Discussieer hier over het gelijknamige experiment.
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... 5374#p5374
Ethylbenzoaat
- Pyrochemistry
- Zwavel
- Chemistry interests: Organic
Ethylbenzoaat
Will it work? You only know after the experiment!
Student (M.Sc) Scheikunde
- Wouter
- Krypton
Re: Ethylbenzoaat
Hoe ruikt het uiteindelijk? Esters hebben mesetal een uitgesproken geur die je wel kan koppelen aan een aantal vruchten. Leuk experiment, overigens.
Organisch chemicus
Leuke synthese, ik had nog niet gehoord ethylbenzoaat of überhaupt benzoëzuur.

Voor wat dan? Heb je al ideeën waar je het voor gaat gebruiken?Pyrochemistry wrote: ...
Ook is het een grondstof voor andere synthesen en wordt het soms gebruikt als polair oplosmiddel.
...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...
- Pyrochemistry
- Zwavel
Persoonlijk vindt ik het wat naar appel of ook wel aardbei ruiken, maar dan veel scherper.
Het ethylester kan volgens mij gebruikt worden bij de synthese van een gesubstitueerde benzoëzuur derrivaten. Het is een beschermende hulpgroep die er later door middel van hydrolyse weer verwijderd kan worden, dit is handig als de zuurgroep ook mee kan reageren. Als oplosmiddel kan het een niet schadelijk alternatief zijn voor tolueen en dergelijken.
Het ethylester kan volgens mij gebruikt worden bij de synthese van een gesubstitueerde benzoëzuur derrivaten. Het is een beschermende hulpgroep die er later door middel van hydrolyse weer verwijderd kan worden, dit is handig als de zuurgroep ook mee kan reageren. Als oplosmiddel kan het een niet schadelijk alternatief zijn voor tolueen en dergelijken.
Will it work? You only know after the experiment!