trichloorethaan

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
solme
Foton

trichloorethaan

Post by solme » 06 Feb 2012, 00:43

Hallo allemaal,

Ik weet echt helemaaal nietsss van chemie etc etc af.. maar heb in het verleden in parijs gewerkt met trichloorethaan.
iig ik denk dat het zo in het nederlands heet. Ik gebruikte dit om prints over te zetten op stoffen. Het was altijd een heel goede en makkelijk snelle manier om mee te werken. Nu hoorde ik dat t in frankrijk een beetje weg was van de markt, en vroeg ik mij af of dit en/of makkelijk te verkrijgen was in nederland?
Ik betaalde zon 30 euro voor een fles, het was verkrijgbaar in zo'n plastikke fles waar je normale wasbenzine etc in treft. Dat was ongeveer een half jaar geleden. Heeft iemand daar enig idee van?

bedankt, groeten

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: trichloorethaan

Post by woelen » 06 Feb 2012, 12:31

Zeker weten dat het trichloorethaan is. Dit is een vrij zeldzaam iets, wat niet echt bekend is buiten het lab. Er zijn wel diverse gechloreerde oplosmiddelen beschikbaar, dat zijn:
- trichloormethaan (chloroform)
- dichloormethaan
- trichlooretheen
- tetrachlooretheen
- tetrachloormethaan

Alle bovengenoemde stoffen zijn te koop bij http://www.labstuff.nl. voor een redelijk bedrag. Ik denk dat ze alle drie wel voldoen voor jouw toepassing, het belangrijkste praktische verschil is de vluchtigheid. Dichloormethaan is het meest vluchtig.

Met al deze stoffen wel goed oppassen wat betreft inhaleren. Goed ventilieren is een MUST. De meeste gechloreerde koolwaterstoffen zijn tot op zekere hoogte carcinogeen en sommigen hebben ook een verdovend effect (met name chloroform). Van bovengenoemd rijtje is dichloormethaan het minst giftig. Tetrachloormethaan springt er echt uit qua giftigheid, de andere 4 zijn echt een stuk minder giftig dan laatstgenoemde.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

solme
Foton

Post by solme » 12 Feb 2012, 23:19

Hallo Woelen,

Ik dacht dat het dat zou zijn.
Ik weet dat ze dit eerder altijd gebruikte om vlekken uit kleding te halen in stomerijen.
misschien heb ik het verkeerd, want ik heb ook al zitten zoeken hierop en zag dat trichloorethaan behoorlijk prijzig was.
dus waarschijnlijk is het 1 van de bovengenoemd van jou.

Verder weet ik dat ventileren absoluut een must was, gasmaskers waren zeker van der partij toendertijd. haha

enig idee wat de voor de hand liggende oplossing zou kunnen zijn?

groetjes.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 01 Mar 2012, 18:58

woelen wrote:Zeker weten dat het trichloorethaan is. Dit is een vrij zeldzaam iets, wat niet echt bekend is buiten het lab.
Volgens mij zit 1,1,1-trichloorethaan gewoon in Tipp-Ex.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Mar 2012, 21:25

In wasserettes wordt vaak trichlooretheen of tetrachlooretheen gebruikt (dus niet ...ethaan maar ...etheen). Deze stof is een stuk goedkoper bij bijv. Labstuff.

Vroeger zat 1,1,1-trichloorethaan in Tipp-Ex, maar dat is al weer lang geleden. Ik geloof niet dat er tegenwoordig nog gechloreerde alkanen in standaard consumentenproducten zitten.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply