Zuivere zinkoxide, waar te bestellen?

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
sunshine
Elektron

Zuivere zinkoxide, waar te bestellen?

Post by sunshine » 07 Mar 2010, 18:15

Naam stof
Zinkoxide

Hoeveelheid
1 kg

Doel van gebruik van stof
Ik zou graag een fysische zonnebrandcreme maken, vandaar dat ik op zoek ben naar zuivere zinkoxide.

Opmerkingen
Op een aantal plekken wordt wel zinkoxide verkocht alleen kunnen ze ook andere metalen bevatten.
Hetzelfde geldt voor titanium dioxide, als iemand weet waar ik ze zuiver kan bestellen, graag! :)

Nernst
Stikstof
Chemistry interests: Organic

Re: Zuivere zinkoxide, waar te bestellen?

Post by Nernst » 07 Mar 2010, 19:16

labstuff, http://www.labstuff.nl/contents/nl/p1726.html, verkoopt het ;)

Zou ik je ook mogen vragen om je even voor te stellen? Op deze manier is het voor ons duidelijk met wie we te maken hebben.
Jezelf voorstellen kan hier: http://www.amateurchemie.nl/viewforum.php?f=16

Verder wil ik je er op wijzen dat er voor dergelijke vragen een speciaal forum onderdeel is opgericht, namelijk deze:http://www.amateurchemie.nl/viewforum.php?f=25

user
Waterstof

Post by user » 08 Mar 2010, 13:14

Titaniumoxide (TiO2)
Is een wordt veelal als pigment gebruikt bijv pottenbakkers

sunshine
Elektron

Post by sunshine » 08 Mar 2010, 16:12

thank you all!

Ik wil een fysische zonnebrandcreme maken, kijken of het lukt ;) , vandaar dat ik de stoffen echt zuiver wil hebben...

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 08 Mar 2010, 17:27

Voor iets als zonnebrand hoef je toch geen CZ chemicaliën te hebben? Ik denk dat spul van de keramiekshop wel voldoet, je hebt dan alleen een paar % vervuiling van andere metaaloxiden maar ik denk niet dat dat de werking van je mengseltje gaat verstoren.

Mocht je dit wel willen dan hebben ze dat dacht ik bij labstuff wel, anders de keramieker of de betere chemicaliën handelaar zoals Acros organics die hebben alles PA of CZ.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 08 Mar 2010, 17:47

Je moet JUIST zuivere stoffen hebben voor een toepassing zoals cosmetica, voedsel, etc.
Je weet niet wat in technisch spul de onzuiverheden zijn! Zo kunnen er in technisch zinkoxide misschien wel sporen giftige metalen zitten, zoals cadmium.

sunshine
Elektron

Post by sunshine » 09 Mar 2010, 19:46

wat zijn PA en CZ? :$

Klopt, cosmetica en voedsel moeten het liefst geen verontreinigingen bevatten met kans op allergieen en ja, zeker als het toxische metalen zijn.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Mar 2010, 20:16

PA (eigenlijk: p.a.) betekent "pro analyse", oftewel, analysekwaliteit. Dat is ongeveer de hoogste zuiverheid die commerciëel verkrijgbaar is.
CZ betekent "chemisch zuiver", wat een iets minder kwaliteit is dan p.a.

Cosmetische kwaliteit is weer een geheel andere categorie. Zo zullen cosmetische producten mogelijk vele bijproducten bevatten, maar kunnen die weinig kwaad. Voorbeeld: methylparabeen (methyl-parahydroxybenzoëzuur) bevat als groot bijproduct benzoëzuur en methylbenzoaat. Dit geeft echter geen bijeffecten die methylparabeen niet kunnen geven.
"Foodgrade" is vergelijkbaar.

TiO2 en ZnO zijn zeer zuiver en vrij goedkoop te verkrijgen bij een bron als Acros.be. Labstuff kan je hierbij contacteren als tussenpersoon, mocht je geen KvK-nummer hebben.

Edit:
Ik heb je onderwerp even verplaatst naar het subforum dat daarbij hoort. Wel wil ik je dan vragen om je startbericht volgens de standaard aan te passen: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=25&t=175.
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 10 Mar 2010, 09:07

Ja, zo zijn er allerlei 'grades' voor chemische stoffen. Ik heb zelf bijv. veel natriumsulfiet, van 'photograde' kwaliteit. Dit wil zeggen dat het absoluut vrij is van zware metalen, van thiosulfaat en halogeniden. Dat zijn stoffen die nl. sterk zullen interfereren bij toepassing in een foto-ontwikelaar, zelfs bij zeer lage concentratie. Deze natriumsulfiet kan echter best wel een vrij grote onzuiiverheid bevatten, bijv. in de vorm van natriumsulfaat.

P.a. kwaliteit geeft de beste garanties over all-round zuiverheid, daarna 'chemisch zuiver'. Al die andere kwaliteiten (cosmetics, food, photo) geven alleen garanties dat de stoffen geen verontreinigingen bevatten die de specifieke toepassing in de weg staan.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

sunshine
Elektron

Post by sunshine » 10 Mar 2010, 11:16

Ik heb contact gehad met een apotheek in de buurt waar ook zinkoxide te verkrijgen is voor huidpreparaten, alleen ben ik er nog niet zeker van of het nano-deeltjes zijn of niet...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Mar 2010, 19:50

Discussies over de vermeende giftigheid van parabenen, metalen etc. graag hier: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=14&t=428.

Dit onderwerp gaat over het bestellen van zink- en titaniumoxides. ;)
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Mar 2010, 19:58

Ontopic:

Waarom wil je "nanodeeltjes"? Voor een gelijkmatige verspreiding, neem ik aan. De definitie "nanodeeltjes" is namelijk erg vaag en wordt eigenlijk nooit gebruikt. Deeltjesgrootte wordt meestal in micron of mesh uitgedrukt.
Organisch chemicus

sunshine
Elektron

Post by sunshine » 13 Mar 2010, 19:29

Ik wil juist geen nano-deeltjes ( in nanometers) maar deeltjes in micrometers, omdat van nano-deeltjes bekend is dat ze door de huid heen kunnen komen, je bloedbaan in.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Mar 2010, 22:30

Ik heb net wat opgezocht over de term nanodeeltjes, kennelijk is die wèl gedefiniëerd als deeltjes tussen de 1 en 100 nm. Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat er ook deeltjes van die grootte in het mengsel zullen zitten. Je kan grotere deeltjes gemakkelijk wegfilteren, maar kleine deeltjes zijn daarentegen lastig weg te filteren.

Je kan hekserij.nl proberen te contacteren. Deze website is wat meer gericht op cosmetica dan labstuff.nl. Ook van die website:
Zinkoxide [41018] Zinkoxide is het oxide van zink. Het staat ook bekend onder de namen zinkwit en calamine, naar La Calamine, tegenwoordig Kelmis, een Belgisch dorp waar ooit enorm veel zink werd gewonnen. Het wordt in cosmetica gebruikt als antisepticum en als UV filter. Als antisepticum zit het bijvoorbeeld in babyzalf en sommige deodorants. Als UV filter wordt het met name gebruikt in een speciale ultrafijne vorm. Ons zinkoxide is daardoor alleen en beperkt geschikt als UV filter als geaccepteerd wordt dat de huid er wit door kleurt. Het wordt ook wel als wit pigment gebruikt, maar de dekking is niet erg goed. Het is milieugevaarlijk omdat het ook veel micro-organismen en waterdieren doodt.
De INCI naam van zinkoxide is Zinc oxide.
Bron: http://www.hekserij.nl/lexicon/poeders.htm.

Ik wil je wel nog een keer verzoeken om je startbericht aan te passen naar de norm. ;)
Organisch chemicus

Nernst
Stikstof

Post by Nernst » 14 Mar 2010, 16:05

Openingspost aangepast naar de juiste norm. Sunshine, ik hoop dat het de norm nu duidelijk is voor je? ;)
Hetzelfde geldt voor titanium dioxide...
Om de overzichtelijkheid van het forum te bewaren wil ik je vragen om voor het titaan dioxide een apart topic te openen.

Post Reply