De synthese van salpeterzuur

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: De synthese van salpeterzuur

Post by woelen » 27 May 2010, 11:09

Nee, dat is geen goede vergelijking. Koningswater ontleedt gewoon met een bepaalde snelheid, maar het zijn juist de ontledingsprodukten die het werkzaam maken. Dus, als het enige tijd heeft gestaan, dan hebben zich die ontledingsprodukten opgebouwd (ONCl en Cl2) en dan is het werkzaam. Nog langer laten staan voegt niks meer toe, omdat er ook ontledingsprodukten ontsnappen uit de vloeistof en op een gegeven moment bereik je de maximum concentratie van ontledingsprodukten en is er een evenwicht tussen aanmaak en verlies via de lucht. Je mag koningswater nooit in een strak afgesloten fles bewaren voor langere tijd, want de drukopbouw (Cl2 lost matig goed op) kan leiden tot uit elkaar knallen van de fles.

@Pyrochemistry: Ik zelf had 20 ml geel rokend HNO3 in een klein flesje met maar een beetje lucht er boven, maar dat vond ik toch wel eng worden. Na een maand met strak dichtgedraaide dop zit er toch een flinke druk in dat flesje. Het wordt natuurlijk al een stuk minder gevaarlijk als je een fles neemt met maar een bodempje HNO3. Dan is er relatief veel volume aan lucht en heb je bij de zelfde ontleding veel minder druk opbouw.
Ik heb besloten verder maar af te zien van het maken van heel sterk salpeterzuur. Wit rokend salpeterzuur is te link met bewaren (een half jaar is bij mij niet lang, ik wil bij wijze van spreken mijn lab een paar jaar kunnen afsluiten zonder de angst dat er flessen uit elkaar knallen of angst voor andere ongein). Rood rokend salpeterzuur is stabieler, maar dat vind ik geen aantrekkelijke stof om mee te experimenteren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 27 May 2010, 11:55

Mijn ervaring met de rijping van koningswater is dat verwarmen het proces versnelt. Bij salpeterzuur lijkt me dit juist averechts werken.

Edit: sorry, ik had Woelens reactie niet gezien :$

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 28 May 2010, 21:43

Gele salpeterzuur ontleed sneller, en zoals ik al zij: UV is funnest, laat maat eens een reageerbuisje met stopje en een halve ml HNO3 in de felle zon staan voor een half uur, de kans is groot dat de buis donkerrood ziet van de nitreuze dampen..
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply