Gezocht: fosfor en arseen

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Gezocht: fosfor en arseen

Post by Paul » 16 May 2011, 14:47

Ik ben voor mijn elementen collectie op zoek naar rode fosfor en arseen. Ik weet dat dit niet de meest gangbare of veilige elementen zijn, maar verzamelingen horen nou eenmaal zo compleet mogelijk te zijn.

Ik zou wel even bezig zijn als ik mijn fosfor van een luciferdoosje af zou moeten schrapen ;) , maar ik heb helaas nog geen leveranciers in Nederland gevonden, dus stel ik mijn vraag hier maar. Hopelijk kan één van jullie me direct of viavia aan rode fosfor of arseen helpen. Ik heb geen grote hoeveelheden nodig, 50 tot 100 gram is meer dan voldoende.

Alvast bedankt!

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Gezocht: fosfor en arseen

Post by woelen » 16 May 2011, 15:36

Zie je PM box, ik heb je een bron voor rode fosfor gestuurd.
Voor arseen geef ik je heel weinig kans.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 16 May 2011, 18:41

Je zou het misschien uit een arseen lamp kunnen halen?
http://cgi.ebay.com/Photron-Superlamp-P ... 0604042993. bijvoorbeeld

Edit: anders zou je eventueel ook arsenaten kunnen kopen in de vorm van mineralen, zoals dyscrasiet, roseliet, tyroliet e.d. als je echt niet aan het zuivere element kan komen :)

Jor
Zwavel

Post by Jor » 16 May 2011, 19:04

Maar dit veilig reduceren in goede opbrengst tot arseen zonder vorming van arsine is nog moeilijk hoor !
Hier heeft woelen mee geexperimenteerd kan ik me herinneren. Met hypofosfiet gaat het wel, maar moeizaam. Ik heb zelf een paar gram As4O10 en wil dit ook omzetten in arseen.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 16 May 2011, 21:14

Ik heb hier inderdaad mee geexperimenteerd (omzetten van As4O10 naar As), maar na veel experimenteren ben ik hier mee gestopt. Of de methoden vereisen hoge temperatuur reacties, waarbij arseendamp overkomt of de opbrengst is extreem laag (minder dan 10% van het arseen) of er moet gewerkt worden met reductoren die waterstof kunnen produceren (zink, NaBH4) en dat laatste is vragen om grote problemen omdat er dan ook gemakkelijk AsH3 kan ontstaan en ik me niet voldoende gekwalificeerd voel om daar veilig mee om te kunnen gaan.

Ik heb ongeveer 1 gram As4O10 omgezet met natriumhypofosfiet en heb slechts ca. 50 mg :'( arseen kunnen maken hieruit, echt een waardeloze opbrengst. De rest van de oplossing heb ik weggebracht als KCA, te giftig om te bewaren en te veel gedoe. Ik heb nog wel wat As4O10 (enkele tientallen grammen zeker nog wel), maar dat bewaar ik voorlopig maar op een veilige plek weggeborgen tot ik meer tijd en meer inzicht heb in de arseen chemie.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Paul
Koolstof

Post by Paul » 16 May 2011, 21:25

Bedankt voor alle reacties, erg bruikbaar!

Die arseenlamp ziet er wel leuk uit zo, wellicht een beetje te groot om in zijn geheel op te nemen in mijn verzameling. Ik weet alleen niet hoeveel arseen er in zit en in wat voor vorm, heeft iemand enig idee?

Het rode fosfor gaat waarschijnlijk wel goed komen na de handige tip van woelen. Zwarte fosfor zal echter een heel stuk lastiger worden. Heeft iemand verder nog een idee waar zwarte fosfor gehaald kan worden?

Zelf de elementen uit de zouten ervan halen is mogelijk, maar daar mis ik toch wat apparatuur voor en zeker met arseen moet je wel oppassen.

De mineralen die de elementen bevatten gaan in mijn mineralen verzameling, niet in mijn elementen verzameling. Eigenlijk maak ik er een chemicaliën verzameling van, met alle elementen, zouten, etc. (in welke vorm dan ook) die wellicht ooit natuurlijk waren, maar dat nu zeker niet meer zijn! Je vindt in de natuur tenslotte weinig chemicaliën met een zuiverheid van 99,99% :P

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 16 May 2011, 22:07

ga je ook je eigen boek beginnen? :) -> http://www.amazon.com/Elements-Visual-E ... 1579128149.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Paul
Koolstof

Post by Paul » 16 May 2011, 22:43

Dat boek is echt geweldig, ik heb het een keertje in kunnen zien en Theodore Gray heeft alle topstukken uit zijn collectie per element mooi weergegeven. Misschien een beetje off-topic, maar het boek is zeker de moeite waard van het aanschaffen. Hij is er ook in het Nederlands, maar die vind ik zelf wat prijzig. Te krijgen bij bol: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 May 2011, 09:44

offtopic:
Ik heb het boek paar dagen terug besteld. Ik denk dat ik em heel mooi ga vinden. Ook voor later, voor de kinderen ofzo. :P Daarnaast heb ik ook 'The Disappearing Spoon' besteld, deze lijkt me ook heel mooi. Het is trouwens veel goedkoper om Engelse boeken via amazon.de of amazon.co.uk te bestellen (moet je wel mastercard/visa hebben). Als je boven 20-25 euro zit heb je niet eens verzendkosten. Dat elements boek scheelt bijvoorbeeld al 7 euro met bol.com!
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply