capsaïcine

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
Martijn
Foton

capsaïcine

Post by Martijn » 08 Jan 2012, 23:08

Naam stof
Capsaïcine (resp: 8-Methyl-N-vanillyl-trans-6-nonenamide)

Hoeveelheid
0,5 - 1,0 gram

Doel van gebruik van stof
Voor mijn profielwerkstuk heb ik een standaardoplossing nodig van capsaïcine. Aangezien zo'n oplossing uit pepers heel moeilijk te maken is met huis-tuin-en-keuken middelen, moet ik wel rondvragen.

Opmerkingen
Deze stof is gevaarlijk en heel naar als het op de huid komt. Ik ga er geen gekke dingen meedoen, behalve dan dat ik er een standaardoplossing van maak.

Mvg Martijn

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: capsaïcine

Post by Wouter » 08 Jan 2012, 23:29

In zuivere vorm is deze stof verschrikkelijk duur, waarschijnlijk omdat isolatie lastig is. Voldoet een synthetische variant van capsaicine ook? Dan kan je het gewoon bij een standaardleverantier kopen voor een paar tientjes, iets wat je school wellicht wil vergoeden.

Natuuridentiek: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/Pro ... KEY&F=SPEC.
Analoge verbinding: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/Pro ... KEY&F=SPEC.
Organisch chemicus

Martijn
Foton

Post by Martijn » 08 Jan 2012, 23:42

Aah dankjewel!

Uhm... ik weet niet of een synthetische variant ook voldoet (probleem is dat ik dus straks oplossingen maak van verschillende producten met pepers erin (chili con carne, Lays thay sweet chili, etc) en dan vergelijk met de waarden van een standaardoplossing. Hierdoor kan ik berekenen hoeveel mol capsaicine er overal in zit en wat de meest intense smaak) Ik zal morgen even overleggen met mijn begeleidend docent.

Mvg Martijn

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 08 Jan 2012, 23:48

Let er op dat het een feitelijk andere verbinding is, ik weet niet hoe je ze analyseert, maar dat kan een probleem vormen. Ik weet ook niet of ze vergelijkbaar zijn in smaak.
Organisch chemicus

Post Reply