ferry3chloride

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
lapidee
Helium
Chemistry interests: Inorganic

ferry3chloride

Post by lapidee » 10 Jan 2012, 00:02

Beste mensen

Ik zoek ferry3chloride de bruine korrels, vroeger gebruikt om koperen printplaten te etsen, maar helaas niet meer in de handel.

Ik gebruik het om tin soldeer van gouden en zilveren sieraden te verwijderen, zonder schade aan het edelmetaal, de troep die nu in de handel is vreet vrolijk zelfs 18 K goud op nuja de bijzetmetalen dan waardoor het sieraad zo bros als glas wordt en je tussen je vingers verpulvert.
Wat op zich de zuiverheid wel verbetert. Helaas.

Okee beter nog tin aan sieraden volledig verbieden maar zo hier en daar is er nog een gein ponum die het wel "even" soldeert. En ons ( goudsmeden) ernstig in de problemen brengt om het weer op te lossen.
Tin is puur vergif in onze werkplaats omdat het kleinste spoortje tin edelmetaal opvreet en totaal onwerkbaar maakt.

Alvast bedankt
Groet Ruud

spidey
Kobalt

Re: ferry3chloride

Post by spidey » 10 Jan 2012, 06:11

De gebruikelijke naam hiervoor is ijzer(III)chloride. Labstuff heeft het zeker. Kennelijk moet je even bellen voor de prijzen; ik zie ze niet meer op de site staan.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 10 Jan 2012, 11:07

Thanks.

Ik zie er wel ijzerchloride staan maar of dat III is geen idee.

Ik werk veel met chemie maar er wat van snappen hoe het werkt :'(

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Jan 2012, 17:04

olossing van FeCl2 geel
oplossing van FeCl3 is bruin

FeCl2 is groenig
FeCl3 is gelig
(de gehydrateerde vormen)

Anders kan je toch ook wat ijzer oplossen in HCl en een overmaat waterstofperoxide toevoegen?

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 11 Jan 2012, 12:56

spidey wrote:De gebruikelijke naam hiervoor is ijzer(III)chloride. Labstuff heeft het zeker. Kennelijk moet je even bellen voor de prijzen; ik zie ze niet meer op de site staan.
Zucht... op de hoofdpagina staat dat de prijzen niet zichtbaar zijn omdat ik bezig ben met updates en inventarisatie.
Vandaar dat de site tijdelijk even 'dicht' zit omdat ik dus tijdelijk geen bestellingen aan kan nemen (kan maar 1 ding tegelijk). Maar de tijd die dat kost duurt steeds langer, omdat ik de halve dag bezig ben met emails en telfoontjes met de vraag 'waar staan de prijzen'... argh.. men leest niet.

Zoiets als de grap van Urbanus.. RINGGGG wordt er aan de deur gebeld, staat er een ventje die vraag 'mag ik uwen adres?'

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 Jan 2012, 15:34

Zet het in het rood in je banner, dat is duidelijker. :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Jan 2012, 16:03

Labstuff wrote:
Zucht... op de hoofdpagina staat dat de prijzen niet zichtbaar zijn omdat ik bezig ben met updates en inventarisatie.
Vandaar dat de site tijdelijk even 'dicht' zit omdat ik dus tijdelijk geen bestellingen aan kan nemen (kan maar 1 ding tegelijk). Maar de tijd die dat kost duurt steeds langer, omdat ik de halve dag bezig ben met emails en telfoontjes met de vraag 'waar staan de prijzen'... argh.. men leest niet.

Zoiets als de grap van Urbanus.. RINGGGG wordt er aan de deur gebeld, staat er een ventje die vraag 'mag ik uwen adres?'
Ja, sorry. Even korte uitleg: als je een website vaker bezoekt, dan klik je meteen door naar waar je wezen moet en inderdaad lees je dan niet algemene mededelingen.

(Als er zo velen zijn die je ermee lastig vallen, misschien een idee om de site tijdelijk te vervangen door 1 pagina met alleen de mededeling dan je gesloten bent ivm inventarisatie? Maar goed, dat zul je zelf ook wel al bedacht hebben.)

En toen, wat gaf Urbanus als antwoord? Zijn postbusadres? ;)

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 11 Jan 2012, 16:19

Nee Urbanus gooide de deur dicht.
Maargoed, als je slechts 1 pagina neerzet dan denkt men dat het bedrijf gestopt is, want men leest niet verder dan de eerste letter.
Zoals Wouter gedeeltelijk zegt: in rood op het voorhoofd van de klanten beitelen is beter :D

lapidee
Helium

Post by lapidee » 12 Jan 2012, 00:26

Ehh nu weet ik nog steeds niet of het ijzer(III)chloride is wat bij labstuff staat.

Prijs boeit me niet zoveel. Ik heb het nodig en de klant betaald dus word gewoon doorberekent. Nuja per behandeling gebruiken we 5 a 10 gram dus zoveel maakt het niet uit.

Dat alle zooi perfect verwijdert is voor verdere reparatie is het belangrijkste.
Als ik de vlam erop zet met 1400 / 3200 C (afhankelijk van de brander,) is het toch wel fijn als niet door een spelde puntje tin een deel van het sieraad opgevreten word. Zeker omdat we vaak werken met microscopen of loepkappen zie je de rest van het sieraad niet wat ermee gebeurd.

Nu een gewetensvraag waar ik mee zit tov. chemie. Ik heb door omstandigheden de basis op voortgezetonderwijs gemist en kan dan ook geen relatie ontdekken tussen vergelijkingen, reactie's, elementen systeem etc, etc.
Waar kan ik die basis vinden en begrijpen hoe het werkt? Als jullie uitgelachen zijn graag een antwoord.

Dit heb ik eerder meegemaakt met edelsteenkunde, 2 weken ziek geweest en de basis gemist, kristallografie en de relatie's, m'n hele school periode een 4 voor edelsteenkunde. Na 4 jaar toch maar een cursus edelsteenkunde gedaan en een paar jaar later de expert cursus en uiteindelijk de hoogst mogelijke graad erin bereikt. omdat ik snapte hoe het in elkaar zit, wat helemaal niet zo moeilijk is uiteindelijk.
M'n eerste edelsteenkunde docent die ik na jaren sprak ; Jij FGA ??? ... Edelsteenkneusje van de klas en nu internationaal expert???

Maar op chemie gebied voel ik me bijzonder dom, help dus, waar kan ik de info vinden?
Met alle respect voor jullie kennis hierin.

Groet Ruud

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 12 Jan 2012, 08:08

Langzaam beginnen. Ik denk dat je met boeken zoals http://www.boek-plus.nl/j-h-vermaat. wel uit de voeten kan.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 12 Jan 2012, 10:26

Ehh nu weet ik nog steeds niet of het ijzer(III)chloride is wat bij labstuff staat.

De keuzemenu's zijn in het weekend weer zichtbaar, ook ijzer(III) staat erbij

lapidee
Helium

Post by lapidee » 12 Jan 2012, 12:19

Super dank je wel, boek is besteld, nu nog even de ferry bestellen .

Groet en heel veel dank Ruud

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Jan 2012, 16:22

lapidee wrote:...
Maar op chemie gebied voel ik me bijzonder dom, help dus, waar kan ik de info vinden?
Met alle respect voor jullie kennis hierin.

Groet Ruud
Stel je vragen zonder schroom. Het einge dat we vragen is dat je eerst even kijkt of je het antwoord kunt vinden via zoeken op het forum. Ik denk dat de meesten hier heel veel leren van degenen die beroepsmatig of via hun studie in de chemie werken. Ikzelf laatst nog, bijvoorbeeld, over Schlenk tehnieken.

Reap
Argon

Post by Reap » 12 Jan 2012, 18:34

Ik was wel bij de colleges op school over het periodiek systeem etc, maar nu sinds ik met elementen hobby en proefjes doe krijg ik pas echt het gevoel dat ik weet wat het is.
Ze hebben het ooit over elektronegativiteit gehad maar nooit echt uitgelegd wat het beinvloed etc. Maar die trend zag ik later duidelijk terug in het periodiek systeem.

(ik weet het niet zeker hoor) Bijvoorbeeld de stoffen die in water geoxideerd worden en hydroxides vormen waarbij waterstofgas ontstaat. (lithium calcium magnesium strontium kalium natrium caesium etc) Heeft te maken met een (relatief) kleine atoomkern en een zwakke kracht die het heeft om een extra elektron die het heeft om het vast te houden. (waardoor de kern een elektronenconfiguratie van een edelgas krijgt en dus stabiel is omdat alle orbitals dan gevuld zijn) Zuurstof van water is erg elektronegatief dus dat gaat met die zuurstof tegen het elektropositieve ion zitten. Dan krijg je een reactie dat die Otjes van het water een extra elenctron krijgen omdat O behoorlijk elektronegatief is (FOClN BrISCH, aantal belangerijke elementen op volgorde van elektronegativiteit, hebben ze op school er niet bij verteld, ben ik later zelf achter gekomen). Dat O tje heeft dus een elektron meer, 2 vrije paren, 1 los elektron en deelt 2 elektronen tussen beide H tjes. 1 van die Htjes laat los en neemt een elektron mee waardoor je OH- en H krijgt (die O heeft van 3 vrije paren en deelt 1 paar met waterstof). dat H tje combineerd direct met een ander Htje omdat ze een los elektron hebben (ongevulde S schil, maar 1 van de 2). En dan krijg je 2 waterstofjes die beide 1 elektron in een binding hebben en die delen. (1 enklele covalente binding bestaat uit 2 elektronen) Die 2 waterstofjes is waterstofgas. dus dan heb je uiteindelijk bijvoorbeeld: K+ OH- en H2, en dat is precies wat er gebeurd.

(Die is hoe ik het zie en denk hoe het werkt, zoek het nog even op als je het zeker wil weten, dat zal sowieso duidelijker zijn)
edit: Misschien maakt het platje dit wat duidelijker.
H2 generatie.png

lapidee
Helium

Post by lapidee » 13 Jan 2012, 00:59

Wat ik bedoel dus dat dit me overkomt als een heerlijk championsoepje met tuinkruiden ( geloof ik ).
Ik snap er maar 1/3 van.
Overmorgen kan ik me inlezen als het boekje binnenkomt.
Maar bedankt voor de uitleg, als ik 'm snap laat ik het weten.

Voor de kristallofielen :s onder ons;
Net zo duidelijk de relatie van het rhombische peridoot kristal ( magnesium-ijzersilicaat) en de sterke pleochroisme verschijnselen onder de 3 optische assen. Danwel de verschillende absorptiespectra op de verschillende optische assen.
Kan een normaal mens ook geen soep van breien, maar is voor mij bijna dagelijks werk, als edelsteenkundige dan.
Alleen maar om aan te tonen of de steen A) peridoot is, B) niet synthetisch gemaakt is, C) wat ze ermee uitgehaald hebben om de kleur te verbeteren. ( En dat is al een hele wetenschap op zich)
Onder ons gezegd zijn 99 % van de prachtige edelstenen bij de juwelier niet zoals ze in de natuur gevonden zijn ( op slijpen en polijsten na natuurlijk).
Niet dat de juwelier dit weet overigens, die vertrouwd de leverancier en die vertrouwd weer de goudsmederij ( vaak thailand oid) die weer de toeleverancier van de edelstenen vertrouwd. ( Brazilië / Sri Lanka. Of USA of Antwerpen als het diamant betreft). Ons vak is gebaseerd op vertrouwen maar word steeds meer wantrouwen of de steen die we leveren ook is wat we verwachten en de klant melden.

Leuke anekdote; een hoogstaande edelsteenkundige/ edelsteenhandelaar hier in nl kocht rechtstreeks in de mijn (Sri Lanka) een paar lot ruwe robijnen, saffieren, en andere edelstenen om hier te laten slijpen tot top stenen. Een lot is vaak 5 gram / 20 karaat A 60 tot 300 dollar per karaat. Ter plaatse zorgvuldig gecontroleerd met diverse veld apparatuur ( op zonlicht gebaseerd). Bleek bij thuiskomst 2/3 puur synthetisch te zijn. Flux synthesen uit Thayland, gewend aan ons nederlandse licht gaf het een heel ander beeld ter plaatse door de andere zonlichtinval.
Sterk gelijkend op wat we verwachten bij natuurlijke stenen. Zeker omdat het flux synthesen waren ipv de gebruikelijke verneuill synthesen.
Als u dit nog kan volgen? Word edelsteenkundige en uw toekomst is zeker.

Ligt er maar aan wat je ooit geleerd hebt of juist net dat stukje gemist hebt.

Maar ik ben jullie zeer dankbaar voor alle hulp.

Groet Ruud
Afijn ik wacht met spanning af op het boekje en zal voor de overige vragen hier flink rondspitten, en kom ik er echt niet uit dan gil ik wel om hulp.

Post Reply