Stuk uraniumerts gezocht

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
Vrager
Waterstof
Chemistry interests: --------------

Stuk uraniumerts gezocht

Post by Vrager » 24 Apr 2014, 02:51

Om een geigerteller te kunnen demonstreren heb ik een stuk uraniumerts nodig. Ik heb op internet eindeloos gezocht, heb zeven mineralenwinkels aangeschreven maar die hebben het niet. Op internet heb ik veel winkels in het buitenland gevonden die het wel verkopen, maar die leveren niet aan Nederland of ik kan alleen met een creditkaart betalen en die heb ik niet. Ik heb geen winkel kunnen vinden waar ik met PayPal kan betalen. Zo langzamerhand ben ik ten einde raad. Heeft iemand een idee?

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Re: Stuk uraniumerts gezocht

Post by Ilmenite » 24 Apr 2014, 19:11

Gloeikousjes van oude(!) gaslampen zijn licht radioactief en werken prima voor het demonstreren van een Geigerteller.
Ze zijn helaas nog maar weinig te vinden, maar denk dat de vindkans hier groter is dan uranium.
Kaliumzouten zijn ook licht radioactief.

Ik weet overigens niet wie je precies bent, sta erbij stil dat radioactief materiaal verboden is op scholen.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Vrager
Waterstof
Chemistry interests: --------------

Post by Vrager » 24 Apr 2014, 19:22

Beste Daniëlle,

Gloeikousjes heb ik al besteld. Op kaliumzout (als dat het zelfde is al Lo Salt) reageert mijn geigerteller niet. Ik ben een leek op dit gebied, of misschien mag ik zeggen dat ik dat inmiddels niet helemaal meer ben want ben mij al een paar weken in de materie aan het verdiepen. Als het goed is dan verklaart mijn website mijn bedoelingen: http://www.denieuweklerenvandekeizer.info..

Groet

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 24 Apr 2014, 19:32

Volgens mij bevatten die gloeikousjes thorium, wat alfa verval heeft. Je zult dan de beta's van de tweede vervalstap meten; de meeste detectoren nemen geen alfa's waar. Zie wiki voor de vervalreeks van Thorium.

Overigens zijn er wel laselectrodes te koop die 1% of 2% thorium bevatten (vroeger zelfs 4%). Misschien is dat nog een alternatief. Volgens mij zijn ze via e-bay te verkrijgen, waarmee een Paypal account voldoende is.

Het is ook de vraag in hoeverre je echt uraniumerts in je omgeving wilt hebben. De activiteit hiervan is namelijk hoog. Misschien voldoet verarmd uranium ook, als het alleen gaat om het demonstreren van je detector. Verarmd uranium werd vroeger in de vorm van uranylnitraat gebruikt voor fotografische doeleinden.

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Heisenberg » 31 May 2014, 14:21

Je zou eventueel ook jog een oude rookmelder uit elkaar kunnen halen voor het Americium, er zijn op YouTube genoeg filmpjes over maar het komt erop neer dat het een klein rond metaal dingetje is in een groter omhulsel van rond metaal, als je het uit elkaar haalt snap je wel wat ik bedoel.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Post Reply