn moeilijk ontbrandbare verbindingen namelijk zelfs licht ontvlambaar. Denk maar aan meel/suiker, dat ook heftig reageert met sterke oxidatoren en met flink geweld stofexplosies oplevert. Dat classificeert deze verbindingen hooguit als niet compatibel met oxidatoren. :P

Ik denk dat je koperbenzoaat heel mooi kan laten kristalliseren uit heet ethanol. Ik vind de verbinding nu al een mooie kleur hebben, maar het vormt vermoedelijk nog mooiere blauwe naalden.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 30 Mar 2010, 23:32

Excuses voor mijn ietwat pyro-achtige omschrijving in mijn bovenstaande bericht.

Ik zal eens proberen leuke kristalletjes te kweken met het zout, ik vindt de kleur ook erg mooi:). Trouwens is koper(II)benzoaat een overwegend covalente verbinding (gezien de kleur zelfs zonder kristalwater)? Het lost ook best wel op in aceton trouwens..

pact
Helium

Post by pact » 30 Nov 2010, 20:08

Zondag heb ik koper (II) benzoaat gemaakt
Het ging perfect
Mooie fijne kristallen

In de komen de dagen wil het idee van Wouter proberen om
Mooie kristallen te laten ontstaan in warme ethanol

Op naar de volgende proef met koper