10Kg kwik aangeboden

Chemicaliën over? Goede tips voor stoffen? Dit forum kan je gebruiken om andere mensen in te lichten.
Post Reply
tardis
Elektron

10Kg kwik aangeboden

Post by tardis » 03 May 2013, 00:42

10 kg kwik , het liefst verkoop ik het in 1 keer.
lang geleden van iemand gekregen , ziet er schoon uit.

hoe is te bepalen of het zuiver is ?
er drijft niks aan de oppervlakte.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: 10Kg kwik aangeboden

Post by Pyrochemistry » 03 May 2013, 18:30

Ik geef niet graag zinloze posts maar wat moet iedereen toch met zoveel kwik??
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

energa
Beryllium

Post by energa » 03 May 2013, 19:52

Je geeft het antwoord bijna zelf: niemand moet meer iets met kwik sinds het uitbannen ervan uit schoollaboratoria en gebruiksinstrumenten; en daarom wil iedereen er ook van af en wel tegen de goudprijs natuurlijk.
De enige aardigheid die ik ken: een hoeveelheid oplossen in salpeterzuur tot kwik(II)nitraat en dit met kaliumthiocyanaat omzetten in kwik(II) thiocyanaat. Dit goed drogen, 10 % inerte stof erbij, kegeltjes van papier en daar het kwikzout in, oprollen en de punt aansteken. Uiteraard: B U I T E N ! Er komt de bekende farao-slang uit (zie ook op You Tube, vanzelfsprekend). Probleem: ook het afval is redelijk giftig. . .
Er is nog wel een ander berucht kwikzoutje (munitietechniek) maar dat is inmiddels buiten gebruik.

tardis
Elektron

Post by tardis » 03 May 2013, 22:30

wat is de link tussen kwik en Hydroxybenzeen ?

energa
Beryllium

Post by energa » 04 May 2013, 10:51

Pyrochemistry is aan de beurt.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 05 May 2013, 12:49

Link tussen Hg en fenol? Kwik fenolaat? Ik snap je post ff niet

Ik heb een paar kwikzouten in de kast staan, behalve dat ze mooie kleuren hebben, kan je er als hobbyist niet zo veel mee. (Het wordt trouwens in de potentiometrie nog wel af en toe gebriukt, maar ook hier wordt het gebruik in elektrodes aan banden gelegd)

Verder was het niet aanvallend bedoelt, maar ik vroeg mij gewoon af wat je met 10 kg kwik moet. tientallen grammen zijn ook leuk om naar te kijken en meer dan voldoende voor een paar experimentjes.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

tardis
Elektron

Post by tardis » 05 May 2013, 14:09

Ik heb die 10Kg kwik ooit gekregen, en dacht toen dat het wel leuk is om er mee te spelen.
hoewel ik wel met experimenten bezig ben, is kwik daar nog niet bij betrokken geweest.
het heeft gewoon ongeveer 20 jaar en bijna vergeten op een veilige plaats gestaan.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 06 May 2013, 13:30

Toch blijken mensen er allerlei toepassingen voor te hebben, aangezien de grote hoeveelheden wel steeds verkocht worden (uiteindelijk).
Ik denk dan: wat is de molmassa van kwik? Wat betaal je voor 1 gram? Kun je je munten dan niet beter aan andere chemicalien besteden. Zo veel interessants is er nu ook weer niet te doen met Hg.

Maar goed, er zijn (kennelijk) nogal wat mensen die oude instrumeten herstellen. Ik vermoed dat het grotendeels om barometers gaat, want ik ken maar 1 andere toepassing die ik in het dagelijks leven ben tegengekomen en dat is in bijzonder precieze waterpassen. Die werken met kwik ipv een watergebaseerde vloeistof, omdat dat vanwege het gewicht en de hoge cohesie gevoeliger reageert dan andere vloeistoffen op scheefstand van de buis waar het in zit. Bij het stellen van biljarttafels worden dergelijke "water"passen o.a. gebruikt.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 07 May 2013, 22:01

Ben blij dat iemand anders ook eens vroeg waar al dat kwik voor nodig is, blijkbaar voor kwikbiljarttafelpassers. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

peterdewit
Foton

Post by peterdewit » 05 Nov 2013, 09:44

ik wil graag 10 kilo kwik van U kopen, wat is de prijs,

groete
P. de Wit
Aerdenhout
023 5243115

Post Reply