Gezocht ivm cyanotype

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
david
Foton

Re: Gezocht ivm cyanotype

Post by david » 27 May 2012, 17:43

Is het ook mogelijk om "normale huishoud artikelen te gebruiken voor dit proces? Ik zag dat je ook voor het ontwikkelen van negatieven oploskoffie en vitemine C kunt gebruiken… Dit geeft nogal een bijzonder effect http://www.lomography.nl/magazine/tipst ... ith-coffee.

Waar vindt je de stoffen van cyanotype in dagelijkse producten?

RobertG
Foton

Post by RobertG » 02 Jan 2013, 21:28

Bedankt voor de goeie info, zeer waardevol.
Ik ben ook op zoek naar chemicaliën tbv alternatieve fotografie. Is er nou werkelijk niets te vinden hier in Nederland, het is toch raar dat dat helemaal uit de states zou moeten komen?

Bedankt vast.
Vriendelijke groeten, Robert

Plons
Foton

Post by Plons » 02 Mar 2013, 15:24

Wat leuk die koffietip. Ben ook aan het zoeken naar leveranciers en je schijnt het bij onderstaande website te kunnen bestellen. Nu maar eens uitproberen :)

http://www.hekserij.nl/Ammoniumijzer%28 ... en%29.aspx.

kyu
Foton

Post by kyu » 31 Aug 2013, 21:48

Ik wil ook graag afdrukken met Cyanotype. Ik heb daarvoor 50gr. Rood bloedloogzout en 50gr. Ammoniumijzer (III) citraat besteld. Dit is echter in poedervorm, hoe kan ik hier een vloeibare substantie van maken? Kan ik dit mengen met gedestilleerd water, zoals ze hier zeggen? http://www.sciencecompany.com/-W164.aspx.. Alvast bedankt!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 02 Sep 2013, 12:03

Ja, je kunt hier een oplossing van maken en deze gebruiken. Houd er rekening mee dat zo'n oplossing maar heel kort goed blijft. Dus slechts zoveel klaarmaken als je nodig denkt te hebben (met een ml. of 10 kun je al gauw een A4 formaat papier bedekken).

Rood bloedloogzout blijft in droge vaste vorm onbeperkt lang goed, mits in het donker bewaard (of in een lichtdichte pot bewaard). Ammonium ijzer(III) citraat is lastiger om goed te houden. Zorg voor een zeer goed afgesloten pot met stevig sluitend schroefdeksel. De stof trekt heel erg gemakkelijk vocht aan en verschimmelt gemakkelijk. Dit laatste kun je voorkomen door een paar korrels thymol toe te voegen aan het poeder. De groene variant is beter te bewaren dan de bruine variant, maar beiden zijn gevoelig voor vocht en schimmel.

Zelf zou ik veel liever gebruikmaken van ammonium ijzer(III) oxalaat i.p.v. het citraat. Deze laatste stof is onbeperkt houdbaar, niet vochtaantrekkend en schimmelt niet. Bovendien krijg je contrastrijkere beelden, het werkt beter dan het citraat. Nadeel is dat oxalaten enigszins giftig zijn (zit o.a. in rabarber en spinazie). Maar zolang je schoon en netjes werkt en de stof niet binnen krijgt is er niks aan de hand. Het is niet zo dat het spul extreem giftig is, anders zouden we geen rabarber of spinzaie mogen eten, maar je moet er wel wat bewuster mee werken. Als je kinderen laat werken met het proces (bijv. op een school als onderdeel van het vak tekenen of beeldende kunst), dan zou ik gewoon citraat gebruiken.

Nog betere resultaten krijg je als je ook nog een klein beetje kaliumdichromaat toevoegt aan de oplossing, maar dat moet je alleen doen als je echt vertrouwen hebt in je vermogen om schoon te werken en aanraken met de huid ten allen tijde kunt voorkomen. Dichromaten zijn erg giftig. Ingeademd stof hiervan is kankerverwekkend en op de huid kan het leiden tot heftige allergische reacties.

Samengevat: Als je als volwassen particulier werkt met het proces, dan zou ik gaan voor gebruik van ammonium ijzer(III) oxalaat, en als je het gebruikt met kinderen dan zou ik gaan voor het citraat.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply