Blauw oplichtend schuim

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Blauw oplichtend schuim

Post by Zoetepasweiden » 23 Jun 2010, 10:06

Discussieer hier over de proef "Blauw oplichtend schuim" (zie topic "Uitgevoerde experimenten").

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Blauw oplichtend schuim

Post by Z4x » 23 Jun 2010, 14:22

Ziet er leuk uit.

Heb je ook al eens geprobeerd de glorix er gewoon met de spuit er in/over te nevelen? Geen idee of dit beter werkt, misschien? :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 23 Jun 2010, 23:57

Luminol is een tamelijk duur product en voor zover ik weet is het niet goed thuis te synthetiseren. Eigenlijk een beetje jammer dat dan de hoeveelheid licht ook nog eens laag is ten opzichte van de hoeveelheid beschikbare chemische energie. Ondanks dat is het wel een mooi effect, natuurlijk. Mooi uitgevoerde proef ook.

Zijn er luminescentiereacties met een hoge quantumopbrengst? Het zou toch leuk zijn om een reactie te hebben waarin ieder molecuul van een van de reactanten ook een zichtbaar foton uitzendt.

Of zijn er mengsels die gevoed kunnen worden met gelijkstroom? (Ik bedoel: geen ionisatie of doorslag of gasontlading e.d., maar een stof die aangeslagen kan worden door de spanning van een 12 volt accu bijvoorbeeld.) Zou je aan de anode bijvoorbeeld zuurstofradicalen kunnen laten reageren met een luminofoor die vervolgens licht uitzendt? Weet iemand of dit soort systemen bekend zijn?

Gruson
Neon

Post by Gruson » 23 Jun 2010, 23:59

Ziet er erg mooi uit!
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 24 Jun 2010, 10:12

Dat idee van spidey is wel heel erg interessant. Misschien kan het wel met luminol. Een oplossing van deze stof in basische omgeving, evt. met chloride ionen er bij en nog wat hulpstoffen zou kunnen leiden tot een "gloei"-effect aan de anode als de gevormde oxiderende produkten de luminol oxideren. Dan heb je nog steeds luminol nodig, maar dan kun je naar believen het "gloei"-effect in- en uitschakelen.

Er zijn wel stoffen die een veel hogere lichtopbrengst hebben, een voorbeeld is de oxaalzure di-ester met 2,4,6 trichloorfenol, welke een sterke lichtreactie geeft met waterstof peroxide. Om deze ester te maken is echter vrij lastig. Je moet dan oxalylchloride laten reageren met 2,4,6 trichloorfenol.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Jun 2010, 12:25

Ik heb zelf geen luminol, dus kan ik die lumino-electrolyse niet proberen, helaas.

Heb jij daar een synthesebeschrijving voor, de oxaalzure di-ester met 2,4,6 trichloorfenol? Mijn eerste reactie is dat je deze beide toch zou kunnen samensmelten, evt. zwavelzuur erbij om het water te onttrekken. Mijn eerste gok is dat dit een keurstof levert die een hoger kookpunt dan water heeft, maar kennelijk is er meer aan de hand...

woelen
IJzer

Post by woelen » 24 Jun 2010, 14:08

Die synthese die heb ik. Je moet 2,4,6 trichloorfenol oplossen in een inert oplosmiddel (bijv. DCM). Je moet ook wat oxalylchloride oplossen in DCM en de oplossingen bij elkaar doen. Er ontstaat dan een di-ester:

C6H2Cl3OH + Cl-COCO-Cl + HO-C6H2Cl3 - - - > C6H2Cl3-O-COCO-O-C6H2Cl3 + 2HCl

Zwavelzuur en oxaalzuur i.p.v. oxalylchloride werkt niet. Je krijgt dan ontleding van oxaalzuur tot kooldioxide, koolmonoxide en water.
Wat wel werkt is een mix van oxaalzuur en fosforpentachloride, waar je 2,4,6 trichloorfenol bij doet.

Het maken van 2,4,6 trichloorfenol uit gewone fenol is ook een project op zich. Dit is een erg lastig iets, waarbij ook zeer giftige kankerverwekkende nevenprodukten ontstaan. Zelf heb ik me nooit aan die synthese gewaagd. Er is wel eens wat over geschreven op sciencemadness.

Ik heb wel het experiment geprobeerd met gewone fenol en oxalylchloride. Dan krijg je de di-ester van oxaalzuur en fenol. Als je deze oplossing in DCM gewoon laat zitten (geen poging tot isoleren van de di-ester) en daar een paar druppels 30% H2O2 bij doet, dan krijg je groene luminiscentie, maar die is maar voor even en erg onregelmatig. Het schijnt dat je toch echt 2,4,6 trichloorfenol moet hebben voor een goed resultaat.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Jun 2010, 22:22

Gewone verestering lukt daarmee kennelijk niet. Maar waarom kun je niet met bijvoorbeeld CaCl2 ontwateren? (Dit is gewoon een algemene vraag; bij de bereiding van esters heb ik nooit gelezen dat iemand dat deed.)

woelen
IJzer

Post by woelen » 24 Jun 2010, 22:39

In die reactie van mij komt helemaal geen water vrij, maar HCl. Ik kan me voorstellen dat bij sommige veresteringsreacties je inderdaad zou kunnen drogen met CaCl2. Nadeel is wel dat het zo'n drabzooi wordt, die lastig verder te verwerken is (bijv. afdestilleren vanuit een vaste brij is veel riskanter en lastiger dan vanuit een vloeistof).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Jun 2010, 23:13

Dit is dan wel vreselijk offtopic inmiddels, maar toch: sommige reacties worden geholpen door toevoeging van natriumsulfaat, dat blijft heel mooi poederig in een apolair milieu en is verschrikkelijk inert. Calciumionen hebben nogal de neiging om zouten te vormen die niets meer doen, zoals in dit geval calciumoxalaat.
Organisch chemicus

Post Reply