Zoutzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
jacqueline
Elektron

Zoutzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 14:51

Beste mede forumleden,

Ik ben nieuw op het forum en ben sinds enige tijd bezig met organische chemie en alchemie.........
Heel graag zou ik willen weten waar ik hele zuivere zoutzuur kan bestellen, anders dan bij Boom Chemie in Meppel.
Zij verkopen heel zuivere 37% HCL voor meer dan 21 euro per liter en als je het laat verzenden komt daar nog 27 euro bij, ook moet je een bedrijf zijn want als particulier kan je hier niet kopen. Ik heb uiteindelijk een 20% oplossing nodig maar dat kan ik zelf wel verdunnen......
Ze noemen het in Amerika ook wel "food grade" of "pharmacy grade".
Zou het hier in Nederland ook bij een apotheek te bestellen zijn en dan de 20% oplossing of meer?
Hoop dat iemand mij advies kan geven.

Jacqueline
Last edited by jacqueline on 15 Aug 2010, 15:30, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Zwavelzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Post by Wouter » 15 Aug 2010, 15:00

Zwavelzuur is geen hydrochloric acid of HCl. Zwavelzuur is H2SO4 en een compleet andere verbinding, in het Engels bekend als "Sulfuric acid". Welk doel heeft de stof?

Let er ook op dat je startbericht volgens de regels moet worden geschreven. Graag verbeteren. ;)
Organisch chemicus

jacqueline
Elektron

Re: Zoutzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 15:33

Wat een blunder was dat en een leuke binnenkomer ook..........hoop dat de oproep volgens de regels geschreven is en dat er dus iemand is die mij verder kan helpen.
Jacqueline

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 15 Aug 2010, 15:59

Labstuff heeft zoutzuur. http://www.labstuff.nl/contents/nl/d122.html.
Levertijd kan wel lang zijn.

Ik weet niet waar de zoutzuur voor is, maar als je kan destilleren dan kan je ook zelf zuivere zoutzuur maken uit goedkope zoutzuur, bijvoorbeeld uit die van de gamma. Je krijgt dan helaas wel een onbekende concentratie die rond de 10% zal liggen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Gruson
Neon

Post by Gruson » 15 Aug 2010, 17:17

De Welkoop/boerenbond heeft nog wel jerrycans van 5L met 30% zoutzuur.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2010, 17:41

Dat is alleen geen foodgrade.
Organisch chemicus

jacqueline
Elektron

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 17:52

Als ik het goed heb kom je bij Merck Nederland terecht en bij Boom Chemicalien.......
Bij Merck Nederland is de wereld aan oplossingen zoutzuur, maar moet je als bedrijf minimaal voor 1500 euro bestellen......(pfffffff).
Wel interessant dat ze van alle soorten een Analyse hebben. Nou ben ik niet zo goed in analyses om te lezen, maar ze kwalificeren ze ongeveer als volgt:
Ensure (voor analyse)/Suprapur/Ultrapur/Zeer zuiver......
Nou ben ik echt een groentje en tja.....blond, maar zou voor jullie expertise de ensure (voor analyse) al "food grade" kunnen zijn?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2010, 18:54

Over het algemeen is analyse zéér zuiver, soms zelfs veel te zuiver (kostentechnisch dan) voor consumptie. Je zou contact kunnen opnemen met hekserij.nl, waar veel grondstoffen worden verkocht voor gebruik in zalfjes ed. Ik vermoed dat je daar ook je product kan bestellen, al zal je het moeten aanvragen.
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 15 Aug 2010, 18:58

Ah, eroverheen gelezen dat het foodgrade moest zijn. Waar ga je het voor gebruiken? Voor veel doeleinden voldoet een technische zuiverheidgraad namelijk al.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

jacqueline
Elektron

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 19:07

Heel lastig om uit te leggen.....maar met het zoutzuur wil ik mijn gemaakte organische NaOH mengsel weer in PH naar beneden brengen en na veel spoelen etc...
waarbij de NaOH en de HCL is "getransformeerd" (niet meer als zodanig aanwezig zijn) en ik mono-atomaire mineralen over heb. Deze zijn dan voor consumptie.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2010, 19:10

NaOH is nooit organisch. Organisch of anorganisch duidt op de elementen en de manier waarop ze gebonden zijn. NaOH hoort tot de groep "Anorganisch", terwijl bijvoorbeeld suiker een "organisch" molecuul is, omdat het gebaseerd is op een koolstofskelet. De term "mono-atomair" zegt me niet veel, maar op deze manier maak je natriumchloride, wat in de supermarkt zéér zuiver te koop is als keukenzout. Als je geen toevoegingen wil, zoals jodium, dan zijn daar ook zakken voor. De zuiverheid van dit natriumchloride is een goede 99.99%. Veel hoger dan wat je krijgt als je zelf gaat proberen te neutraliseren.
Organisch chemicus

jacqueline
Elektron

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 19:29

Ik bedoel ook niet dat NaOH organisch is (in de supermarkt te koop als gootsteenontstopper/natriumhydroxide), maar ik gebruik het in een organische oplossing. Het heeft allemaal met alchemie van doen...... Trouwens er is ook food grade natriumhydroxide te koop........maar ook lastig in Nederland te verkrijgen.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 15 Aug 2010, 19:59

Alchemie?? Dit is een chemieforum. Ik heb niet echt een beeld wat jij precies verstaat onder alchemie. Wat ik wel mee wil geven is dat als je NaOH en HCl toepast in een te consumeren produkt (wat dat dan ook moge zijn) dat je dan wel verdraaid precies moet compenseren. Iets te veel HCl of iets te weinig HCl en degene die het goedje consumeert zal dat moeten bekopen met ernstige interne chemische brandwonden. Weet wat je doet. Ook een echte chemicalien leverancier als Merck zal geen precies bepaalde concentratie van zoutzuur leveren. Concentratie 37% kan ook best 36% of 38% bedragen. Je neutralisatie moet dus op een andere manier worden bepaald.

Als je per se zuivere zoutzuur wilt voor een redelijke prijs, destilleer dan zelf over. Ik heb 30% zoutzuur van de Hornbach overgedestilleerd in een zeer schone destillatieopstelling. Eerst krijg je akelig veel HCl-gas, maar op een gegeven moment komt er toch wel redelijk wat zoutzuur over. Mijn eindprodukt heeft een concentratie van ca. 25% HCl en is zeer zuiver. Uit 100 ml 30% zoutzuur haal je zo'n 70 ml 25% zoutzuur, er blijft zo'n 25 ml geel restspul over (nog prima te gebruiken als kalkverwijderaar) en je raakt zo'n 5% kwijt als nevel in de lucht. Doe deze destillatie dus buiten of in een goede zuurkast.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

jacqueline
Elektron

Post by jacqueline » 15 Aug 2010, 20:14

Helaas is er geen goed Nederlands Alchemie forum.... en Alchemie is ook heel breed. Ik ben lid van diverse Engelstalige forums, maar daar heb je niet veel aan als je leveranciers zoekt in Nederland om maar iets te noemen.......Ik weet dat ik hier ook niet op m'n plaats ben, maar ik dacht dat jullie wel advies konden geven mbt chemische middelen en leveranciers. Misschien een beetje te simpel gedacht ook, met natuurlijk alle respect!!!
In ieder geval hartelijk dank voor de verkregen info tot nu toe.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 15 Aug 2010, 23:18

Wat versta jij precies onder alchemie? Van lood goud maken? Kan hoor, heb je alleen een deeltjesversneller voor nodig en een hoop energie.

Locked