ferry3chloride

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: ferry3chloride

Post by Reap » 13 Jan 2012, 02:01

Kijk dat is jouw pakkie aan. :D
Ik snap ERG weinig van kristal structuren.
Ik weet wel dat ze een keer amathyst verkochten in een souvenir winkel bij centerparks in engeland (ik koop bij vrijwel elke vakantie een steen) dat of geen amethyst was of geverfd. Alles behalve de echte buitenkant van de geode (ze werden als plakken verkocht maar, het gaat dus om de achterkant) was geel rood en blauw gekleurd. 3 duidelijk te onderscheiden kleuren werden gebruikt en de kleur zat overal behalve de achterkant van de plak. De groefjes waren intenser met kleur. En echte amethyst is volgensmij altijd wit aan de basis van het kristal en voor de rest paars door ijzer.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 13 Jan 2012, 10:23

Helemaal goed!! Alleen de transparante grotere kristallen zijn idd amethist, de rest valt onder agaat ( van deze schijf dus) en worden vrijwel altijd gekleurd.
Kan je zelf ook trouwens, leg maar eens een licht stuk 3 weken in de printerinkt. of voor zwart 6 weken in een suiker oplossing en dan een week in de zwavelzuur.
die zet de suiker om in zwarte koolstof oid.

Groet Ruud

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 30 Jan 2012, 22:27

lapidee wrote:Bleek bij thuiskomst 2/3 puur synthetisch te zijn. Flux synthesen uit Thayland, gewend aan ons nederlandse licht gaf het een heel ander beeld ter plaatse door de andere zonlichtinval.
Sterk gelijkend op wat we verwachten bij natuurlijke stenen. Zeker omdat het flux synthesen waren ipv de gebruikelijke verneuill synthesen.
Als u dit nog kan volgen? Word edelsteenkundige en uw toekomst is zeker.

Wat is er mis aan synthetische kristallen? Als ze tenminste correct gesynthetiseerd zijn dan is er geen verschil tussen "echt" en "nep"? Scheelt toch wat graven en puinhoop als je ze kan synthetiseren.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

lapidee
Helium

Post by lapidee » 31 Jan 2012, 00:51

Auw dit is vol in de nootjes :x . :D

Bij edelstenen respecteren we de chemicus die de vreemdste capriolen uithaalt om edelstenen te synthetiseren of te "verbeteren" uiteraard, maar zijn tevens zijn grootste vijand omdat die stenen als "echt" ofwel "natuurlijk" in de handel komen. Hierbij geld vertrouwen als belangrijkste basis, omdat vertrouwen in deze branche onmisbaar is. Zowel in kwaliteit geleverd edelmetaal product als geleverde edelsteen.
Niks mis mee als die steen synthetische of verbeterd is, maar wel bij vermelden .

99% van de juweliers heeft geen idee hoe een edelsteenkundig onderzoek plaats vind, hooguit in een saaie les getracht te volgen wat er bedoeld werd en wat met apparatuur gespeeld zonder te begrijpen wat er te ontdekken is.
Ergo wat u koopt bij de gerenommeerde juwelier hoeft helemaal niet te zijn wat u denkt te kopen.
Stomweg omdat de juwelier vertrouwd op de leverancier en die weer op.....?

Hier komen wij als edelsteenkundigen dus voorop om toch vaker onderzoek te laten plegen naar de echtheid van de geleverde stoffen.
Vrijwel iedere juwelier zou een eenvoudige proef met edelmetaal testen probleemloos moeten kunnen doen, helaas faalt 50 % daarin.
Bij edelstenen faalt 95% erin. Minstens.
Maar edelsteenkundig onderzoek is tijdrovend, een uur werk is normaal meestal meer, duur dus. 25.- tot wel 150.- per steen en dat doe je niet voor een goedkopere steen.

Opgetekend dat een natuurlijke edelsteen het 10 tot 100 voudige aan waarde vertegenwoordigd ten opzichten van een synthetische.
Andersom kan overigens ook een stel bekende diamant imitaties, YAG & GGG , ( Yittrium gallium granaat & Galolinium gallium Granaat) zijn zeer kortstondig in de handel geweest en nu behoorlijk prijzig omdat edelsteen idioten die graag in de collectie willen hebben. Ik dus..
( ik heb overigens alle nep stenen in m'n collectie, maar er kan er altijd nog wel eentje bij(;-)) )

Onze kunst is door deductie en slim nadenken te ontdekken of een edelsteen ofwel synthetisch is, kleur verbeterd, optisch verbeterd, etc etc is.

Dit is een chemie forum en zal ik er niet te veel over uitwijden, maar de wereld van edelstenen is een wereld apart die nauwelijks te volgen is.
Jammer alleen dat de consument de dupe is en niet krijgt wat ze verwacht te kopen.

Groet Ruud.

Ps hadden we het niet over ferry III chloride.?
Wen er maar aan ik maak van ieder topic op ieder forum een chaos.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 31 Jan 2012, 01:24

Ach, zolang de threads deterministisch chaotisch blijven ... (ik geef er maar even een mathematische wending aan, zoals je ziet :P ).

Ik vind het zeer interessant wat je allemaal vertelt. Ben ook erg benieuwd hoe jullie edelsteenkundigen dat dan allemaal vaststellen. Ik begrijp tussen de regels door dat jullie vooral allerlei optische methodes gebruiken?

Overigens, volgens mij staat YAG Yttrium Aluminium Granaat, niet voor Yttrium Gallium Granaat. En deze wordt (zie ik nu) inderdaad ook als kunstmatige edelsteen toegepast.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 31 Jan 2012, 11:46

Stom . idd yttrium Aluminium Granaat.

We gebruiken een aantal hulpmiddelen, Polariscoop ( kristal assen en enkele / dubbele breking brekingsindex.) refractometer vaststelling brekingsindex, spectroscopen voor absorptielijnen kleurende elementen, dichroscopen ( verschil in polarisatie / kleur van kristal-assen ) etc etc.
Maar de belangrijkste is wel een zoom microscoop met polarisatie en donkerveld inrichting

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 31 Jan 2012, 11:51

lapidee wrote: Dit is een chemie forum en zal ik er niet te veel over uitwijden, maar de wereld van edelstenen is een wereld apart die nauwelijks te volgen is.
Jammer alleen dat de consument de dupe is en niet krijgt wat ze verwacht te kopen.
Het vervelende is dat de hele edelstenen wereld draait op maar één ding en dat is schaarste. Als diamanten op bomen groeien als appels, dan zou niemand ze willen, als sieraad tenminste :) . Synthetische edelstenen lijkt mij de oplossing tegen al het moord, maffia-gedoe en milieu-ellende voor paar kleine steentjes, maar synthetische edelstenen kunnen ook de schaarste aantasten en de hele edelstenen markt laten in storten.

Uiteindelijk, binnen 100 jaar zullen denk ik de meeste edelstenen niet meer edel zijn, maar gewoon synthetische (massa)producten. Sorry, lapidee, maar technologisch zal het in de toekomst steeds makkelijker worden te produceren. Als mensen nu al niet weten wat ze kopen...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

lapidee
Helium

Post by lapidee » 31 Jan 2012, 13:13

Juist, daar komt mijn vak als edelsteenkundige om de hoek kijken, om de echte van de synthesen te onderscheiden.
Niet dat ik iets tegen synthesen heb, als het maar aan de klant vermeld wordt. Die moet ten alle tijden weten wat die koopt.

En dat is iets wat de normale juwelier niet meer kan onderscheiden en dus moet vertrouwen op zijn toeleverancier.
Of het door een edelsteenkundige laten onderzoeken. Wat een kostbare zaak kán zijn.
Kán, want 70 % van de stenen herkennen wij met alleen een loep al op echtheid en behandeling.

Groet Ruud

Post Reply