Phenylazo-naphtalen-2-ol

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Phenylazo-naphtalen-2-ol

Post by Pyrochemistry » 25 Apr 2011, 17:25

Dames en Heren.

Discusieerd u hier verder over het gelijknamige experiment.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Re: Phenylazo-naphtalen-2-ol

Post by Wouter » 25 Apr 2011, 18:09

Zuiverheid aan de hand van IR is niet erg betrouwbaar, maar het geeft zeker een goed idee van welke functionele groepen je in je stof hebt. Smeltpunt is een mooie en goedkope methode om zuiverheid aan te tonen, inderdaad. Als je echt zuiverheid wil bepalen, neem een NMR. Dat is een prachtige methode.

Heel mooi experiment. Azakleurstoffen zijn prachtig. Heeft het deprotoneren van je naftol een effect op de kleur?
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 28 Apr 2011, 15:56

Mooi experiment!

Ik wilde dit experiment ook altijd al eens doen (heb het in veel boeken gezien) maar heb helaas geen naftol.

Het maken van kleurstoffen kan heel erg leuk zijn!

Heb je het aniline zelf gemaakt uit benzeen -> nitrobenzeen --> aniline of heb je het gekocht?

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 28 Apr 2011, 22:24

Nou eigenlijk heb ik een beetje vals gespeeld hier :$,

Ik was al klaar met al mijn practica en dus besloot ik om een extra experiment te doen op school na eigen keuze, dit was voor de docent geen probleem (hij vond het wel interessant, eens een keer iets anders dan uit zijn zelf geschreven praktijkbundel :P).

Gezien het gemak in uitvoerbaarheid leek het mij wel een leuk experiment om te posten. 2-naphtol kan je kopen bij labstuff, verder is het niet een al te exotisch stofje dus het zal ook verder wel te verkrijgen zijn vermoedt ik.
Als je echt zuiverheid wil bepalen, neem een NMR.
Ja ik heb er één in mijn kelder staan :P. Op school hebben wij ook geen NMR, wel op mijn stagebedrijf, maar ik denk niet dat zij blij zijn als ik daar even een NMR op kom nemen voor eigen gebruik.

Een oplossing van het stofje in natronloog kleurt licht oranje-geel, de kleur in ether of aceton is niet heel anders.

Nitrobenzeen staat weer op mijn agenda dus wellicht dat ik nog een keer ga proberen om met aniline het één en ander aan kleurstoffen te maken
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply