De blauwe fontein

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Re: De blauwe fontein

Post by Ragbips » 06 Dec 2010, 22:24

Oh wauw, weer wat geleerd! :D

broeckie
Elektron
Chemistry interests: Medical/Biological

Post by broeckie » 14 Dec 2010, 09:24

ik heb gisteren in het labo de blauwe fontein uitgevoerd, jammer genoeg kreeg ik wel niet het spectaculaire effect zoals hier in het filmpje.
Het water steeg wel maar het ging verschrikkelijk traag. We hebben het drie keer geprobeerd en steeds met het zelfde resultaat.
Weet iemand van jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn? want ik zou het heel graag eens echt goed doen :)
Omdat kennis vergaren en doorgeven bij het leven hoort.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 14 Dec 2010, 17:47

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld capilairkrachten en drukval e.d. van invloed zijn, dus misschien dat de diameter van je bolkolf te groot was bijvoorbeeld?
Hoe en waarmee heb je dit precies uitgevoerd?

broeckie
Elektron
Chemistry interests: Medical/Biological

Post by broeckie » 14 Dec 2010, 17:49

heb het zo goed mogelijk uitgevoerd zoals het hier stond beschreven, maar wat je zegt over de diameter van de bolkolf kan wel kloppen want ik had de indruk dat het een behoorlijk grote was.
Omdat kennis vergaren en doorgeven bij het leven hoort.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 23 Feb 2011, 17:43

Behalve de diameter van zowel het capillair als de bolkolf zijn ook nog enkele andere factoren van invloed:
1. De zuiverheid van het NH3 in de bolkolf;
2. De omgevingstemperatuur;
3. De druk van de buitenlucht. Bij hoge luchtdruk lukt deze proef doorgaans beter dan bij lage.

Omdat ik (gelukkig) geen ammoniakcilinder bezit was ik aangewezen op het verwarmen van ammonia. Hierdoor komt er automatisch ook waterdamp in de bolkolf terecht. De aanwezigheid van waterdamp in de bolkolf heeft een negatieve invloed op de reactie die in deze proef centraal staat.

leergierig meisje
Helium

Post by leergierig meisje » 05 May 2012, 17:05

wij moeten deze proef doen op school ( met fenolftaleïne ) ik heb alleen 1 vraag ik weet dat ammoniak lichter is dan lucht maar ik begrijp niet zo goed waarom kan iemand dit mij uitleggen?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 May 2012, 17:24

leergierig meisje wrote:wij moeten deze proef doen op school ( met fenolftaleïne ) ik heb alleen 1 vraag ik weet dat ammoniak lichter is dan lucht maar ik begrijp niet zo goed waarom kan iemand dit mij uitleggen?
Volgens de ideale gaswet is het volume van een gas afhankelijk van druk, temperatuur en het aantal mol. pV = nRT, dus V = (nRT)/p. dat betekent dat 2 g van een gas met een molmassa van 100 g/mol hetzelfde volume inneemt als 2 g van een gas met molmassa 20 g/mol.
Organisch chemicus

Post Reply