Na2SO3 maken door SO2 door NaOH te leiden.

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Na2SO3 maken door SO2 door NaOH te leiden.

Post by Reap » 09 Apr 2012, 16:09

Waar ik helaas niet zo blij ben en achteraf ook wel een beetje dom was heb ik zwavel als reagens gebruikt. Er valt aanzienlijk wat verdamping plaats bij die temperaturen en dit slaat neer in de slang. (water onregelmatige gascondenseerd daar overigens ook) Dit zorgt voor een zeer onregelmatige gasflow. Er is ook wat zwavel terecht gekomen in de cylinder en ben bang dat er ook wat SO3 2- omgezet is in S2O3 2-. Alleen gebeurd dit wel bij handwarme temperaturen?
Daarom raad ik dus aan bijvoorbeeld koper te gebruiken, dit zal er wel voor zorgen dat die opbrengst lager is omdat er CuSO4 zal ontstaan ipv extra SO2 (maar safety first).

Ook heb ik spijt dat ik niet alles goed heb afgewogen. Ik overweeg (see what i did there? B) ) een juweliers pocket weegschaaltje te halen die op 0,01gr kan wegen.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Na2SO3 maken door SO2 door NaOH te leiden.

Post by woelen » 09 Apr 2012, 20:26

Je hoeft niet bang te zijn voor Na2S2O3, want zwavel reageert niet met sulfiet bij kamertemperatuur. Die reactie is langzaam, zelfs bij koken van de oplossing verloopt het slechts langzaam.

Dit is een leuke proef en datgene wat je hebt gemaakt moet haast wel zeker sulfiet bevatten. Enige probleem van deze opstelling is dat je moeilijk kunt bepalen wat je hebt gemaakt. Het kan vanalles zijn tussen Na2SO3.xNaOH t/m Na2S2O5. Ik denk echter dat je, gezien de heldere kleurloze kristallen in ieder geval geen onzuiverheid in de vorm van elementair zwavel hebt.

Om jezelf te overtuigen: Neem een kristal van je produkt en voeg dat toe aan een oplossing van 20% H2SO4. Je zult als het goed is een flinke SO2 geur krijgen. Voeg aan die oplossing dan een beetje van een verdunde oplossing van K2Cr2O7 toe (enkele kristalletjes in 1 ml water, zodat je een licht oranje oplossing krijgt) en als het goed is wordt die oplossing dan ineens prachtig donkergroen met een blauwige weerschijn.

PS: Jouw experiment staat op de verkeerde plek in het forum, het zou mooi zijn als het in de experimentensectie staat en niet in de kristalsectie.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Apr 2012, 15:02

Ik was inderdaad van plan om ze te testen met een zuur. HCl had ik eigenlijk in gedachten omdat ik daar gewoon nog veel van heb en H2SO4 moet ik weer bijhalen. Maar het resultaat zou volgensmij hetzelfe moeten zijn.
En over de zuiverheid, haha, ja het was al te mooi om waar te zijn. :D
Met die zwavel atomen zit er altijd wel een addertje onder het gras!

Ja onder mijn post stond ook dat het in het verkeerde thread stond en of het verplaatst kon worden. :p

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 Apr 2012, 17:07

Niet alleen met zwavelatomen! Er zijn er nog wel wat die dit soort trucjes doen. Meer algemeen kun je stellen dat er niet zo veel reacties zijn die geen bijproducten opleveren.

Ik vind het wel een leuke proef; zelf had ik al eens overwogen om ook zoiets uit te voeren. Ik denk dat ik zelf omwille van de zuiverheid de pH zou proberen te meten bij het experiment, of beter nog, gewoon een ondermaat zwavel nemen voor de gebruikte hoeveelheid NaOH. Dan weet je zeker dat je oplossing alkalisch blijft.

De oplosbaarheden van NaOH, Na2CO3 en Na2SO3 zijn 109, 21.9 en 22 gram/liter. Dat betekent dat als je zorgt dat er geen CO2 uit de lucht kan worden geabsorbeerd door je oplossing (wasfles gebruiken), je het Na2SO3 gefractioneerd kunt laten uitkristalliseren, omdat het NaOH vanwege de veel grotere oplosbaarheid in de oplossing zal achterbijven. Van Na2CO3 zou je wel last kunnen krijgen. Ook al kristalliseert het in aparte kristallen uit, dan nog zul je ze niet kunnen scheiden, omdat ze tegelijkertijd gevormd worden en ze beide ook nog eens kleurloos zijn.

In deze redenering ga ik er wel vanuit dat de volgende reactie de vorming van Na2S2O5 tegengaat:
Na2S2O5 (aq) + 2 NaOH (aq) --> 2 Na2SO3 (aq) + H2O(l)
maar of dat klopt, weet ik zo niet.

Reap
Argon

Post by Reap » 27 Apr 2012, 00:57

Oke,... Ik heb het sinds dien laten uitkristalliseren en zag vandaag dat er een schimmel/bacterie erin gegroeid is! De meur die van deze oplossing af komt stinkt als de neten. (mengsel van H2S/SO2 ruikt het) Dus ik ben het restje oplossing aan het filtreren en ga het zooitje koken.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 May 2012, 16:18

Volgens mij als je alles echt dood wilt moet je minstens 3 minuten koken!
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 02 May 2012, 20:13

Echt alles krijg je praktisch nooit dood. Besides, al het clostridium is ("sulfaat reducerende bacterie" (wel strikt anaeroob overigens)) dan wordt het wel moeilijk door koken. Omdat deze bacterien endosporen vormen.

Post Reply