Het aantonen van fluoride-ionen

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Het aantonen van fluoride-ionen

Post by Zoetepasweiden » 19 May 2010, 20:13

viewtopic.php?f=20&t=473&start=0.

Discussieer hier over het zojuist geüploade verslag van de proef waarin fluoride-ionen worden aangetoond (zie topic in "Uitgevoerde experimenten").

(Sorry medeforumleden, ik wist niet dat hier een apart discussietopic voor in het leven was geroepen. Vandaar mijn late reactie).

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Het aantonen van fluoride-ionen

Post by woelen » 20 May 2010, 09:06

Als de oplossing lichtgeel wordt, dan is de reactie niet helemaal compleet. Als je echt veel fluoride toevoegt, dan wordt de oplossing zelfs helemaal kleurloos.

Het zelfde experiment kun je ook doen met een fosfaat of verdund fosforzuur. Als je dat toevoegt aan een oplossing van een ijzer(III) complex, dan wordt de oplossing ook kleurloos. Best leuk om te zien dat je kleurloze ijzer(III) complexen hebt.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 May 2010, 18:00

Dus er zijn meer ionen die deze oplossing ontkleuren?

Wat is nou eigenlijk de reden dat je rood bloedloogzout moet toevoegen? In de laatste reactievergelijking zie ik het cyanoferraat niet terugkomen en ook geen cyanides e.d. Dan zou ik denken dat

2SCN-(aq) + Fe3+(aq) --> [Fe(SCN)2]+(aq)

voldoende is om de reactie te laten verlopen, dus KSCN + FeCl3 in de molverhoudingen 2:3 moet werken (er vanuitgaande dat de complexering aflopend is). K3[Fe(CN)6] is dan overbodig.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 21 May 2010, 09:06

Gisteren heb ik de proef nog eens gedaan, maar nu heb ik wat met de concentraties (met name die van de FeCl3-oplossing en de NaF-oplossing) zitten goochelen.

In de originele proef was de concentratie van alle oplossingen 0,1M. Als de concentratie van de FeCl3-oplossing wordt teruggebracht tot 0,05M (of lager), wordt het eindproduct veel lichter geel, geheel kleurloos wordt het mengsel echter niet. Ook het opvoeren van de concentratie van fluoride-ionen (zelfs tot 1,0M) leidt niet tot een geheel kleurloos eindproduct.

Ik kwam trouwens tot de ontdekking dat het gebruikte ijzer(III)chloride van technische kwaliteit was, terwijl de overige chemicaliën van analysekwaliteit waren. Misschien zit daar de crux...

Naar aanleiding van Spideys bericht zal ik de proef ook eens zónder rood bloedloogzout uitvoeren (hier kom ik deze en volgende week waarschijnlijk niet aan toe, maar wat in het vat zit, verzuurt niet). Ik kan daar eventueel ook foto's van maken. Kan ik die foto's ook naar dit forum uploaden (zo ja, hoe moet dat dan)?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 21 May 2010, 09:24

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Je kunt je foto's volgens mij niet direct naar het forum uploaden. Dat zou het dataverkeer ook sterk vermeerderen en dit forum is nauwelijks gesponsord. Wat ik doe is de foto's hosten bij photobucket en een link ernaar in het bericht plakken (plak de URL tussen de IMG tags). Photobucket is wel vreselijk oversext door ergerlijke ads de laatste tijd, maar nog altijd gratis. Heeft iemand betere suggesties voor fotohosting?

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 21 May 2010, 12:02

Ik heb zelf het experiment gedaan met ijzer(III)ammonium sulfaat van labkwaliteit. Technische kwaliteit ijzer(III)chloride, zoals voor etsen van printplaten wordt gebruikt is inderdaad nogal onzuiver. Ik heb dat spul ook en oplossingen hiervan, zelfs in zuur milieu, zijn nooit echt helemaal helder en het zou me niet verbazen als er andere metaal ionen in zitten.

Uploaden van foto's doe ik via mijn eigen website. Ik heb zo gezegd mijn eigen hosting. In de meterkast heb ik een oude laptop die ik gratis heb gekregen, met 20 GByte aan diskruimte en daar plaats ik de foto's op. Alle foto's die je van mij ziet op dit forum en op andere forums heb ik dus op dat apparaatje en met 2 MBit/s uploadsnelheid (sinds kort) worden ze ook snel genoeg weergegeven. Dit is een goedkope oplossing, de laptop gebruikt ca. 17W aan electrisch vermogen in idle stand en dus kost me dit pakweg EUR 1 per maand aan stroom.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 21 May 2010, 12:44

spidey wrote:Je kunt je foto's volgens mij niet direct naar het forum uploaden. Dat zou het dataverkeer ook sterk vermeerderen en dit forum is nauwelijks gesponsord. Wat ik doe is de foto's hosten bij photobucket en een link ernaar in het bericht plakken (plak de URL tussen de IMG tags). Photobucket is wel vreselijk oversext door ergerlijke ads de laatste tijd, maar nog altijd gratis. Heeft iemand betere suggesties voor fotohosting?

OFFTOPIC:
Dat kan wel, onder het bericht toevoegen staat "Bijlage toevoegen". Alhoewel dataverkeer stijgt, is dit alleen voor de geregistreerde leden. Mensen zonder account kunnen de plaatjes niet zien.

Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 May 2010, 13:15

spidey wrote:Heeft iemand betere suggesties voor fotohosting?
http://www.tinypic.com. gebruik ik de laatste tijd.
--
Heb je de proef ook eens met echte tandpasta gedaan? Zal wel een wazige boel worden met al de zeep er in. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 30 May 2010, 09:34

Z4x wrote:Heb je de proef ook eens met echte tandpasta gedaan? Zal wel een wazige boel worden met al de zeep er in. :)
Ja hoor, daar was deze proef in eerste instantie ook voor bedoeld. Ik heb de proef met zowel fluoridehoudende als fluoridevrije tandpasta uitgevoerd en de resultaten met elkaar vergeleken. Uiteraard werd het in beide gevallen een wazige, schuimende boel, maar het kleurverschil was evident. Het verschil was zelfs zó duidelijk, dat we deze proef regelmatig door de leerlingen zelf lieten doen.

Het is trouwens nog niet eens zo eenvoudig om aan een geschikte fluoridevrije tandpasta te komen. Het enige merk fluoridevrije tandpasta dat goed verkrijgbaar is, is Parodontax. Deze tandpasta is echter niet bruikbaar omdat die.... rood van kleur is! Sommige reformzaken verkopen wél witte fluoridevrije tandpasta.

Post Reply