Synthese van Kaliumdichromaat

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Cryonic
Helium
Chemistry interests: Organic

Synthese van Kaliumdichromaat

Post by Cryonic » 31 Jan 2012, 21:47

Discussie over het experiment mag hier gedaan worden. Vragen en suggesties zijn welkom.

Gruson
Neon

Re: Synthese van Kaliumdichromaat

Post by Gruson » 31 Jan 2012, 22:35

Leuk dat je deze klassieke synthese gedaan hebt. Ik zou de moeilijkheidsgraad echter wel wat hoger inschatten, er kan een hoop mis gaan en gesmolten oxidatormix is niet fijn. Heb je getest of je hogere chromaten hebt? Wij doen dit experiment op de universiteit in het tweede jaar. Lekker anderhalf uur met twee branders een kroes verhitten en ook roeren. Ik zal nog eens zoeken of ik het voorschrift daar van heb.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 01 Feb 2012, 07:15

Voor het testen op hogere chromaten heb ik helaas geen beschrijving gezien. Mocht je die hebben is die uiteraard welkom. Ook het voorschrift dat je zelf hebt klinkt interessant, eens vergelijken of er grote verschillen tussen zitten

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 01 Feb 2012, 07:35

He, interessant, dit experiment kende ik helemaal niet, mooi!

Er hoort, vind ik, wel een reactievergelijking in het experiment thuis. Plaatjes zijn eigenlijk ook wel een beetje de standaard. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je zonder dat je foto's hebt niet zou moeten posten.

Maar even inhoudelijk - zit er nu bewust een kleine ondermaat aan KNO3 in, zodat je daar geen rest van overhoudt?

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 01 Feb 2012, 17:57

Bij deze dan de reactievergelijking:

Cr2O3(s) + 2 KNO3(s) --> K2Cr2O7 (s) + 2NO (g)
Bij het vrijkomen van de NO aan de omgevingslucht zal deze reageren naar de bruine NO2 dampen
2 NO (g) + O2 (g) --> 2 NO2(g)

Er zit inderdaad bewust een ondermaat aan kaliumnitraat in omdat je anders bij het oplossen een deel verontreiniging zou krijgen van kaliumnitraat. Het chroomoxide lost immers niet op in het water en slaat uiteindelijk op de bodem neer hetgeen het affiltreren stukken makkelijker maakt.

Foto's zeggen veel inderdaad, helaas ben ik niet iemand die steeds foto's staat te maken tijdens de experimenten, dan heb ik me aandacht op mijn experiment.
Zodra ik de opbrengsten weet ga ik dit experiment sowieso op een iets grotere schaal herhalen, dan zal ik proberen er foto's bij te maken.

Reap
Argon

Post by Reap » 01 Feb 2012, 18:23

Cryonic wrote:Bij deze dan de reactievergelijking:

Cr2O3(s) + 2 KNO3(s) --> K2Cr2O7 (s) + 2NO (g)
Ze reageren toch in de vloeibare fase? ;)

Echt jammer dat dat spulletje zo kankerverwekkend is. Ik mocht er op school niet mee werken. :p
De kristallen die je ermee kan maken vind ik jammergenoeg erg mooi.

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 01 Feb 2012, 19:26

Het kaliumnitraat zal inderdaad gesmolten zijn, maar het chroomoxide heb ik me twijfels over gezien dit pas bij 2435 graden celsius smelt. De vergelijking heb ik opgeschreven uitgaande van dat er nog geen warmte is toegevoegd. Aan het einde voeg je nameijk ook water toe om het dichromaat op te lossen.

Bij deze weet je dan hoe je het zou kunnen maken en uiteindelijk er kristallen van kweken, dat is de vervolgstap die ik nog moet doen :P

Reap
Argon

Post by Reap » 01 Feb 2012, 19:31

Oh ja het Cr2O3 zal inderdaad niet gesmolten zijn.

Veel succes met de kristalkweek! En let op met de blootstelling heh. :|

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 01 Feb 2012, 20:10

Kwestie van adembescherming gebruiken/afzuiging. Heb met veel erger goed gewerkt :p

Cryonic
Helium

Post by Cryonic » 07 Feb 2012, 18:07

Vandaag even kort tijd gevonden om de boel in te dampen, resultaat is 10,17 gram Kaliumdichromaat.
Volgens de inweeg die ik gemaakt heb zou ik maximaal 13,09 gram hebben kunnen maken vanwege de ondermaat kaliumnitraat (0,046 mol Chroom(III)oxide met 0,089 mol Kaliumnitraat -> 0,0445 mol kaliumdichromaat)
Opbrengst van 77,69% van de theorie.
Her en der is wat verloren wat uit de smelt spatte en met de koek uit de kroes halen zal ook nog wat verlies zijn geweest.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 17 Feb 2012, 18:01

Dichromaten zijn kankerverwekkend, alleen is dit enkel het geval bij inademing van poeder en aerosolen van oplossingen.

Waarom gebruik je een ondermaat kaliumnitraat?
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Reap
Argon

Post by Reap » 17 Feb 2012, 19:47

Cryonic wrote:Er zit inderdaad bewust een ondermaat aan kaliumnitraat in omdat je anders bij het oplossen een deel verontreiniging zou krijgen van kaliumnitraat. Het chroomoxide lost immers niet op in het water en slaat uiteindelijk op de bodem neer hetgeen het affiltreren stukken makkelijker maakt.

Post Reply