Tomatensap en broom

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Tomatensap en broom

Post by Zoetepasweiden » 13 Mar 2012, 15:19

Hier kan worden gediscussieerd over het experiment "Tomatensap en broom".

De omschrijving van bovengenoemde proef vindt u hier:
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=956.

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Tomatensap en broom

Post by Reap » 13 Mar 2012, 15:32

Erg leuk, ik heb er nooit bij stilgestaan dat halogeen addities een geconjugeerd systeem van een dergelijke stof kapot zouden maken.

Dat de oplossing zwart wordt door jood komt omdat in tomaten ook zetmeel zit, en jood gaat tussen de ketens zitten en kleurt daardoor donkerpaars/blauw.

"This reaction is the result of the formation of polyiodide chains from the reaction of starch and iodine. The amylose, or straight chain portion of starch, forms helices where iodine molecules assemble, forming a dark purple/black color"
http://en.wikipedia.org/wiki/Iodine_test

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 Mar 2012, 15:37

Dit elektron raakt daarbij in een aangeslagen (energierijke) toestand. Algauw keert het terug naar zijn grondtoestand, hierbij zendt het blauw licht uit
Is dat zo? Dat zou je moeten kunnen zien als je het licht uit zet. Kan het niet zo zijn dat de groene kleur van het resterende mengsel wordt veroorzaakt door groengekleurde plantdelen, zoals chlorofyl?
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 13 Mar 2012, 18:31

Als dat licht uitzenden niet klopt zijn er een paar andere mogelijkheden: Of ze hebben hele tomatenplanten gebruikt voor de sap (Lijkt me stug want alles behalve de tomaat zelf van de plant is giftig) of ze hebben onrijpe tomaten gebruikt.

Chloroplasten in de tomaten worden namelijk afgebroken en chromoplasten worden aangemaakt waardoor de tomaat rood wordt tijdens het rijpingsproces. (algemeen rijpingsproces in plantencel. Zie plastiden)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 14 Mar 2012, 15:51

Ik vind dit wel een leuk experiment. De kleur van tomaten is erg intens en ook niet zo gemakkelijk verwijderbaar. Niet dat ik overweeg om met broomwater de vlekken uit mijn broek te halen, maar gewoon een originele proef.

Is er niet een specifieke reactie op chlorophyl? Wouters verklaring lijkt logisch, maar een test zou natuurlijk leuk zijn.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 15 Mar 2012, 14:24

Wouter wrote:Is dat zo? Dat zou je moeten kunnen zien als je het licht uit zet.
Zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik dit experiment ook eens in het donker uitvoeren. Als het schijnsel intens genoeg is om gefotografeerd te kunnen worden, zal ik ook foto's maken en die alhier plaatsen. Wordt dus vervolgd!

Post Reply