De synthese van magnesiumjodide.

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

De synthese van magnesiumjodide.

Post by Zoetepasweiden » 12 Nov 2010, 13:56

Discussieer hier over de proef "De synthese van magnesiumjodide".

Link:
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=625.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: De synthese van magnesiumjodide.

Post by spidey » 12 Nov 2010, 14:14

Nooit geweten dat deze reactie bestaat. Interessant. Hoe gaat de katalyse in zijn werk? Waarom neem je een overmaat aan magnesium?

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 12 Nov 2010, 15:04

Sorry, ik heb bij het vermelden van de massaverhouding jood en magnesium verwisseld. In de proefomschrijving heb ik mijn fout reeds hersteld.

Voor de goede orde:
De massaverhouding magnesium : jood dient ongeveer 1 : 10,5 te bedragen.

Nogmaals mijn excuses!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 13 Nov 2010, 19:57

Deze proef heb ik jaren geleden ook eens gedaan op een iets andere manier. Ik gebruikte toen een glasstaafje met een kleine druppel water er aan. Door met deze een Mg/I2 mengsel aan te raken krijg je een felle reactie. Het is alsof het glasstaafje een soort toverstaf is waarmee de mix wordt ontstoken.

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Het blijft een erg leuk proefje. Het kan ook worden uitgevoerd met aluminiumpoeder en jood en ook met zinkpoeder en jood.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 15 Nov 2010, 19:34

Een leuke proef is dit, ik heb hem ook wel eens gedaan met heel fijn aluminium (german dark).

Maar dit vindt ik eigenlijk als ik eerlijk ben niet echt een synthese, er is geen duidelijke stof gewonnen in de proef, het magnesiumjodide ontstaat, maar de proef dient er niet voor om magnesiumjodide te maken als uiteindelijk eindproduct, het gaat meer om de reactie omdat deze spectaculair is. Bij een synthese draait het om de opbrengst van de stof die is ontstaan en kan deze ook uiteindelijk kwantitatief en kwalitatief aangetoond worden. Vandaar dat ik de titel van de proef niet echt gepast vindt..
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 15 Nov 2010, 22:51

Formeel gezien is de titel wel correct. Er wordt MgI2 gesenthetiseerd vanuit Mg en I2. Echter in de praktijk denkt een ieder bij 'synthese' aan zowel het maken van een stof als het isoleren er van (zoals ik bijv. KClO3 en CsClO3 heb gemaakt en geisoleerd in mijn electrolyse opstelling). Dus, ik ben het eigenlijk wel eens met Pyrochemistry, maar formeel gezien is de titel wel correct. Om toch aan ieders verwachting tegemoet te komen zou ik de proef hernoemen tot zoiets als 'Spectaculaire reactie tussen jood en magnesium'.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 16 Nov 2010, 23:28

Formeel gezien is de titel wel correct. Er wordt MgI2 gesenthetiseerd vanuit Mg en I2.
Als je het op die manier bekijkt is in principe elke reactie een synthese, er zijn namelijk altijd één of meer reagentia waarmee nieuwe chemische bindingen worden gemaakt en verbroken welke dan weer nieuwe stoffen vormen..

Practisch gezien zou de titel "spectaculaire reactie met magnesium en jood" inderdaad daarom veel gepaster zijn..

Maar goed nu posten over de proef zelf, het is namelijk een leuk proefje ;)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply