Water, pentaan en.... natrium!

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Water, pentaan en.... natrium!

Post by Zoetepasweiden » 30 May 2010, 17:58

Discussieer hier over het gelijknamige experiment in het topic "Uitgevoerde experimenten".

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Water, pentaan en.... natrium!

Post by Pyrochemistry » 30 May 2010, 20:08

Dit is wel een grappig experiment, kan denk ik ook met wasbenzine ipv. zuivere pentaan, dat bestaat ook uit lichtere vloeibare alkanen zoals octaan-isomeren.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 31 May 2010, 09:14

Dit kan zeker ook met wasbenzine of evt. 40...60 petroleumether. Die laatste twee stoffen zijn een stuk eenvoudiger te krijgen en spotgoedkoop. Petroleumether kun je gewoon buiten op een papieren zakdoekje laten verdampen en dan blijf je niet zitten met vervelend afval.

Deze proef lijkt mij eigenlijk alleen veilig als je echt een vrij dikke laag pentaan of petroleumether boven het water hebt (de laag in de video is vrij dun naar mijn smaak). Mijn ervaring met natrium in reageerbuizen is dat de warmte moelijk weg kan en dat er wel heel gemakkelijk brand kan ontstaan. Ik heb 1 keer gehad dat er een explosie kwam doordat de natrium in de reageerbuis in brand vloog en vervolgens de waterstof/lucht boven de vloeistof explodeerde (dit heb ik op mijn website in een filmpje vastgelegd). Proefjes met natrium doe ik dus bij voorkeur in een grote open bak met veel water. De kans op brand is dan vrijwel nihil.

Die proef met fenolftaleine is wel heel leuk. Zelf heb ik die gedaan door een glazen bak te nemen met een flinke hoeveelheid water en een paar druppels fenolftaleine oplossing daar in. In die bak gooi ik dan vervolgens een klein stukje natrium ter grootte van een erwt. Dat smelt direct en vormt een bolletje dat heen en weer schiet over het wateroppervlak en ondertussen een roze spoor achterlaat dat langzaam in de vloeistof zinkt.

http://woelen.homescience.net/science/c ... water.html.
Last edited by woelen on 31 May 2010, 13:26, edited 1 time in total.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 31 May 2010, 12:06

Dit is inderdaad een leuke proef. Ik heb deze 2 keer gedaan, maar heb wasbenzine gebruikt in plaats van pentaan.
Ik ben het eens met Wilco, ik vind de laag pentaan wat dun.

DIt lijkt mij ook een erg leuke proef om te doen, maar ik heb geen kalium, en ik denk dat het met natrium niet leukt, en bovendien krijg je die paarse vlammen dan niet:
http://www.youtube.com/watch?v=z1z0AVvY9yM.
Alleen MOET dit buiten, tenzij je het op veel kleinere schaal doet.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 31 May 2010, 22:20

Jor wrote:Ik ben het eens met Wilco, ik vind de laag pentaan wat dun.
De pentaanlaag was inderdaad vrij dun, zie ik nu pas...

Vandaag heb ik de proef nogmaals gedaan, maar nu onder een stevige laag wasbenzine in plaats van pentaan. Aan het water was nu geen fenolftaleïne-oplossing toegevoegd, maar een broomthymolblauw-oplossing (in ethanol). Dat gaf ook wel een aardig effect, vond ik. Wasbenzine heeft waarschijnlijk een grotere dichtheid dan pentaan, want het stukje natrium wilde (zeker in het begin) nauwelijks opstijgen.

Broomthymolblauw kleurt in basisch milieu blauw, in zuur of neutraal milieu is het geel. De gebruikte buis is een vuurvast exemplaar met een doorsnede van 30 mm. Een dergelijke buis is ook in het filmpje (zie het gelijknamige topic in het forumdeel "Uitgevoerde experimenten") gebruikt. Ik vind het onverantwoord om in "gewone" reageerbuizen met alkalimetalen te werken, óók indien die buizen vuurvast zijn.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 31 May 2010, 23:51

Jor wrote:(...)
DIt lijkt mij ook een erg leuke proef om te doen, maar ik heb geen kalium, en ik denk dat het met natrium niet leukt, en bovendien krijg je die paarse vlammen dan niet:
http://www.youtube.com/watch?v=z1z0AVvY9yM.
Alleen MOET dit buiten, tenzij je het op veel kleinere schaal doet.
Lijkt me inderdaad een geweldige: paarse zelfontstekende vlammen!
(Die video is trouwens prachtig, super presentatrice ook!)

Post Reply